شناسهٔ خبر: 37724757 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

هاری، دلیل مرگ پلنگ ایرانی

یک قلاده پلنگ ایرانی اوایل دی ماه امسال در منطقه حفاظت شده شاهو و کوسالان از توا بع شهرستان سروآباد تلف شد و بعد از کالبدشکافی و نمونه‌برداری و انجام آزمایشات، دلیل مرگ آن مبتلا بودنش به بیماری هاری اعلام شد.

صاحب‌خبر -
به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز کردستان، رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش حفاظت محیط زیست کردستان افزود: اول دی امسال از طریق تماس تلفنی مردم منطقه و ارسال عکس از تلف شدن یک قلاده پلنگ ماده در نزدیکی روستای زوم از توابع شهرستان سروآباد اطلاع پیدا کردیم.
حیدر ویسی با بیان اینکه از آنجا که هیچ نشانه‌ای مبنی بر زخمی شدن و همچنین تلف شدن آن با سلاح شکاری وجود نداشت، برای بررسی بیشتر لاشه آن به سنندج منتقل شد، افزود: در کالبدشکافی انجام شده در سنندج هم دلیل تلف شدن مشخص نشد به همین دلیل نمونه‌برداری از لاشه انجام و به آزمایشگاه محیط زیست در تهران ارسال شد.
رییس اداره نظارت بر امور حیات وحش حفاظت محیط زیست کردستان یادآور شد: براساس آزمایش‌های انجام شده مشخص و تایید شد که این قلاده پلنگ ایرانی در سروآباد براثر مبتلا شدن به بیماری هاری تلف شده است.
ویسی اضافه کرد: با همکاری مرکز بهداشت و دامپزشکی استان کردستان مردم و دام‌های موجود در روستای زوم و محلی که لاشه این پلنگ پیدا شده بود، بررسی و آزمایش لازم روی آن‌ها انجام و در صورت لزوم واکسن هم برای برخی تزریق شد و جای هیچ گونه نگرانی در ارتباط با انتقال ویروس بیماری هاری نیست.
کردستان دارای پنج منطقه حفاظت شده شامل مناطق چلچمه و سارال، منطقه حفاظت شده بیجار، بدر و پریشان قروه، شاهو و کوسالان ر و منطقه عبدالرزاق سقز است

نظر شما