شناسهٔ خبر: 37726358 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

بسته خبری مسجد و کانون‌های مساجد// ۳۰ د‌ی‌ماه

از آخرین دستاوردهای بچه‌های مسجد در طرح ملی «فهما» تا استقبال مساجد از دهه فجر

حمایت از مساجد مستقر در مسیر راهپیمایی ۲۲ بهمن، برگزاری سومین دوره مسابقات قرآنی نابینایان در مسجد کوفه و ارسال بیش از ۱۲ هزار ایده و ۳ هزار طرح فرهنگی هنری به سامانه «بچه‌های مسجد» از مهمترین اخبار حوزه مسجد در ۲۹ دی‌ماه است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان ، آنچه در ادامه می آید مروری است بر مهمترین اخبار این حوزه در آخرین روز از دی ماه ۹۸:

 

شرکت بیش از ۲۵ هزار نفر در مسابقه‌های کتابخوانی و تفسیر قرآن رویداد ملی «فهما»

 

 

حجت الاسلام والمسلمین «حبیب رضا ارزانی» اعلام کرد: متناسب با تقویت و انسجام بیش از پیش فعالیت های کانون ها در چارچوب های تعیین شده در زیست بوم مجازی بچه های مسجد که کشف، پرورش و بکارگیری خلاقیت های فرهنگی هنری بچه های مسجد با امکان رصد، پایش و ارزیابی اطلاعات را در دستور کار قرار دارد؛ مقوله آموزش و ارتقاء سطح توانمندی های فعالان کانون های مساجد و پرسنل ستادهای استان و مرکز به صورت ویژه مورد توجه است.

 

رئیس ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور تصریح کرد: یکی از قابلیت‌های سامانه فهما ارائه خدمات آموزش الکترونیک و مجازی به اعضای کانون های فرهنگی هنری مساجد است که در قالب سامانه خدمات آموزشی(آموزش الکترونیک بچه های مسجد) نقشِ ابرازی کارآمد و در دسترس را برای ارتقاء آموزش های کاربران سامانه فهما در اقصا نقاط کشور را ایفا می کند.

 

وی در ادامه ابراز کرد: این سامانه امکان بارگذاری آزمون ها و دوره های آموزشی در سطوح مختلف(کانونی، شهرستانی، استانی، منطقه ای و ملی) را برای بچه های مسجد فراهم کرده است .

 

حجت الاسلام ارزانی، با بیان اینکه شرکت در آزمون ها و دوره های آموزشی برای کانون های مساجد و ستاد های استانی در سامانه فهما امتیاز لحاظ می شود، بیان کرد: در حال حاضر آزمون دوره تفسیر(اهمیت قرآن کریم) و مسابقه کتابخوانی با محوریت «کتاب دغدغه های فرهنگی مقام معظم رهبری(مدظله العالی)» در راستای ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی، آشنایی بیش از پیش کانون های مساجد با دغدغه های فرهنگی رهبر معظم انقلاب و حرکت در مسیر تحقق بیانیه گام دوم انقلاب در این سامانه بارگذاری شده است.

 

وی با اشاره به روند رو به رشد شرکت کنندگان در این مسابقات، اذعان کرد: تاکنون بیش از  ۲۵ هزار نفر در آزمون های مذکور شرکت کرده اند و هر لحظه نیز بر تعداد شرکت کنندگان افزوده می شود .

 

رئیس ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور، ارتقاء سطح علمی پرسنل را نیز، از سیاست های اصلی این مرکز برشمرد و تصریح کرد: امکان ارائه محتوای آموزشی به پرسنل هم در این سامانه تعریف شده و به عنوان یکی از اولویت ها در قالب برگزاری دوره های آموزش ضمن خدمت برای  ارتقا سطح توانمندی پرسنل، دوره های آموزش الکترونیک(مجازی) در سامانه پیش بینی شده است.

 

وی در پایان با بیان اینکه ۵ روز تا ارزیابی نخستین رویداد ملی فهما باقی مانده است، خاطرنشان کرد: ان شاءالله همزمان با سالروز ولادت پر برکت حضرت زهرا(سلام الله علیها) استانی که بیشترین و باکیفیت ترین فعالیت ها را ارائه کرده باشد به عنوان پایتخت فهما  معرفی شده و از کانون‌های منتخب طرح ملی فهما تجلیل می شود .

