شناسهٔ خبر: 37726673 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

نامه به رئیس سازمان برنامه و بودجه/ محاسبات مبتنی بر توسعه غربی برای اداره کشور باطل شده است

دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی در نامه‌‌ای به محمّدباقر نوبخت با تأکید بر روشن شدن ناکارآمدی محاسبات توسعه غربی در اداره کشور، وی را به برنامه‌ریزی بر اساس نظریات فقهی دعوت کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه سیاسی خبرگزای فارس، حجّت‌الاسلام علی کشوری، دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی در نامه‌ای به محمّدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه با تأکید بر روشن شدن ناکارآمدی محاسبات توسعه غربی در اداره کشور، وی را به مشارکت در معماری آینده نظام برنامه ریزی کشور بر اساس نظریات فقهی دعوت کرده است.

متن کامل نامه کشوری را در ادامه می‌خوانید.

رئیس محترم سازمان برنامه و بودجه جناب آقای دکتر محمد باقر نوبخت

سلام علیکم

تصمیم گرفتم در این روزهای حساس که محاسبات مبتنی بر توسعه غربی برای اداره کشور -به معنای واقعی کلمه- باطل شده است؛ مطالب مهمی را با جنابعالی و سایر کارشناسان معتقد به ادبیات ناکارآمد توسعه پایدار ۲۰۳۰ در میان بگذارم.

انگیزه ام از نگارش این مطالب خیر خواهی برای مردم کشور ایران و مردم منطقه انبیاء الهی و البته دعوت از جنابعالی و کارشناسان کشور برای آغاز عصر جدید برنامه ریزی مبتنی بر الگوی پیشرفت اسلامی در کشور است.

استحضار دارید که بخش اصلی برنامه های مبتنی بر مفاهیم توسعه غربی در یک تقسیم کلی به دو دسته تقسیم می شوند؛ بسیاری اجرائی و عملیاتی نبوده اند؛ که مهمترین آنها برنامه های توسعه ۵ ساله و احکام بودجه سنواتی هستند. برخی دیگر اجرائی شدند؛ ولی اوضاع کشور را وخیم تر کردند. قانون کنترل جمعیت و برجام (نظریه سیاست خارجی توسعه گرا ) از این جمله اند.

در مجموع از سال ۱۳۲۷ هجری شمسی -که آمریکائی ها اولین برنامه توسعه غربی را به ملت ایران تحمیل کردند- تا کنون- که یازدهمین برنامه توسعه غربی در کشور در حال اجرا است- همه زیرساخت های روابط انسانی به چالش کشیده شده است.

استراتژی های صنعتی و کشاورزی، محیط زیست(هوا، خاک و آب)، مدل های ساخت مسکن (آپارتمان) و مدیریت شهری اصل بنیادین تَعَرُّف، حریم خصوصی خانواده و بازی کودکان، تأکید بر درمان به جای «پیشگیری ساختاری از بیماری»، سلامت روحی و جسمی فرد، آموزش و پرورش مبتنی بر Science پیوستگی عواطف و روابط ، اقتصاد سرمایه داری و ربوی، عدالت اجتماعی و قرض الحسنه و همکاری با ظالم در روابط بین المللی امنیت مردم را ذبح کرده است! 

جناب آقای دکتر محمد باقر نوبخت

علت اصلی نگاه مثبت کارشناسان معتقد به توسعه پایدار ۲۰۳۰  و جنابعالی به برنامه ریزی توسعه غربی در ۷۰ سال گذشته و تکرار دائمی احکام توسعه ای، مدل های غلط ارزیابی پیشرفت است.

مدل هائی مانند Wdi و Hdi قدرت ارزیابی روابط انسانی از حیث پیوستگی و گسستگی ـ به عنوان مبنای پیشرفت اسلامی ـ را ندارد و اصلاح وضع امروز کشور از اصلاح مدل ارزیابی کشور و شاخصه هایش آغاز می شود. البته در «نظریه فقهی هسته های توازن فرهنگی» چگونگی تشخیص و شناسائی عدم توازن های کشور را تئوریزه کرده ایم.

