شناسهٔ خبر: 37723510 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

هنر؛ اتحاد و همدلی (۱)؛

کارگردان تئاتر: رسالت هنرمند وصل است، نه فصل

تهران- ایرنا- کارگردان و پژوهشگر پیشکسوت تئاتر با تاکید بر اهمیت نقش هنرمندان و تولیدات هنری در برقراری و حفظ آرامش جامعه گفت: رسالت هنرمند وصل کردن و حفظ همدلی افراد جامعه است و نه فصل کردن.

صاحب‌خبر -

ورود به نیم سال دوم هر سال مصادف با گرم شدن تنور جشنواره‌های هنری‌ است که مهمترین آنها را رویدادهای آمیخته با نام فجر تشکیل می دهد. جشنواره های بین‌المللی تئاتر،‌ فیلم، موسیقی و جشنواره ملی تجسمی فجر نه تنها به عنوان ویترین فعالیت های هنری کشورمان شناخته می شود که ترسیم کننده فعالیت یک سال آتی هنرمندان عرصه های مختلف ایران زمین نیز هست. اما دی سال جاری با سلسله حوادث تلخی چون ترور ناجوانمردانه سردار شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی به دست نیروهای آمریکایی در خاک عراق بود که جامعه ایران را در بُهتی عظیم فرو برد. هنوز سایه تلخ این اتفاق بر آسمان ایران بود که از دست دادن تعدادی از هموطنان در پرواز بوئینگ ۷۳۷ هواپیمایی اکراین و بعد سیل جنوب شرقی ایران در استان سیستان و بلوچستان،‌ غم و سوگ را به دم و بازدم ایران و ایرانی سنجاق کرد.

در چنین لحظات و روزهایی، هنرمندان نیز مانند آحاد افراد جامعه سوگوار این اتفاقات غمبار بزرگ بودند که در این میان زمزمه انصراف و تنها گذاشتن قافله همراهان و همکاران عرصه سینما با انصراف مسعود کیمیایی از جشنواره فیلم فجر، باعث شد تعدادی دیگر از هنرمندان عرصه‌های مختلف با هدف همراهی در این سوگ دم از انصراف و پیاده شدن از قطار جشنواره‌های ملی و بین‌المللی فجر زدند. در عرصه تئاتر نیز تعدادی هنرمندان نمایش کشور در فضای مجازی و نه به شکل رسمی از انصراف و عذر غیبت شان در جشنواره خبر دادند؛ اما نادر برهانی‌مرند دبیر سی و هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با انتشار دو نامه و فراخوان هنرمندان به اتحاد و همدلی تحت پویشی با تیتر تئاتر؛ هنر همدلی و اتحاد و برگزاری نشست با هنرمندان، بهترین مسیر برای بازتاب همسویی و همدردی هنرمندان با مصائب پیش آمده در جشنواره و تکریم سیل مخاطبان این رویداد دانست. اتفاقی که کارگر افتاد و شاهد بازگشت اغلب هنرمندان به قطار جشنواره بودیم.

حسین مسافرآستانه در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا با بیان اشاره به سال های هشت سال دفاع مقدس گفت: ایران بعد از پیروزی اراده مردم در مسیر انقلاب، دشمنان متعددی داشته که نمی توانستند شاهد روحیه اتحاد، همدلی و همبستگی ملت ایران در مسیر نیل به اهداف و خواست‌های‌شان باشند. خشم دشمنان از ثمره اتحاد و همدلی مردم در پیروزی انقلاب تا حدی بود که تنها چند ماه بعد از انقلاب اسلامی شاهد یورش و تجاوز دشمن به خاک کشورمان بودیم.

وی افزود: به سبب این رخداد بار دیگر اتحاد و همبستگی مردمان را دیدیم که ثمره آن حماسه هشت ساله را آفرید. به گونه‌ای که امروز نه تنها ایران بلکه تمام جهان از آن مقاومت یک دل و جانانه مردم به نام حماسه هشت هشت ساله مقاومت مردم ایران یاد می کنند.

