شناسهٔ خبر: 37727047 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: بورس نیوز | لینک خبر

پایان عجیب ترین ماه بورس تهران

نماد‌های بزرگ نیز در دی‌ماه ۹۸ از سقف‌های تاریخی خود عبور کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش بورس نیوز، با آنکه شاخص کل در بازار امروز منفی بود و شاهد توقف سیر صعودی نماگر بازار بودیم، ولی انگیزه ورود پول و سرازیر شدن هزاران میلیارد تومان به فضای معاملات در بورس تهران همچنان ادامه دارد و طیف کثیری از مردم و صاحبان سرمایه، در صدد خرید و سرمایه گذاری در سهام شرکت‌ها هستند.

حیرت آور اینکه، عده‌ای حتی سهام مورد نظر خویش را به بیش از ارزش ذاتی و یا خالص ارزش دارایی‌های آن شرکت می‌خرند! حتی موارد زیادی داریم که خریداران مشتاق خرید سهمی به اندازه ده برابر دارایی‌های آن هستند! امری که حیرت و شگفتی ناظران و فعالان بازار را برانگیخته و به سوژه‌ای مورد بحث در اقتصاد کشور و فضای جامعه تبدیل شده و  اما شاخص کل بورس تهران معاملات دی ماه را با بازدهی نزدیک به ۱۶ درصدی به پایان رسانید. نخستین ماه زمستان در حالی با هجوم مقادیر سنگینی از نقدینگی پشت سر گذاشته شد که قیمت‌ها در برخی از نماد‌ها به اوج رسیده (فراتر از ارزش ذاتی) ولیکن خریداران همچنان عطش و اشتهای خرید به قیمتی بیش از سطوح ارزندگی سهم دارند.

بدون شک، این یک پدیده (Phenomenon) استثنایی، غیر قابل باور و تلخ در تاریخ فعالیت بورس تهران است و نظیر آن در اقتصاد و بورس هیچ کشوری در جهان اتفاق نمی‌افتد و صرفأ از خواص و ویژگی‌های بورس ماست و بس.

از دیگر سو، عمده نماد‌های بزرگ نیز در دی‌ماه ۹۸ از سقف‌های تاریخی خود عبور کردند. دی با اتفاقات عجیبی برای بورس تهران همراه بود. یکی از نکات جالب توجه در معاملات ماه نخست زمستان، سپری گشتن ۹ روز کاری بورس با ارزش معاملات خرد بیش از ۳ هزار میلیارد تومانی بود. بورس تهران در دی وارد مرحله‌ای تازه شد و قدرت پیش بینی‌پذیری به مراتب کمتر از قبل شده است.
اوضاع بازار امروز

در بازار امروز شاخص کل متاثر از افت قیمت‌ها در نمادهایی، چون فارس، فولاد، فخوز، کچاد و اخابر با افت حدود ۸۸۶ واحدی روبرو شد. بازار متاثر از گزارش‌های عملکردی نماد‌های بزرگ و البته رشد‌های قابل توجه اخیر، امروز را با افت پشت سر گذاشت تا بالاخره پس از چند روز رشد بی وقفه، شاخص کل اصلاح را نیز تجربه کند.

کارنامه امروز بازار

شاخص کل ۴۰۹,۸۰۷ واحد / میزان تغییر ۸۸۶ واحد منفی/ ارزش بازار ۱۴,۹۰۲,۳۹۲ میلیارد ریال/ ارزش معاملات ۳۵,۲۱۸ میلیارد ریال/ حجم معاملات ۶.۲۶۲ میلیارد سهم

نمادهای تاثیر گذار در شاخص

فارس ۴۲۵ واحد منفی/ فولاد ۳۹۶ واحد منفی/ وبملت ۳۵۲ واحد مثبت/ فخوز ۳۱۴ واحد منفی/ جم ۲۷۷ واحد مثبت/ کچاد ۲۲۱ واحد منفی/ اخابر ۲۱۲ واحد منفی

بیشترین حجم معاملات

وتجارت ۸۳۱.۷ میلیون سهم/ وبصادر ۳۴۰ میلیون سهم/ خساپا ۲۷۰.۶ میلیون سهم/ ونوین ۲۶۹.۹ میلیون سهم/‌های وب ۲۰۰ میلیون سهم

ارزش معاملات خرد( سهامداران حقیقی) در بازار امروز

در معاملات امروز بورس تهران، خالص ارزش معاملات خرد ۹۸/۱۰/۳۰ (بورس و فرابورس) بالغ بر ۴۲۱۸ میلیارد تومان بود که نسبت به روز معاملاتی قبل، ۱۱ درصد کاهش داشت.