 

 

آسیب ۵ کانون مسجدی در سیل سیستان و بلوچستان/ فعالیت گروه‌های جهادی کانون‌های مساجد در مناطق سیل‌زده

 

 

حجت الاسلام «مهدی پودینه» در گفت و گو با خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد  خبرگزاری شبستان  از جمع آوری کمک های مردمی برای مناطق سیل زده استان سیستان و بلوچستان خبر داد و اظهار کرد: با همکاری سازمان اوقاف و امورخیریه و سازمان تبلیغات اسلامی استان و کانون های مساجد، کمک های جمع آوری شده برای مردم سیل زده در حال ارسال است.

 

مدیرستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان سیستان و بلوچستان افزود: با همکاری آستان حضرت معصومه(س) مقرر است در روزهای آینده موکبی از سوی کانون های مساجد در مناطق سیلزده برپا شود و در زمینه پخت و پز و نیز اهدای لوازم گرمایشی به مردم، تعمیر و ساخت خانه هایی که دچار آسیب شده اند، فعالیت کند.

 

وی تصریح کرد: علاوه بر این، از زمان بحران سیل سه مسجد زاهدان اقدام به برپایی موکب های کمک رسانی و پخت غذا کرده اند و  روزانه 1500 پرس غذای گرم طبخ و در میان مردم سیل زده توزیع می شود.  علاوه بر این، گروه های جهادی کانون های مساجد در کمک رسانی به مردم سیل زده فعال شده اند.

 

حجت‌ الاسلام پودینه ادامه داد: مقرر است با همکاری آستان مقدس حضرت معصومه(س) تیمی برای اجرای برنامه های فرهنگی در مناطق سیل زده تشکیل شود و اقدام به توزیع بسته های فرهنگی و اجرای مسابقات به کودکان در مناطق سیل زده کند.

 

مدیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان سیستان و بلوچستان با بیان اینکه پنج کانون فرهنگی هنری استان در سیل اخیر دچار آسیب شده اند، خاطرنشان کرد: این کانون های فرهنگی هنری در منطقه دلگان واقع شده اند که در کارگروه مدیریت بحران استان نیازهای فوری و امکانات آسیب آنها نیز دیده مورد بررسی قرار می گیرد.

 

ارسال بیش از ۱۲ هزار ایده و ۳ هزار طرح فرهنگی هنری به سامانه «بچه‌های مسجد»

 

 

«سعید سعادتی» در تبیین اقدامات انجام شده در «رویداد ملی فهما» گفت: در این رویداد  ۸  عرصه‌ی محتوایی برای ثبت فعالیت‌های کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور در نظر گرفته شده که یکی از محورهای مهم این عرصه «ارائه طرح‌ها و ایده‌های بومی کانون ها» است.

 

معاون فرهنگی هنری ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور  اظهار کرد: این طرح در قالب سامانه ‌سحاب و از طریق «پرتال ملی بچه‌های مسجد» اجرا می‌شود که طی آن کانون‌ها می‌توانند طرح ها و ایده های فرهنگی و هنری خود را که با توجه به ظرفیت مساجد قابلیت اجرایی دارد در بخش مربوط به ثبت طرح ها و ایده ها در سامانه ثبت و ارسال کنند.

 

سعادتی تصریح کرد: طرح‌ها و ایده‌های ارسالی پس از بارگذاری از طریق مدیر کانون ابتدا در سطح استان مورد ارزیابی اولیه قرار می‌گیرند و پس از تایید استانی، توسط هیئت ارزیابی در ستاد مورد ارزیابی نهایی قرار می‌گیرند .

 

وی با اشاره به میزان امتیاز در نظر گرفته شده برای طرح ها و ایده‌های ارسالی اعضای کانون ها، ابراز کرد: برای هر طرح یا ایده‌ ارسالی تا سقف  ۵۰۰  امتیاز در نظر گرفته شده و تا امروز قریب به  ۱۲  هزار و  ۵۲۶  ایده و  ۳۲۱۱  طرح فرهنگی هنری به سطح ملی راه یافته است.

 

سعادتی در ادامه با اشاره به استقبال خوب اعضای کانونهای فرهنگی هنری مساجد از این طرح گفت: با توجه به تعداد طرح‌ها و ایده‌هایی که تاکنون در سامانه ثبت شده می‌توان گفت کانون‌های مساجد سراسر کشور مشارکت خوبی در این خصوص داشتند و این بدان معناست که هرگاه ما به سرمایه‌های اجتماعی و ظرفیت‌های انسانی خود در مناطق مختلف کشور اعتماد کردیم نتیجه بهتری گرفتیم؛ چرا که در این اعتماد از یک سو شاهد رشد و شکوفایی استعدادهای انسانی هستیم و سوی دیگر شاهد طرح‌های ابتکاری و جذاب که با ذائقه نسل امروز و اقتضائات جغرافیایی اعضای کانون ها سازگاری دارد و می تواند ما را در جذب این نسل یاری کند.

