شناسهٔ خبر: 37727113 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

موتورسوار خوب چه کسی است؟

تهران-ایرنا- شهرداری تهران به تازگی یک پویش عمومی را در سطح پایتخت آغاز کرده است تا با ارایه آموزشهایی در قالب آن، به شهروندان توضیح دهد موتورسوار خوب چه کسی است و رانندگی او چه ویژگی هایی دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، این پوشش «موتورسوار خوب» نام دارد و هدف آن، کاهش تصادفات و مرگ و میر ناشی از رفتارهای پرخطر برخی موتورسواران در تهران است.

مسئولیت اجرا و پیگیری این پویش را اداره کل آموزش‌های شهروندی شهرداری تهران برعهده دارد که در قالب آن، علاوه بر انجام تبلیغات محیطی در پایتخت، کارگاههای آموزشی نیز برای شهروندان با محوریت خانواده موتورسواران برگزار می کند.

«مجتبی دانشور» مدیرکل آموزش‌های شهروندی در این زمینه گفت که آمار رو به افزایش تعداد علاقه‌مندان به خریداری و استفاده از موتورسیکلت به عنوان یک وسیله نقلیه با امکان جابه‌جایی سریع در شهرهای پرترافیک و  افزایش حوادث و تصادفات ناشی از رفتارهای پرخطر موتورسواران، انجام این پویش را اجتناب ناپذیر کرده است.

وی گفت: بر همین اساس، اداره کل آموزش های شهروندی شهرداری با همکاری معاونت حمل و نقل ترافیک و پلیس راهور تهران بزرگ، پویش موتورسوار خوب را با هدف گسترش فرهنگ استفاده صحیح و قانونمند از موتورسیکلت و کاهش احساس ناامنی ناشی از رفتارهای پرخطر برخی موتورسواران راه‌اندازی کرده است.

دانشور افزود: در این پویش، تلاش شده است تا با استفاده از انواع تولیدات رسانه‌ای و برگزاری کارگاه‌های آموزشی و رویدادهای متنوع فرهنگی، میزان آگاهی شهروندان به ویژه موتورسواران، خانواده‌ها و افراد پیرامون آنها را نسبت به سوانح و خطرات ناشی از عدم رعایت قوانین ترافیکی و انضباط شهری، افزایش داده و از میزان احساس ناامنی ناشی از رانندگی خطرناک برخی راکبین موتور بکاهیم.

مدیرکل آموزش‌های شهروندی شهرداری تهران تصریح کرد: پویش موتورسوار خوب با تمرکز بر طراحی فعالیت‌های متنوع تبلیغی – آموزشی، موضوع‌هایی همچون استفاده از کلاه ایمنی، عدم رانندگی در خط ویژه اتوبوس، تجاوزنکردن به حریم عابر پیاده، عدم ورود به تونل‌های شهری و قهرمان خانواده برای افزایش سهم خود مراقبتی شهروندان را مورد توجه قرار می‌دهد.

به گفته دانشور، از زمان آغاز به کار این پویش، شهرداری تهران از تمام ظرفیت‌ها و موقعیت‌های آموزشی و تبلیغاتی در اختیار و فرصت‌های بی‌بدیل رسانه‌ها و فضای مجازی برای حساس‌سازی و همراه کردن شهروندان به ویژه موتورسواران با این پویش فرهنگی- آموزشی، استفاده کرده و امیدوار است به سهم خود در مسیر بهترشدن انضباط ترافیکی و امنیت شهروندان گام موثری بردارد.

وی، یکی از بهترین روش‌های آموزشی برای تغییر رفتار در موتورسوران را آموزش چهره به چهره ذی‌نفعان به ویژه خانواده‌ها و افراد پیرامون آنها عنوان کرد و گفت: در آموزش‌های حضوری به دلیل ارتباط مستقیم مربی و آموزش‌گیرنده، پرسش‌ها و نظرات شهروندان آزادانه مطرح می شود و بحث و گفت وگو پیرامون موضوع پویش شکل می‌گیرد.

مدیرکل آموزش‌های شهروندی شهرداری تهران افزود: براین اساس، مربی نیز فرصت کافی برای کمک به تغییر برخی باورها و نگرش‌های نادرست افراد با استفاده از انواع وسایل کمک آموزشی و مشوق‌ها را دارد.

دانشور ضمن قدردانی از پلیس راهور به دلیل همکاری برای برگزاری کارگاه‌ها و کلاس‌های آموزشی در مناطق دارای بیشترین سطح درگیری با موضوع تخلفات موتورسواران اظهارداشت: این دوره‌های آموزشی به مدت چهار هفته و با همکاری معاونت های اجتماعی مناطق 10 ، 14، 15 و 8 برای گروه‌های مختلف اجتماعی اعم از زنان خانه‌دار، دانش‌آموزان، دانشجویان، مربیان مهدهای کودک و موتورسواران برگزار خواهد شد.

وی با اشاره به  استقبال خوب شهروندان به ویژه خانواده‌ها و دانش‌آموزان از این کارگاه‌های آموزشی خاطرنشان کرد: در این کارگاه‌ها که در مدارس، سراهای محلات، پارک ترافیک، مراکز پلیس راهور و دیگر اماکن عمومی برگزار می‌شود فراگیران با مباحث مختلف حقوقی و قانونی پیرامون موتورسواری اعم از تخلفات پرخطر و حادثه ساز، مجازات‌ها، بایدهای استفاده یا عدم استفاده از موتورسیکلت، دلایل توقیف موتورسیکلت، علل تصادفات و مسائل مربوط به آن آشنا می‌شوند.

مدیرکل آموزش‌های شهروندی شهرداری تهران در این زمینه از عموم شهروندان خواست به این پویش بپیوندند.

به گزارش روابط عمومی معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران، دانشور گفت: با حضور جدی خانواده‌ها و موتورسواران در کارگاه‌های آموزشی، شاهد کاهش رفتارهای پرخطر با افزایش سهم بالای خودمراقبتی، امنیت بیشتر پیاده روها، کاهش آمار مرگ و میر و جراحت موتورسواران و افزایش میزان رضایتمندی عموم شهروندان در آینده‌ای نه چندان دور باشیم.

بنا به گزارشها، در حال حاضر، بیش از یک میلیون و 500 هزار موتورسیکلت سوار در پایتخت تردد می کنند و  بررسی ها حکایت از آن دارد که میزان نارضایتی از شیوه های موتورسواری در کلانشهر تهران بیش از 70 درصد است.

نظر شما