اهم اخبار و تحولات روزانه

۱) بورس کالا، داغ‌تر از همیشه بود. کاتد مس به ۷۴ میلیون تومان رسید! ارفع، چادرملو و ذوب آهن شمش خود را بالای ۴.۲ میلیون تومان فروختند.
۲) نرخ دلار صنعت پتروشیمی برای این هفته ۱۱۸.۶۰۲ ریال تعیین شد.
۳) معامله‌کنندگان از عرضه اندک پلی‌اتیلن سبک خطی در ترکیه خبر می‌دهند. محصول ایرانی هم در این بازار نایاب شده است در حالی که پیشتر ایرانی‌ها به سختی محصول خود را می‌فروختند.
۴) مجلس نشینان با مصوبه‌ای مبنی بر تداوم معافیت مناطق آزاد از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده موافقت کردند.
۵) نرخ اخزا معادل بانکی، نزولی و به نفع p.e بازار است. بالاترین نرخ اخزا معادل بانکی ۱۹.۲ درصد است.
۶) آیین نامه اجرایی قانون حمایت از توسعه صنایع پایین دستی نفت خام و میعانات گازی با استفاده از سرمایه گذاری مردمی توسط معاون اول رئیس جمهور ابلاغ شد. این آیین‌نامه به نحوی تنظیم شده که وزارت نفت از طریق اعطای تنفس خوراک (عدم دریافت بهای خوراک در سال‌های اول و تعویق آن به سال‌های دورتر) اوراق بهادار جذابی را منتشر کند که مالکان نقدینگی ترجیح دهند به جای سپرده‌گذاری در بانک، در این اوراق سرمایه‌گذاری کنند.
۷) مدیرعامل کگل می‌گوید این شرکت در حال حاضر با ظرفیت تولید بیش از ۱۵ میلیون تن کنسانتره و بیش از ۱۰ میلیون تن گندله بزرگترین تولید کننده کشور می‌باشد و با اجرای پروژه‌های توسعه و بهینه سازی خطوط شرکت، در افق چشم انداز مجموع تولیدات سالانه این شرکت به بیش ۳۰ میلیون تن خواهد رسید.
۸) روز گذشته علی لاریجانی در خصوص مکانیزم ماشه به اروپا هشدار داد. وی گفته اگر اروپا رفتار اشتباهی کند، ایران در همکاری با آژانس تغییر رویه می‌دهد.
۹) بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا و امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه روز یکشنبه بر "پایبندی" خود به توافق هسته‌ای ایران تاکید کردند.
۱۰) روز گذشته در بیروت معترضان به خیابان آمدند. ۴۰۰ نفر زخمی شده اند. تصاویر منتشر شده از درگیری‌ها شبیه به جنگ خیابانی است و از اعتراض گذشته است.
۱۰) رئیس مجلس نمایندگان آمریکا گفته، دونالد ترامپ همواره یک رئیس جمهور استیضاح شده خواهد بود، فارغ از اینکه نتیجه محاکمه‌اش در مجلس سنا چه خواهد بود.
۱۱) ایران خودرو در تولید هایما به روز شد. ایران خودرو خراسان می‌گوید تمام تعهدات جاری را انجام داده است.
۱۲) «دیوید شینگر»، معاون وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا در امور خاور نزدیک، اعلام کرده که واشنگتن در حال تهیه فهرست جدید تحریم مقامات سیاسی عراق در دولت فعلی و سایر مقامات خارج از دولت است.
۱۳) روز گذشته در برلین، سیاسیون در خصوص لیبی گرد هم آمدند. لیبی صحنه درگیری‌ها است و تولید نفت از ۱.۲ میلیون بشکه به ۷۲۰ هزار بشکه کاهش یافته و حالا بنادر کشور هم به دست ژنرال حفتر افتاده است. در لیبی، ترکیه با روسیه به صورت نیابتی می‌جنگد. اروپا نگران است که راه داعش از لیبی به اروپا هموار شود لذا یونان هم می‌گوید در مقابل لشکر کشی ترکیه، می‌ایستد. دیروز همه به توافق رسیدند که به جنگ نیابتی پایان دهند.
۱۴) روز گذشته فولادی‌ها در جلسه‌ای با ایران خودرو شرکت کردند. ایران خودرو می‌گوید به تولید پایدار ۲۰۰۰ خودرو در روز رسیده و قصد دارد به جای خرید CKD تا حد ممکن، تولید داخل را به کار گیرد و از فولادی‌ها خواست تا ورق مورد نیاز را تامین کنند.
۱۵) در مجمع مرقام گفته شد، افزایش سرمایه حداقل ۴۰۰ درصدی از محل تجدید ارزیابی دارایی‌های شرکت تا پایان امسال انجام خواهد شد.
۱۶) ‏وزیر امور خارجە آمریکا مایک پومپئو، به طور زنده در یک ایستگاه رادیویی محلی گفته: واشنگتن درباره احتمال حمله پیشگیرانه به تأسیسات هسته‌ای ایران برای جلوگیری از دستیابی رژیم جمهوری اسلامی به سلاح هسته‌ای تحقیق کرده است. وی به بیانیه دونالد ترامپ در تاریخ ۸ ژانویه مبنی بر تأکید رئیس جمهور آمریکا بر ممانعت وی از دستیابی ایران به تسلیحات هسته ای، اشاره کرده و افزوده: این مسأله مهمی است که در مورد آن بسیار گمانه زنی و گفتگو کرده ایم. او همچنین تأکید کرد که ایالات متحده همه تلاش خود را برای بررسی حقیقی و معتبر بودن ادعا‌های رئیس جمهور ایران خواهد کرد.
۱۷) در نماد ذوب، پیرو اجرائیه حکم صندوق حمایت و بازنشستگی کارکنان فولاد به تاریخ ۱۳۹۸/۰۸/۱۹ دارایی سهام آن صندوق به میزان ۱۲۳۶۰ میلیارد ریال بابت اصل مطالبات شرکت ذوب آهن اصفهان و جرائم دیرکرد آن بر مبنای شاخص‌های مربوطه و همچنین مبلغ ۶۱۸ میلیارد ریال بعنوان حق الاجرا دولتی از طریق شرکت سپره گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه توقیف گردیده است.