 

مسئول کمیته محتوایی رویداد ملی فهما در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به برگزاری این طرح برای اولین بار در سطح کشور تصریح کرد: با توجه به اینکه امسال اولین سالی است که ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد به صورت رسمی و جدی نسبت به فراخوان طرح ها و ایده های فرهنگی و هنری‌ بچه های مسجد فراخوان داده است، کاملاً طبیعی است که بعضی از اعضای کانون‌ها به دلیل محدودیت‌های زمانی و اطلاع‌رسانی، فرصت شرکت در این طرح را نیافته باشند. به همین دلیل پیش بینی ما این است که در سال  آینده شاهد مشارکت بیشتری در این طرح خواهیم بود.

 

سعادتی تاکید کرد: ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجدکشور در نظر دارد طرح ها و ایده های موفق را در قالب‌های مختلف جهت استفاده همگانی منتشر کند. در حال حاضر نیز اولین جلد آن به عنوان «شادمانه های مسجد» که برگرفته از طرح‌ها و ایده‌های اعضای کانون های مساجد برای بزرگداشت اعیاد و جشن‌ها است آماده شده و به فضل خداوند متعال در ایام دهه مبارکه فجر رونمایی می‌شود .

 

وی در ادامه به طرح «شنبه‌های کتاب» اشاره و تصریح کرد: طرح شنبه‌های کتاب به صورت مردمی و داوطلبانه در کانون های مساجد کشور در حال برگزاری است.

 

معاون فرهنگی هنری ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد کشور ادامه داد: ما در طرح شنبه‌های کتاب به دنبال فرهنگ‌سازی و افزایش سرانه مطالعه در سطح جامعه به ویژه در میان نمازگزاران مساجد و اعضای کانون‌های مساجد هستیم.

 

وی با بیان اینکه طرح «شنبه‌های کتاب» به صورت هفتگی و روزهای شنبه در مساجد برگزار می شود، گفت: این طرح در اوقات متصل به نماز جماعت و با محوریت ائمه جماعات و کتابداران افتخاری مساجد برگزار و طی آن کتاب‌های مفید توسط ائمه جماعات معرفی می شود .

 

سعادتی معرفی کتاب‌های مفید، توسعه و ترویج فرهنگ کتابخوانی، برگزاری نمایشگاه‌های عرضه کتاب، جمع‌آوری کتاب‌های اهدایی و نذر کتاب توسط اهالی محل را از جمله برنامه‌های این طرح برشمرد و خاطرنشان کرد: این طرح برای نخستین بار در سطح کشور اجرا می‌شود اما با توجه به اینکه جزو یکی از فعالیت‌های مهم رویداد ملی فهما است و برای آن امتیازی در نظر گرفته شده، با استقبال خوب اعضای کانون‌ها مواجه شده و تا کنون بیش از ۴  هزار و  ۲۰۰  کانون در این طرح شرکت کرده‌اند و بیش از  ۲۲  هزار فعالیت در سامانه بچه‌های مسجد در رابطه با این طرح به ثبت رسیده است.

 

حمایت از مساجد مستقر در مسیر راهپیمایی ۲۲ بهمن/ ویژه‌برنامه مساجد پایتخت برای دهه فجر

 

 

حجت الاسلام «حجت الله ذاکر» در گفت و گو با خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد  خبرگزاری شبستان  از حمایت مرکز رسیدگی به امور مساجد از مساجد مستقر در مسیر راهپیمایی 22 بهمن خبرداد و اظهار کرد: 27 مسجد در مسیر راهیپیمایی 22 بهمن قرار دارد، که مرکز رسیدگی به امور مساجد از این مساجد حمایت های مادی و معنوی خواهد داشت، تا این مساجد برای شرکت کنندگان در مسیر راهپیمایی برنامه های فرهنگی تدارک ببینند.

 

معاون فرهنگی و اجتماعی مرکز رسیدگی به امور مساجد با اشاره به برنامه های سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی افزود: جلسات گارگروه تخصصی کمیته مساجد دهه فجر انقلاب اسلامی نیز در آستانه دهه فجر انقلاب اسلامی در حال برگزاری است، ضمن اینکه با مسئولان مساجدی که در مسیرهای راهپیمایی 22 بهمن واقع شده اند، جلساتی در حال برگزاری است تا امسال با شور و اشتیاق خاص برنامه های این ایام را اجرا کنند.

