شناسهٔ خبر: 37725238 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

اختتامیه جشنواره شعر فجر در سیستان و بلوچستان برگزار می‌شود

دبیرخانه جشنواره شعر فجر از دوسال گذشته اعلام کرد که قصد دارد فرایند داوری و اجرایی را به گونه‌ای برنامه‌ریزی کند که اختتامیه جشنواره در دهه فجر برگزار شود.

صاحب‌خبر -
 به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، دبیرخانه جشنواره شعر فجر از دوسال گذشته اعلام کرد که قصد دارد فرایند داوری و اجرایی را به گونه‌ای برنامه‌ریزی کند که اختتامیه جشنواره در دهه فجر برگزار شود. با توجه به این موضوع، خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) گفت‌و‌گویی داشته با مهدی قزلی، مدیرعامل بنیاد شعر و ادبیات داستانی و دبیر اجرایی جشنواره شعر فجر که در ادامه می‌آید:


مراسم اختتامیه جشنواره شعر فجر امسال چه زمانی است و ویژگی‌های این دوره چیست؟


با برنامه ریزی‌های انجام شده، اختتامیه چهاردهمین جشنواره شعر فجر در روز ۱۲ بهمن برگزار خواهد شد. با اینکه بررسی‌هایی برای برگزاری مراسم اختتامیه در تهران داشتیم، ولی با توجه به وقوع سیل در سیستان و بلوچستان و آسیب دیدن هموطنان ما در این واقعه، تصمیم گرفتیم ظرفیت جشنواره شعر فجر را به این استان برده و اختتامیه را در مرکز استان برگزار کنیم.

در همین راستا، هماهنگی‌های لازم با دکتر سید عباس صالحی، وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی و دکتر محسن جوادی، معاون امور فرهنگ وزارت ارشاد صورت گرفته است. همچنین طی سفر یک روزه به زاهدان و برگزاری جلسات هماهنگی با مدیرکل ارشاد سیستان و بلوچستان و مقامات فرهنگی استان، رایزنی‌های لازم برای برگزاری اختتامیه چهاردهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر صورت گرفت.


چه عاملی باعث شد بنیاد و دبیرخانه جشنواره شعر فجر به سمت سیستان و بلوچستان برود و مراسم اختتامیه حامل چه پیام و نکته‌ای برای این استان است؟


با اینکه می‌دانیم که مردم سیل‌زده این خطه، اولویت‌هایی همچون موادغذایی، پوشاک، دارو و سرپناه نیاز دارند، ولی از آنجا که باور داریم هر کس در هر مسئولیتی باید رفتار حرفه‌ای داشته باشد و بهترین تصمیم را در حوزه‌هایی که نیاز هست، اتخاذ کند. ما با بردن جشنواره شعر فجر به سیستان بلوچستان، علاوه بر برگزاری محافلی با شعرخوانی شاعران استان و دید و بازدید شاعران کشوری با علاقمندان بومی حوزه ادبیات این مناطق، توجه رسانه‌ها و اهالی ادبیات را به این خطه جلب کنیم. ما با تجربیاتی که در دوره‌های گذشته به دست آوردیم، همانند محفل افتتاحیه دوازدهمین جشنواره شعر فجر که پس از زلزله کرمانشاه در شهر‌های کرمانشاه و سرپل‌ذهاب برگزار شد، بر این باوریم که این توجه‌ها اگر با نیت خالصانه باشد، باعث بهتر شدن حال روحی مردمان این استان می‌شود.

برنامه‌های ادبی و هنری باید نسبت به اتفاقات پیرامون خودش در جامعه کُنش‌مند باشد و این کنش باید فعال باشد، نه منفعل. ادیب، شاعر و هنرمند اگر در کارش جدی باشد، باید نقش راهنما و توجه‌دهنده را برای مردم بازی کند.

ما به نوبه خودمان و در حد ظرفیت خودمان برای ایفای این نقش راهنمایی فعال با توجه به آلام مردم سیستان و بلوچستان مخصوصاً در مناطق سیل‌زده‌اش، این تصمیم را گرفتیم.

در اینجا باید به این نکته اشاره کنم، طی اعلام فراخوانی از اهالی فرهنگ، ادبیات و عموم مردم درخواست کرده‌ایم، کتاب‌ها و اقلام فرهنگی خود را برای اهدا به کتابخانه‌های استان سیستان و بلوچستان، برای بنیاد شعر و ادبیات داستانی ارسال کنند.

نظر شما