پیش بینی بازار سه شنبه یک بهمن ۹۸

 علیرغم رشد شتابان و بی وقفه قیمت‌ها و شاخص‌ها در دی ماه جاری، شاخص کل در بازار امروز کمی به اصلاح و استرحت پرداخت تا نفسی تازه کرده باشد. در این میان، عده‌ای از کازشناسان و فعالان بازار، پایان دی ماه داغ و صعودی را برای ماه بعدی و ادامه سال، توام با افت و ریزش قیمت‌ها و شاخصها، ارزیابی و تحلیل می‌کنند. این در حالیست که طیف کثیری از کارشناسان و فعالان بازار، سیر صعودی بورس تهران را ادامه دار، و تصرف قله‌های رفیع ۴۱۰ تا ۵۰۰ هزار واحدی را دور از انتظار نمی‌دانند.

البته در اینکه قیمت‌ها در بسیاری از نماد‌ها به حد اشباع و تشکیل حباب رسیده اند، شکی نیست، ولی این مسئله قابل تعمیم به کل بازار و ۶۱۰ شرکت فعال در آن نیست. با اینهمه، هم دولت و هم مردم و هم سهامداران، از شکل گیری چنین روند و وضعیتی خوشحال و خرسند اند. چرا که با جذب نقدینگی و هجوم پول‌ها به بستر بورس، بازار سکه طلا و ارز و مسکن به رکود و ایستایی کم سابقه‌ای فرو رفته و از شدت رشد نرخ تورم در کشور نیز بمراتب کاسته شده است. به گمان طیف کثیری از کارشناسان، حبس نقدینگی در فضای معاملات بورس تهران، امر نیکویی است و اثرات و عواقب شوم خروج پول از این بازار، بمراتب بدتر است.

حافظ عزیزی نقش
مدیر سرمایه گذاری و گروه تحلیل بازار 

نظر شما