دفاع مقدس تنها برگ کوچکی از دفتر همدلی و اتحاد ملت ایران است

مسافرآستانه ادامه داد: در کنار تک‌تک آن روزها و سالیان جنگ و مقاومت، هنرمندان در خط مقدم جبهه یا تک‌تک شهرها با تولید آثار هنری تلاش کردند تا از یک سو حماسه سازی رزمندگان و فرزندان ایران در دفاع از خاک کشورمان را  با همان شور و حال پیشاروی مخاطبان ترسیم کنند و از سوی دیگر با بازتاب آن صحنه‌های رشادت و مقاومت به تقویت روحیه همدلی، همبستگی و آرامش خاطر جامعه و خانواده شهدا می پرداختند.

بعد از حماسه جنگ تحمیلی و در دوران سازندگی باردیگر این هنرمندان بودند که برای امیدبخشی و افزایش روحیه افراد جامعه بعد از پشت سر گذاشتن دوران مقاومت هشت ساله از یک سو و از سوی دیگر کاستن فشار اقتصادی اعمال شده از سوی دشمنان این مرز و بوم بار دیگر دوشادوش، همراه و همگام مردم با تولیدات و محصولات هنری تلاش کردند تا اینبار در فصلی دیگر به تقویت روحیه اتحاد و همدلی میان عموم افراد جامعه بپردازند.

هنرمندان هیچگاه مردم را تنها نگذاشتند

دبیر پیشین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر گفت: در تمام روزها، ماه‌ها و سال‌های این چهار دهه که آنها را پشت سر گذاشته ایم  و حوادثی که مصائب روحی یا بر هم خوردن آرامش جامعه را با خود به همراه داشته است، در خط مقدم ایستادگی و مقاومت در برابر این سختی‌ها، تلخی‌ها و آسیب‌ها هنرمندان بودند که با تولیدات هنری و با جهان‌بینی و زیبایی‌شناسی خود به ارتقای سطح روحیه و افزایش حس تعامل مردم در جامعه همت گماردند.

به گفته مدیر پیشین اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تلاش، همراهی و هم‌دوشی هنرمندان برای تقویت روحیه همدلی و اتحاد میان عموم افراد جامعه در اتفاقات و حتی بلایای طبیعی با مردم ایران وجود داشته است. زمانی که زلزله بم خاطرات تلخی از کشته شدن تعداد زیادی هموطنان‌مان را در خاطره جمعی تاریخ کشورمان ثبت کرد، در همان ساعت‌های نخست، هنرمندان بودند که در کنار نیروهای امداد و هلال احمر تلاش می‌کردند با تمام قوت و توان روحی، جسمی و نگرش هنری شان مرهمی بر سوگواری جاری در جامعه و تلی خاطر داغ بازماندگان به خاطر از دست رفتن عزیزان خود به واسطه آن بلای طبیعی باشند.

فصلی نو از صرف فعل همراهی و اتحاد فرا رسیده است

کارگردان نمایش‌های زخم مدینه و بازگشتن خاطرنشان کرد: امروز نیز که جامعه به واسطه اتفاقات اخیر از دشمنی امریکا در ترور ناجوانمردانه سردار شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی تا سیل استان سیستان و بلوچستان و داغدار شدن تمام جامعه به دلیل سانحه هواپیمای اوکراینی فصلی دیگر از فصل‌های دشوار تاریخ معاصر کشورمان را تجربه می کند، هنرمندان باید بار دیگر در خط مقدم به همراهی و هم دوشی چه در سایه کمک‌های مردمی به خانوادگان داغدار و چه با دانش و توانایی خود بار دیگر با زبان هنر تلاش کنند سطح روحیه و آرامش جامعه را به نقطه مطلوب و ایده‌آل خود نزدیک کنند.

نظر شما