شناسهٔ خبر: 37724114 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

۴۰ میلیون دلار صادرات دارو در یک سال

دهنوی گفت: کیفیت بالای داروهایی که در کشور تولید می‌شوند باعث شده در سال گذشته بیش ۴۰ میلیون دلار صادرات داشته باشیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش حوزه فناوری گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، بومی‌سازی ۱۳۰ داروی مهم به دست جوانان ایرانی مهم‌ترین نتیجه اجرای برنامه کسب دانش فنی دارو‌های پیشرفته و تولید آن‌ها در کشور است که با تلاش معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در حال اجرا است. با گذشت بیش از ۱۲ ماه از آغاز این طرح، دانش فنی همه این دارو‌ها احصا شده و ۴۲ قلم از آن‌ها نیز تولید و در داروخانه‌ها به فروش می‌رسد. باقی دارو‌ها نیز در پایان سال ۹۹ برای عرضه به بازار می‌رسند.

دارو‌های بیولوژیک، دارو‌های پیشرفته شیمیایی، واکسن‌ها و مواد اولیه دارویی جزء دارو‌هایی هستند که در این طرح مورد حمایت قرار گرفته‌اند. این کار با حضور بیش از ۱۰۰ شرکت داروسازی فعال، تیم‌های جوان و شرکت‌های نوپا به این مرحله رسیده است.

محسن دهنوی رئیس گروه تولید، تجاری‌سازی و بازار ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با بیان این مطلب، در برنامه صبح بخیر ایران، گفت: در میان این جوانان، عده قابل توجهی از نخبگان تحصیل کرده در خارج از کشور نیز به فعالیت‌های داخلی جذب شدند.

او افزود: بیشتر دارو‌های مورد نیاز داخلی یا بومی‌سازی شده‌اند و یا در نوبت تولید قرار دارند. با این حال، برخی از دارو‌های بیماران خاص که مصرف‌کننده آن‌ها در کشور، کمتر از یک هزار نفر است، برای تولید در داخل کشور به صرفه نیستند و باید از خارج تهیه شوند.

این فارغ‌التحصیل دانشگاه صنعتی شریف در ادامه بیان کرد: ایالات متحده آمریکا بر خلاف ادعای مسئولانش، پیکان تحریم را ابتدا بر روی حوزه دارو و غذا متمرکز کرد تا نارضایتی را در میان مردم به وجود آورد.

دهنوی اظهار کرد: نمونه این اقدام، تحریم همه جانبه انسولین بود که مدتی برای کشور بحران ایجاد کرد که با تلاش‌های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، این مشکل مرتفع شده و در آینده نه چندان دور، نیاز به خارج از کشور در این داروی حیاتی به کمترین میزان ممکن خواهد رسید.

رئیس گروه تولید، تجاری‌سازی و بازار ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری افزود: این مورد به ما نشان می‌دهد که در سایر حوزه‌ها نیز با توسل به توانمندی‌های نیروی انسانی جوان و متعهد کشور، می‌توانیم بر مشکلات ناشی از تحریم‌ها و فشار‌های بین‌المللی غلبه کنیم.

بیشتر بخوانید: کمبودی درخصوص داروهای اساسی نداریم

رقابت با شرکت‌هایی اروپایی در زمینه صادرات دارو

او کیفیت دارو‌های تولیدی در ایران را مشابه و حتی بالاتر از دارو‌های خارجی دانست و گفت: گاهی اشکالی که به سازمان غذا و دارو وارد می‌کنند، این است که سخت‌گیری بالایی در اعطای مجوز به دارو‌ها دارد و همین موضوع سبب شده دارو‌های ایرانی کیفیتی هم تراز و حتی بالاتر از استاندارد‌های بین المللی داشته باشد. گاهی فرآیند تست و اعطای مجوز به بازار نزدیک به یک سال زمان می‌برد که نشان دهنده دقت فراوان سازمان غذا و دارو در امر سلامتی مردم است.

دهنوی یادآوری کرد: ما در دو سال گذشته، هیچ جمع‌آوری دارویی ناشی از افول سطح کیفی در کشور نداشته ایم. همین کیفیت بالا باعث شده در سال گذشته بیش ۴۰ میلیون دلار صادرات به کشور‌های همسایه داشته باشیم.

او تاکید کرد: کشور‌های آسیای میانه و روسیه نیز جزء مقاصد صادراتی دارو‌های ایرانی هستند و توانسته‌ایم با شرکت‌های اروپایی در این بازار‌ها رقابت کنیم.

انتهای پیام/

نظر شما