شناسهٔ خبر: 37726685 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

چرا نیروهای یمنی پس از چهارماه، حملات را از سرگرفتند؟

۹ هدف بعدی موشک‌ها و پهپاد‌های انصارالله را بشناسیم

در پی امتناع عربستان از پذیرش آتش‌بس فراگیر در یمن، جنبش انصارالله با توجه به هشدارهای پیشین خود، نقاطی از خاک کشورهای متجاوز را اهداف مشروع خود می‌داند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، جنگ یمن در حالی وارد ۵۸ ماهگی شده که امید‌ها برای پایان دادن به این جنگ بار دیگر کمرنگ شده است. انصارالله یمن در ۴ ماه گذشته به عربستان پیشنهاد مذاکره و رسیدن به راه حلی با هدف پایان دادن به جنگ شده بود.

عربستان نیز خود به دلیل شکست‌های پی در پی خواستار پایان دادن به جنگ بود. خالد بن سلمان برادر بن سلمان در این مورد با هیئت انصارالله در عمان دیدار و گفت‌وگو کرد. رسانه‌های مختلف نیز از دیدار‌های پنهانی مقامات عربستان با اعضای انصارالله با هدف یافتن راه حلی جهت فرار از باتلاق یمن خبر داده اند. اما به نظر می‌رسد که این گفت‌وگو‌ها به نتیجه نرسیده و باید شاهد دور جدیدی از درگیری‌ها بود. انصاراله یمن نیز ۹ نقطه مهم در عربستان و امارات را برای حمله انتخاب کرده است. اینکه انصارالله چه نقاطی را هدف حملات آتی خود قرار خواهد داد موضوع این مطلب است.

فرصت انصارالله به عربستان

انصارالله یمن در چهار ماه گذشته حملات به اتئلاف سعودی را متوقف کرده بود. در واقع انصارالله یمن در یک سال گذشته با عملیات‌های پهپادی و موشکی خود شکست‌های بزرگی بر آل سعود وارد کرد. در شهریور ماه انصارالله یمن با حمله به آرامکوی عربستان باعث خسارت ۳۰ میلیار دلاری به این کشور شد و تولیدات نفت عربستان نصف شد. در ادامه عملیات «نصر من الله» در نجران عربستان اتفاق افتاد.

سخنگوی نیرو‌های مسلح یمن اعلام کرد که خسارت‌های انسانی دشمن در این عملیات بیش از ۵۰۰ کشته و زخمی بوده است. در جریان این عملیات سه تیپ سعودی به طور کامل منهدم و ۲ هزار سرباز سعودی به اسارت در آمد و شمار زیادی از تجهیزات سعودی‌ها نیز به کنترل یمنی‌ها درآمد. مهدی المشّاط، رئیس شورای عالی سیاسی یمن ۲۹ شهریور ماه یعنی ۶ روز پس از حمله انصارالله به آرامکوی عربستان از ابتکار عمل صنعا برای توقف حملات خود علیه ریاض خبر داد. او گفت که دولت نجات ملی یمن «دواطلبانه و به صورت یکجانبه» عملیات‌های پهپادی و موشکی خود به خاک عربستان را متوقف می‌کند؛ مشروط بر اینکه عربستان و «ائتلاف متجاوز» به رهبری این کشور نیز حملات خود را به یمن متوقف کرده و به محاصره این کشور پایان دهد.

انصارالله اعلام کرده تا زمانی که عربستان پیشنهاد آتش‌بس فراگیر را نپذیرد و به حملات خود علیه مردم یمن ادامه دهد تاسیسات مهم این کشور و حتی امارات همچنان در بانک اهداف قرار دارند. در ادامه با حملات پراکنده عربستان سخنگوی نیرو‌های مسلح یمن اعلام کرد که ۶ نقطه مهم عربستان و ۳ نقطه امارات در بانک اهداف انقلابیون قرار دارند. در واقع انقلابیون یمن تلاش زیادی کرده اند تا جنگ یمن پایان یابد. اما ظاهرا ائتلاف سعودی به دنبال تداوم جنگ است. به همین دلیل پس از ۴ ماه اولین عملیات مهم و جدی انصارالله علیه مزدوران سعودی در خاک یمن اجرا شد. این مسئله به معنای آن است که احتمال از سرگیری حملات به خاک عربستان و امارات از سوی انصارالله وجود دارد.