 

حجت الاسلام ذاکر تصریح کرد: ویژه نامه دهه فجر انقلاب اسلامی در پایگاه تخصصی مسجد بارگذاری شده است و اینفوگرافی نیز به منظور تبیین دستاوردهای انقلاب اسلامی آماده شده و در اختیار مساجد قرار می گیرد.

 

وی از برپایی نمایشگاه تخصصی «مدیریت مسجد» همزمان با دهه فجر انقلاب اسلامی خبر داد و گفت: بسته پیشنهادی مرکز رسیدگی به امور مساجد به همین مناسبت تهیه و به مساجد استان تهران ابلاغ می شود.

 

معاون فرهنگی و اجتماعی مرکز رسیدگی به امور مساجد در پایان خاطرنشان کرد: همه مساجد استان تهران به مناسبت چهل و یکمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی برنامه های ویژه ای همچون برگزاری مسابقات فرهنگی، جلسات سخنرانی و برپایی ایستگاه های فرهنگی و صلواتی را اجرا می کنند.

 

عزاداری ایام فاطمیه در مسجد دانشگاه امام صادق(ع)

 

ویژه برنامه عزاداری ایام فاطمیه در مسجد دانشگاه امام صادق(ع) سه شنبه، اول بهمن ماه ساعت ۱۹ و ۳۰ برگزار می شود.

 

این مراسم عزاداری با سخنرانی حجج اسلام « فقیه ایمانی»  و «علوی تهرانی» و با مداحی «میثم مطیعی» به یاد شهید «محمد علیم عباسی» در این مسجد برگزار می شود.

 

یادآور می شود، مسجد دانشگاه امام صادق(ع) در بزرگراه چمران، پل مدیریت واقع شده است.

 

رئیس شورای دیانت اسلامی فرانسه انتخاب شد

 

 

به نقل از «هسبریس»، «محمد موسوی»، روز گذشته (یکشنبه، 29 دی ماه) به عنوان رئیس شورای دیانت اسلامی فرانسه انتخاب شد.

 

اعضای اداری شورای دیانت اسلامی فرانسه در مسجد جامع پاریس نشستی را برگزار کردند و وی را به عنوان رئیس شورای دیانت اسلامی فرانسه انتخاب کردند.

 

به دنبال انصراف «شمس الدین حافظ» از نامزدی رئیس شورای دیانت اسلامی فرانسه به دلیل مشغله و مسئولیت جدید وی به عنوان تولیت مسجد جامع پاریس، این نشست برای انتخاب فوری «محمد موسوی» برگزار شد؛ وی تنها نامزد این ریاست بود.

 

محمد موسوی (55 ساله) مراکشیتبار در سال های 2008 تا 2013 میلادی رئیس شورای دیانت فرانسه بود و اکنون برای دو سال با کسب 60 رای از 87 رای به عنوان رئیس شورای دیانت فرانسه انتخاب شد.

 

موسوی همچنین رئیس اتحادیه مساجد فرانسه نیز است. 

 

شورای دیانت اسلامی فرانسه سال 2003 میلادی از سوی دولت فرانسه برای اینکه محور گفت وگو درمورد مسایل اسلامی باشند، احداث شد.

 

بنابر گزارش ها، فرانسه شش میلیون مسلمان دارد و اسلام دومین دین بعد از کاتولیک در این کشور محسوب می شود.

 

برگزاری سومین دوره مسابقات قرآنی نابینایان در مسجد کوفه

 

 

به نقل از «خبرگزاری قرآنی آستان مقدس امام حسین(ع)»، یک هیات از مرکز ملی علوم قرآن کریم وابسته به دیوان وقف شیعی از مسجد کوفه بازدید کردند.

 

«سید محمد مجید موسوی»، تولیت مسجد کوفه و شیخ «هادی زنجیل»، مسوول بخش فعالیت های دینی و فرهنگی این مسجد از این هیات که متشکل از اساتید «صباح السرای، علی الخفاجی و سامی ثانی الغراوی» بودند، استقبال کرد.

 

دو طرف درباره برپایی مسابقه حفظ و تلاوت قرآن کریم که قرار است به زودی در این مسجد برگزار شود، تبادل نظر کردند.

 

سومین دوره مسابقه ملی حفظ و تلاوت قرآن کریم ویژه نابینایان در این مسجد برگزار می شود.

 

این رقابت ها مقدمه برگزاری مسابقات بین المللی قرآن کریم است.

 

پایان پیام/ 9

نظر شما