شناسهٔ خبر: 37723346 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

ظهره‌وند در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

شرایط بعد از ترور سردار سلیمانی با برآورد آمریکا تطبیق نداشت

کارشناس مسائل بین الملل گفت: ترامپ در قماری که با ترور سردار سلیمانی انجام داده، بازنده بود.

صاحب‌خبر -

ابوالفضل ظهره وند کارشناس مسائل  بین الملل در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره کاهش شانس ترامپ برای انتخاب دوباره رئیس جمهور آمریکا در راستای ترور سردار سلیمانی، گفت: دونالد ترامپ دچار یک اشتباه محاسبه راهبردی شده و تصور نمی‌کرد برنامه‌ای را که برای بعد از ترور سردار سلیمانی برای ایران تنظیم کرده بدین شکل به هم بخورد، در واقع میلیون‌ها نفر در حمایت از مسیر سردار سلیمانی و تقبیح عمل تروریستی آمریکایی‌ها در سطح منطقه به صحنه آمدند و هرگز رئیس جمهور واشنگتن و استراتژیست‌های کنار او چنین برآوردی از این اقدام  نداشتند.

او افزود: ترامپ در پی ترور سردار سلیمانی دو حالت  را پیش‌بینی می کرد؛ اول اینکه ایران در پی این اقدام تروریستی در موضع انفعال قرار می‌گیرد و بر سر میز مذاکره با واشنگتن می‌نشیند و آنچه را  که ترامپ می‌خواهد را از ایران دریافت می‌کند و همین موضوع بزرگترین پوئن پیروزی اش در انتخابات ۲۰۲۰ می‌شود. همچنین حالت دوم این بود که  تهران در مقابل  دست به اقدامی می‌زند  که در واکنش به آن ترامپ پیش بینی خود یعنی  حمله به  ۵۲ نقطه از  تهران را که از قبل طراحی شده بود را انجام می دهد و به این ترتیب باز هم ایران در موضع انفعال و ضعف قرار می گیرد، در حالی که حضور دهها میلیون جمعیت در تشییع پیکر سردار سلیمانی پیام قوی را به آمریکایی‌ها داد.

ظهره وند تصریح کرد: در واقع ترور سردار سلیمانی بیش از پیش اهداف او و جمهوری اسلامی ایران در مقابله با یک جانبه گرایی  را در منطقه مخابره و تکثیر کرد و در پی آن  همه مردم کشورمان و دیگر کشور های آزاده  اعلام کردند که هر یک از آنها یک سردار سلیمانی هستند و می توان گفت که شرایط بعد از ترور سردار سلیمانی به هیچ وجه با برآورد آمریکا تطبیق نداشت.

کارشناس مسائل بین الملل با اشاره به اینکه کنگره آمریکا اختیارات ترامپ را برای درگیر شدن در یک جنگ احتمالی محدود کرده است، گفت: در این موضوع برخی از سناتور‌های جمهوری خواه کنگره واشنگتن با دموکرات‌ها هم نظر هستند و به نظر من  دورنمای پیروزی ترامپ در انتخابات ۲۰۲۰ بسیار ضعیف است. به ویژه اینکه مسیر برخورد با حضور نظامی آمریکایی‌ها اکنون از طرف جریان مقاومت در پیش گرفته شده است. من  پیش بینی می‌کنم که در آینده نه چندان دور شاهد تجدید نظر آمریکایی‌ها  برای حضور در منطقه باشیم.

او افزود: در حقیقت ترامپ در قماری که با ترور سردار سلیمانی انجام داده، بازنده بود و این باخت را می توان در الفاظ او مشاهده کرد. چراکه در گفتمان رئیس جمهور واشنگتن به وضوح می‌توان عدم تعادل را دید و این موضوع مشخص است که ترامپ از لحاظ روانی به هم ریخته است. افزون بر این پاسخ کوبنده سپاه پاسداران به پایگاه واشنگتن ضربه اصلی بود که آمریکایی‌ها را بعد از ۱۰ روز  در عدم تعادل نگه داشته، بنابراین به نظر من ترامپ از همه نظر بازی را واگذار کرده است.

گفتنی است که پایگاه اینترنتی آمریکایی دیلی بیست در گزارشی با اشاره به تصمیم ترامپ برای صدور دستور ترور سردار سلیمانی به ارتش تروریست آمریکا نوشت پاسخ ایران به این جنایت می‌تواند شانس او برای انتخاب دوباره به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا را کاهش دهد.

این پایگاه در گزارشی در مورد آشفتگی دولت آمریکا بعد از ترور سپهبد قاسم سلیمانی نوشته است که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا به شدت نگران است که پاسخ ایران به این ترور می‌تواند شانس او  برای انتخاب دوباره را کاهش دهد.

آمریکا بامداد روز جمعه ۱۳ دی ماه با حمله هوایی به فرودگاه بغداد سردار سپهبد قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس و ۱۰ تن دیگر از جمله فرمانده نیرو‌های بسیج مردمی عراق را به شهادت رساند. دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در یک کنفرانس خبری رسما اعلام کرد به دستور مستقیم او عملیات انجام شد.

این پایگاه با بیان اینکه دولت ترامپ بعد از انجام این ترور در توجیه اقدام خود به رسانه‌ها با مشکل روبه‌رو شده بود، نوشته است که «در صدر دولت رئیس‌جمهوری مضطرب قرار داشت که به اعضای دولت گلایه می‌کرد که قتلی که اخیرا دستورش را صادر کرده بود، می‌تواند بر چشم‌انداز انتخاب دوباره‌اش تأثیر منفی بگذارد و او را به باتلاقی خودساخته در خاورمیانه بکشد.»

انتهای پیام/

نظر شما