در حمله موشکی و پهپادی نیرو‌های یمنی به پادگان عناصر وابسته به دولت مستعفی یمن به ریاست منصور هادی در شهر «مأرب»، حداقل ۹۰ شبه‌نظامی کشته و ۱۳۰ تن دیگر زخمی شدند. شبکه «الاخباریه» به نقل از منابع امنیتی گزارش داد که این حمله با موشک‌های بالستیک و پهپاد انجام شده است. اکثر تلفات نیرو‌های لشگر چهارم گارد ریاستی وابسته به نیرو‌های دولت مستعفی هستند. عبدربه منصور هادی، رئیس‌جمهور دولت مستعفی یمن، نیز اعلام کرده که ۲۲۰ سرباز به دست حوثی‌ها کشته و زخمی شده‌اند.

ترور سردار سلیمانی به عنوان متغیر شتاب‌دهنده

در این میان ترور سردار سلیمانی و انتقام سخت ایران از آمریکا باعث شده که تحولات منطقه شتاب بیشتری بگیرند. آمریکا پیش از این برای خود نقش ابرقدرتی در خارومیانه تعریف کرد کرده بود. به همین دلیل خود را صاحب منطقه می‌دانست و در هر کشوری به هر نحوی دخالت می‌کرد. این امر باعث شده بود تا نوعی ترس در بین کشور‌های عربی از اقدامات نظامی و پایگاه‌های نظامی آمریکا به وجود بیاید. اما ایران این ابهت ادعایی آمریکا را در هم شکست. حمله ایران به پایگاه عین الاسد در استان الانبار عراق باعث شد تا برای نخستین بار در ۷۰ سال گذشته به یکی از پایگاه‌های نظامی آمریکا حمله شود.

مهم‌تر از همه این بود که آمریکا جرات واکنش و پاسخ به این عملیات را نداشت. این مسئله قدرت بازدارندگی آمریکا را زیر سوال برد و نشان دادکه بر خلاف قدرت شکست ناپذیری که از ارتش آمریکا در هالیوود به جهان معرفی می‌شود ارتش آمریکا در برابر اولین حمله جدی عقب نشینی کرد. این مسئله فصل جدیدی از معادلات منطقه‌ای را رقم خواهد زد و قدرت آمریکا در خاورمیانه را تضعیف خواهد کرد. به همین دلیل گروه‌های مقاومت بیش از گذشته به فعالیت‌های خود ادامه خواهند داد. انصارالله یمن نیز از این مسئله تاثیر پذیرفته و بدون شک باید شاهد عملیات‌های مهم این گروه باشیم. در واقع انتقام سخت ایران به عنوان یک متغیری مطرح شده که روند حوادث در منطقه را بسیار سرعت خواهد بخشید.

۹ نقطه‌ای که انصارالله هدف قرار خواهد داد

سرتیپ یحیی سریع، سخنگوی نظامی نیرو‌های یمن، اوایل دی ماه اعلام کرد که ۶ هدف مهم در عربستان و ۳ هدف مهم در امارات در بانک اهداف انقلابیون یمن قراردارد. این مسئله بسیار مهم است. چرا که انصارالله یمن در یک سال اخیر به دستاورد‌های مهمی در زمینه موشکی و پهپادی رسیده و پدافند‌های عربستان نیز ناتوان در برابر این حملات بوده اند. به همین دلیل تعیین ۹ هدف باعث یک هراس راهبردی برای امارت و عربستان شده است. به ویژه پس ازاینکه انصارالله یمن تمام خط قرمز‌های عربستان را با حمله به آرامکو رد کرد. اما این ۹ هدف احتمالی چه نقاطی می‌توانند باشند؟

در عربستان اهداف مهمی می‌تواند به عنوان ۶ نقطه نهایی انصارالله برای حمله باشد. شهرک صنعتی بزرگ جازان، فرودگاه جازان، بندر جازان، نیروگاه و تأسیسات عظیم آب‌شیرین‌کن الشقیق، فرودگاه ابها، فرودگاه و پایگاه حساس و حیاتی نیروی هوایی ارتش عربستان در خمیس مشیط، فرودگاه نجران و انبار‌های شرکت نفتی آرامکو در جازان و نجران از جمله این نقاط هستند که البته به بعضی از این نقاط پپیش از این حمله شده است.

۹ هدف بعدی موشک‌ها و پهپاد‌های انصارالله را بشناسیم

در میان اهداف فوق نیروگاه الشقیق با تولید ۲۶۴۰ مگاوات برق که از نیروگاه‌های بزرگ برق در عربستان سعودی به شمار می‌رود جزو اهداف حیاتی عربستان است. کاخ یمامه هم که مقر رسمی و دفتر پادشاه عربستان سعودی است یکی از اهداف احتمالی خواهد بود. این کاخ در حومه غربی شهر ریاض واقع شده و نیز مقر دیوان شاهی است. در سال ۲۰۱۷ یک بار به این کاخ حمله محدودی صورت گرفت.

