شناسهٔ خبر: 37725820 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

نشست لیبی در برلین

درخواست گوترش از جامعه جهانی برای تحقق صلح در لیبی

دبیرکل سازمان ملل متحد، از جامعه جهانی خواست که به منظور دستیابی به راه حل های سیاسی و تحقق صلح در لیبی تلاش کنند

صاحب‌خبر -
   به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما؛ "آنتونیو گوترش"، دبیرکل سازمان ملل یک شنبه شب در نشست خبری که به همراه  "آنگلا مرکل" صدر اعظم آلمان برگزار شد با تاکید بر اینکه بحران در لیبی راه حل نظامی ندارد، از شرکت کنندگان در این نشست و جامعه جهانی خواست فرصت به دست آمده برای حل و فصل دائم بحران در لیبی را غنیمت شمارند.
تعداد بازدید : 0
<div id="video-display-embed-code_4418973"><script type="text/JavaScript" src="https://iribnews.ir/fa/news/play/embed/2625451/4418973?width=350&height=250"></script></div>
آنگلا مرکل هم در این نشست خبری با بیان اینکه نشست برلین سهم بزرگی در حمایت از تلاش‌های سازمان ملل برای حل بحران لیبی بوجود آورده است تصریح کرد، بحران لیبی تنها از طریق سیاسی حل خواهد شد.
صدراعظم آلمان افزود، همه شرکت کنندگان در کنفرانس برلین توافق کردند از هیچ کدام از طرف‌های درگیر در لیبی حمایت نکنند.
مرکل از "خلیفه حفتر"، فرمانده گروه موسوم به ارتش ملی و "فائز السراج" نخست وزیر دولت وفاق ملی لیبی که در این کنفرانس حضور نداشتند نیز خواست به توافقاتی که در این کنفرانس حاصل شده است پایبند باشند.
"هایکو ماس"، وزیر خارجه آلمان نیز پس از پایان این نشست گفت: آلمان با تشکیل «کمیته پیگیری» بر اجرای مصوبات کنفرانس صلح لیبی در برلین نظارت می‌کند.
"ابراهیم کالین"، سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه نیز در توئیتر خود نوشت، نشست لیبی فرصت بسیار مهمی برای پایان دادن به درگیری‌ها در لیبی و یافتن یک راه حل سیاسی می‌باشد و ترکیه به سیاست‌های خود در لیبی ادامه خواهد داد.
این پیام درحالی منتشر شده است که رسانه‌های ترکیه از بی نتیجه ماندن این نشست و موکول شدن بحث در مورد یافتن راه حلی ماندگار در لیبی به اجلاس ژنو خبر می‌دهند.
در همین حال، رهبران کشور‌های اصلی مرتبط با بحران لیبی در برلین، پایان مداخلات خارجی در لیبی را خواستار شد و  وعده دادند از مداخله در بحران این کشور امتناع کنند.
از سوی دیگر ، ژنرال خلیفه حفتر از امضای توافق آتش بس در لیبی خودداری کرده است.
کارشناسان روابط بین الملل معتقدند که لیبی از لحاظ ذخایر نفتی و گازی عظیمی که در اختیار دارد و همچنین از نظر جغرافیایی که در ورودی آفریقاست برای کشورهای اروپایی حائز اهمیت و مهم است و به همین دلیل بسیاری از کشورهای منطقه به لیبی علاقمند هستند و نمی‌خواهند در آ​ینده سیطره خود بر این کشور را از دست بدهند.
تعداد بازدید : 0
<div id="video-display-embed-code_4418866"><script type="text/JavaScript" src="https://iribnews.ir/fa/news/play/embed/2625451/4418866?width=350&height=250"></script></div>
نشست برلین درباره لیبی روز یکشنبه با حضور نمایندگان ۱۲ کشور شامل آلمان، آمریکا، روسیه، بریتانیا، فرانسه، چین، امارات، ترکیه، جمهوری کنگو، ایتالیا، مصر، الجزایر و ۴ سازمان بین المللی و منطقه‌ای شامل سازمان ملل، اتحادیه اروپا، اتحادیه آفریقا و اتحادیه عرب در پایتخت آلمان برگزار شد.
لیبی در حال حاضر بین دو مرکز قدرت تقسیم شده است. یکی از آن‌ها دولت مستقر در طرابلس به ریاست "فائز السراج" است که از سوی سازمان ملل متحد به رسمیت شناخته شده است و دیگری دولتی که در شهر "طبرق" در شرق لیبی مستقر است (نیرو‌های سیاسی و نظامی حامی ژنرال حفتر) و از سوی امارات، مصر، عربستان سعودی و چند کشور اروپایی حمایت می‌شود.
گروه موسوم به ارتش ملی لیبی به فرماندهی "خلیفه حفتر" که سال‌ها با حمایت عربستان، مصر، امارات و برخی کشور‌های غربی بر شرق لیبی سیطره دارد، طی چند ماه اخیر به سمت شمال این کشور پیشروی کرده است. حفتر چهارم آوریل سال جاری میلادی به نظامیان تحت امر خود فرمان داد به طرابلس پایتخت لیبی، حمله کنند.
این اقدام "حفتر" از سوی جامعه جهانی محکوم شده است.
از زمان آغاز این حمله تاکنون بیش از ۱۱۰۰ نفر در طرابلس کشته، دستکم ۵۷۰۰ تن زخمی و بیش از ۱۴۶ هزار نفر آواره شده اند.

نظر شما