همچنین چگونگی رفع و مقابله با عدم توازن های حاد کشور در قالب مجموعه ای گسترده از نظریات فقهی مطرح در نقشه الگوی پیشرفت اسلامی تئوریزه شده است. به عنوان مثال

۱- چگونگی مدیریت و رفع «عدم توازن گمنامی و انزوای فرد»، در «نظریه فقهی مدیریت شهری محله محور»،

۲-چگونگی مدیریت و رفع «عدم توازن محرومیت و حاشیه نشینی» در «نظریه فقهی تَعَرُّف»،

۳-چگونگی مدیریت و رفع «عدم توازن کاهش حریم خصوصی خانواده» در «نظریه فقهی دار واسعه»،

۴- چگونگی مدیریت و رفع «عدم توازن بیماری های مزمن و مسری» در «نظریه فقهی پیشگیری ساختاری از بیماری»،

۵- چگونگی مدیریت و رفع «عدم توازنِ گسترش مشاغل استخدامی و دولتی»، در «نظریه فقهی بازارهای موقت»،

۶- چگونگی مدیریت و رفع «عدم توازن فاصله طبقاتی» با تغییر در الگوی تولید صنعتی و متمرکز، 

۷- چگونگی مدیریت و رفع «عدم توازن غذای غیر طیب و ناسالم» در «طرح طیبات»،

۸- چگونگی مدیریت و رفع «عدم توازن افق نمائی محدود» در دستگاه ها، بر مبنای «نظریه فقهی الگوی ساخت »، 

۹- چگونگی مدیریت و رفع «عدم توازن اصطکاک و نزاع» در روابط انسانی، بر اساس «نظریه آموزش و پرورش آینده» و  

۱۰- چگونگی مدیریت و رفع «عدم توازن تشکیل پرونده های زیاد در قوه قضائیه» در «نظریه پیشگیری بنیادین اسلامی از جرم» تئوریزه و تبیین شده است.

 البته نقشه فقهی الگوی پیشرفت اسلامی علاوه بر نظریات فوق الذکر شامل ده ها نظریه فقهی دیگر در حوزه برنامه ریزی کشور می باشد؛ که برای آشنائی  و تسلط بر  این نظریات باید - به جای تحصیل در دانشگاه هائی مانند استنفورد (Stanford University) ماساچوست ( Massachusetts Institute of Technology)، کمبریج  (University of Cambridge) و... - در دوره های نمایشگاه تخصصی الگوی پیشرفت اسلامی (تاریخ افتتاح: محرم الحرام ۱۴۴۱ هجری قمری) تحصیلات تکمیلی را آغاز نمود.

ریاست محترم سازمانِ برنامه و بودجه !

علی رغم همه چالش های ناشی از ناحیه برنامه ریزی غربی برای تحقق آرمانهای انقلاب اسلامی بن بست هائی که محاسبات توسعه غربی برای ادامه حرکت انقلابش پیش بینی می کرد ـ علی رغم دریای متلاطم تحلیل های غلط جنابعالی و سایر کارشناسان سازمان برنامه و بودجه ـ مبدل به راهی گشوده برای نجات ملت های منطقه گردیده است!

پیشنهاد می کنم در طراحی و معماری نظام تدبیر آینده همراهی و مشارکت داشته باشید؛ اگرچه اراده ای قاهر بی همراهی برخی کارشناسان هم،  این مسئله را محقق خواهد نمود! قسم به خون همه شهیدان، اجازه نخواهیم داد سازمان برنامه و بودجه مجدداً محاسبات توهمی توسعه غربی را بر حوزه های معیشتی، مالی، عمرانی، سیاسی، آموزشی، درمانی و... جمهوری اسلامی حاکم کند.

والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته

انتهای پیام/

نظر شما