در امارات نیز اهداف مختلفی برای حمله انصارالله وجود دارد. نیروگاه هسته‌ای البراکه در ابوظبی یکی از این اهداف مهم است. این نیروگاه اولین نیروگاه هسته‌ای این کشور است. در سال ۲۰۱۱ خبرگزاری بلومبرگ گزارش داد که به دنبال موافقت نامه‌های مالی، هزینه ساخت نیروگاه ۳۰ میلیارد دلار قرارداد شده بود که شامل ۱۰ میلیارد دلار سهام، ۱۰ میلیارد دلار بدهی آژانس صادرات و اعتباری و ۱۰ میلیارد دلار بدهی‌های بانک‌ها است.

۹ هدف بعدی موشک‌ها و پهپاد‌های انصارالله را بشناسیم

پیش از این انصارالله به صورت محدود به این نیروگاه حمله کرده بود. این نیروگاه برای امارات یک اهمیت نمادین دارد. شهر دبی نیز که قلب اقتصادی امارات است می‌تواند هدف موشک‌های انصارالله قرار بگیرد. امنیت عامل اصلی قدرت دبی است. بدون امنیت این شهر خالی از سکنه خواهد شد. البته گزارش‌های زیادی منتشر شده که سرمایه داران خارجی به دلیل تهدیدات امنیتی از این شهر رفته اند؛ بنابراین انصارالله می‌تواند با حمله به این امارت، ضربه بزرگی به امارات وارد کند. بنادر امارات نیز به عنوان پایه‌های اصلی اقتصاد امارات هستند. انصارالله می‌تواند با حمله به این بنادر ضربه مهم و راهبردی به امارات وارد کند.

البته این نقاط همه اهداف احتمالی هستد و قطعا اهداف اصلی انصارالله برای حمله، کاملا محرمانه بوده و انصارالله به دنبال غافلگیری عربستان و امارات خواهد بود. اما نقاط فوق جزو هدف‌های حیاتی عربستان و امارات هستد.

تعیین ۹ نقطه برای حمله توسط انصارالله و در ادامه حمله به نیرو‌های منصورهادی در مارب همه به این معنا است که احتمال امید به موفقیت مذاکرات بین انصارالله و عربستان بسیار کمرنگ شده است. عربستان به دلیل شکست‌های پی در پی توان ادامه جنگ را ندارد. اما به نظر می‌رسد که برای رسیدن به یک برگ برنده با هدف استفاده در مذاکرات همچنان به حملات خود ادامه می‌دهد. البته برخی از کارشناسان و رسانه‌ها معتقدند که عربستان اساسا به دنبال مذاکره نبوده و از طریق توافق ریاض و گفتگو با انصارالله صرفا به دنبال بازسازی توان خود برای حملات جدید بوده است.

در آبان ماه گذشته توافقی میان دولت مستعفی یمن و «المجلس الانتقالی الجنوبی» (شورای انتقالی جنوب) با نظارت ریاض و برای پایان دادن به درگیری‌ها در جنوب یمن امضا شد. البته این توافق بین امارات و عربستان در عمل موفق نبوده است. روزنامه «الاخبار» اعلام کرده که عربستان تحت پوشش توافق ریاض در حال بازسازی شبه‌نظامیان وفادار به ائتلاف و سوق دادن آن‌ها به سمت جبهه‌های شمالی است؛ مقدماتی که به نظر می‌رسد زمینه را برای تنشی جدید در سال ۲۰۲۰ آماده می‌کند؛ تنشی که نشانه‌های آن از حمله گسترده به جبهه «نهم» در استان صنعا پدیدار شد، اما نیرو‌های صنعا این حمله را ناکام گذاشتند. به دور از خوشبینی «مارتین گریفیتس»، فرستاده سازمان ملل، در امور یمن به نظر می‌رسد اوضاع در این کشور به سمت نبردی پیش می‌رود که سعودی و متحدانش دو ماه است مقدمه آن را می‌چینند و اتفاقات حاکی از کم شدن شاخص‌های صلح است. عربستان پس از چند ماه آتش‌بس شکننده و غیرعلنی با انصارالله در حال تنظیم مجدد موقعیت‌های خود برای تنش جدید در سال ۲۰۲۰ در یمن است.

به نظر می‌رسد با حملات جدید عربستان به یمن باید شاهد عملیات‌های مهم و راهبردی انصارالله علیه عربستان و امارات بود. ۹ هدفی که انصارالله برای حمله به عربستان و امارات انتخاب کرده می‌تواند شکست‌های دیگری بر ائتلاف سعودی وارد کند.

نویسنده: یوسف نوری

انتهای پیام/

نظر شما