شناسهٔ خبر: 37725752 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اردبیل:

نرخ ناباروری در اردبیل بیشتر از میانگین کشوری است

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل گفت: نرخ ناباروری در بین زنان و مردان استان اردبیل 20 درصد بیشتر از میانگین کشوری است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار جوان آنلاین از اردبیل، قدرت اخوان اکبری در نشست کمیته مشترک سیاست‌های راهبردی جمعیت استان اردبیل اظهار کرد: با ابلاغ سیاست‌های جمعیتی از سوی مقام معظم رهبری سعی بر این است تا موضوع فرزندآوری، ارتقای امید به زندگی، تحکیم بنیان خانواده و همچنین تکریم سالمندان مورد توجه قرار گیرد.

وی بحران افزایش سن ازدواج را یکی از دلایل کاهش قدرت زادوولد و باروری دانست و خاطرنشان کرد: ثبت طلاق آن هم در پنج سال اول زندگی به همراه سقط نوزادان در اوایل زندگی از دلایل پیری جمعیت و زادوولد پائین به حساب می‌آید.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اردبیل با بیان اینکه هر فرد سالم قدرت فرزندآوری تا 15 نفر را دارد، گفت: متاسفانه میانگین باروری در بین زنان و مردان 1.8 دهم است و بسیاری از خانواده‌ها به تک‌فرزندی راغب هستند.

اخوان اکبری ادامه داد: نسبت به سه دهه قبل میانگین بعد خانوارها از پنج نفر به کمتر از دو و حتی تک‌فرزندی کاهش یافته و در استان اردبیل میانگین تک فرزندی بیشتر از ناباروری است.

وی به سیر جمعیتی استان به سمت پیری و سالخوردگی اشاره کرد و گفت: پیش‌بینی می‌شود تا سال 2050 بالغ بر 30 درصد جمعیت دنیا سالمند شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اردبیل اقدامات بهداشتی و ارتقای سلامت کودکان و نوجوانان را یادآور شد و بیان کرد: آموزش 6 ساعته ازدواج در مرکز مشاوره دانشگاه علوم پزشکی ارائه می‌شود تا مدیریت صحیح در حوزه فرزندآوری، جلوگیری از سقط و درمان ناباروری انجام شود.

اخوان اکبری کاهش جمعیت کشور و استان اردبیل را یکی از معضلات جدی برشمرد و افزود: ما زنگ خطر را در کاهش جمعیت کشور حس می‌کنیم و قبل از اینکه به خط قرمز برسیم باید فکری به حال افزایش زادوولد در جامعه بکنیم.

وی ادامه داد: در 30 سال آینده 30 درصد جمعیت کشور ما را افراد بالای 60 سال تشکیل می‌دهند که این خود قدرت کارآیی و توانمندی اقتصادی ما را کاهش خواهد داد و بهتر است از هم اکنون به فکر ترغیب و تشویق خانواده‌ها برای فرزندآوری شویم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اردبیل اظهار کرد: نرخ ناباروری در استان اردبیل 20 درصد از میانگین کشوری بالاست و به همین دلیل دانشگاه علوم پزشکی مرکز درمان ناباروری خود را راه‌اندازی کرده تا درمان زوجین به سرعت انجام شود.

اخوان اکبری در پایان خاطرنشان کرد: در کنار فرهنگسازی و آموزش موضوع همکاری‌های بین‌بخشی در این زمینه ضروری به نظر می‌رسد که امیدواریم با یک همت و تلاش دسته‌جمعی آسیب‌ها و دغدغه‌ها در این زمینه رفع شود.

نظر شما