شناسهٔ خبر: 37724183 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس:

نشر اخبار کذب درمورد موادغذایی برای جامعه سم است

تهران - ایرنا - عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در واکنش به برخی ادعاها مبنی بر ناسالم بودن مواد غذایی گفت: نشر و انتشار خبرهای کذب در مورد مواد غذایی و یاد هر مورد دیگر، برای وضعیت کنونی جامعه سم است.

صاحب‌خبر -

معصومه آقاپور علیشاهی روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: مطالبی که به تازگی از صدا و سیما پخش و در شبکه های اجتماعی دست به دست می چرخد، به کاهش سرمایه های اجتماعی و اعتماد عمومی منجر می شود.

وی با تاکید بر اینکه خبرهای کذب برای وضعیت کنونی جامعه سم است، خاطرنشان کرد: این اخبار کذب چه تولید داخل یا خارج باشد، دشمن واقعی جامعه است.

نماینده مردم شبستر در مجلس شورای اسلامی درمورد اخبار کذب در مورد مواد غذایی یادآور شد: به این اخبار از دو منظر عرضه و تقاضا باید نگاه کرد. از نگاه عرضه به این معنا که تولیدکنندگان به دلیل این که مصرف و تقاضای داخلی کاهش پیدا می کند، به شدت آسیب می بینند و وجهه صادرات غیرنفتی که تا حدودی مطیع بخش صنایع غذایی است را از دست می دهیم.

وی افزود: از منظر تقاضا هم باید مورد توجه قرار گیرد زیرا با انتشار اخبار کذب مواد غذایی، کاهش مصرف مواد غذایی در جامعه رقم می خورد که به سوءتغذیه و مشکلات سلامتی برای جامعه منجر می شود.

مجلس تذکرات زیادی به صدا وسیما داده است

آقاپور علیشاهی درباره عملکرد و واکنش مجلس شورای اسلامی به انتشار اخبار کذب از طریق صدا وسیما گفت: در این باره، مجلس تذکرات زیادی به صدا وسیما داده اما به نظر می رسد باید از طریق کمیسیون فرهنگی به صورت جدی به این مساله ورود کرد و رسانه را مورد تحقیق وتفحص قرار داد.

طی روزهای اخیر طرح ادعاهایی در مورد دوز بالای سم آفلاتوکسین در مواد غذایی و لبنی در یکی از برنامه های صدا وسیما، سبب نگرانی های در جامعه شده است.

آفلاتوکسین‌ (Aflatoxin) یا سم قارچی طبیعی قادر است انسان را از طریق مواد غذایی آلوده مانند تخم مرغ، شیر و محصولات لبنی آلوده کند و می‌توانند سرطان زا باشند.

ایرج حریرچی معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز گذشته(یکشنبه) گفت: اینکه لبنیات حاوی آفلاتوکسین باشد اجتناب ناپذیر است و همیشه و همه جا موجود بوده و هست و قاعدتا آفلاتوکسین در شیر غیر پاستوریزه به دلیل عدم کنترل بیشتر است.

همچنین کیانوش جهانپور سخنگوی سازمان غذا و دارو هم در ارتباط با طرح ادعایی مبنی بر وجود سم آفلاتوکسین در عمده‌ مواد لبنی در کشور تصریح کرد: وجود سم آفلاتوکسین در لبنیات و خشکبار موضوعی قدیمی است و در سالهای اخیر رو به کاهش است و میزان این سم در لبنیات بسته بندی از فله به مراتب کمتر است.

رییس سازمان غذا و دارو هم نسبت به این ادعا واکنش نشان داد و گفت: توصیه اکید ما این است که مردم به تبلیغات سوء توجه نداشته باشند و مصرف شیر را متوقف نکنند.

محمدرضا شانه ساز  با تاکید براینکه اطلاعات ارائه شده درمورد میزان آفلاتوکسین لبنیات بطور قطع غلط است، گفت: با توجه به پایین بودن سرانه مصرف شیر در کشور که به کمتر از یک لیوان در روز می رسد نمی توان خطر قطعی ناشی از کمبود مصرف لبنیات که همان پوکی استخوان است را با القای این اطلاعات غلط به یک خطر احتمالی تحت عنوان بالا بودن آفلاتوکسین معاوضه کرد.

وی تصریح کرد: از حدود هفت سال پیش محصولات لبنی به صورت مرتب از این بعد پایش می‌شوند. آمار اداره کل غذا کمتر از 3.5 درصد آلودگی را نشان می‌دهد در حالیکه بسیاری از کشورهای همسایه و کشورهای دیگر میزان آلودگی بسیار بالاتر است.

شانه ساز با بیان اینکه صنعت غذای کشور مورد هجمه قرار گرفته، عنوان کرد: به نظر می‌رسد بعد از قضیه کیک ها و دستکاری هایی که صورت گرفته بود الان صنعت لبنیات ما به عنوان یک صنعت بسیار موفق که نقش خوبی در صادرات غیرنفتی دارد و در منطقه شناخته شده است، مورد هجمه قرار گرفته، این صنایع موفق ما اکنون در هدف حمله تبلیغات است و نباید با دشمن همصدایی کرده و در آسیاب دشمن آب بریزیم.

نظر شما