شناسهٔ خبر: 37721677 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: حوزه | لینک خبر

آیت الله خائفی:

بدون جهاد با نفس، رستگاری محال است

حوزه/ در کسب معارف الهی؛ در تصفیه نفس؛ در رد شیطان و در رد قوای شهوانی، جهاد نفس لازم است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری حوزه، آیت الله حاج شیخ عبدالله خائفی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در پایان درس خارج فقه خود، ضمن بیان نکاتی اخلاقی به تشریح الزامات کسب معارف الهی و رستگاری پرداخت.

آیت الله خائفی با بیان اینکه برای کسب تقوا و اصلاح نفس، ارتباط بنده و خالق لازم است گفت: تقوا و اصلاح نفس و سیر و سلوک الی الله، با ارتباط بین عبد و خالقش امکان پذیر است و اگر خواستیم تقوا به دست آوریم و یا اصلاح نفس کنیم؛ بدون ارتباط با الله تعالی امکان پذیر نیست.

وی افزود: همچنین تلقی و دریافت فیوضات ربوبی با ترک معاصی و اصلاح نفس، امکان پذیر خواهد بود و در اینجا جهاد با نفس لازم است.

عضو جامعه مدرسین با اشاره به آیه ۳۵ سوره مائده گفت: همان طور که خداوند متعال در این آیه شریفه می‌فرماید: «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَابْتَغُوا إِلَیْهِ الْوَسِیلَةَ وَجَاهِدُوا فِی سَبِیلِهِ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ» تنها راه رسیدن به رستگاری، جهاد نفس است. فلاح و رستگاری جز با تقوا و جز با ابتغاء وسیله برای وصول الی الله و برای شهود در محضر الله تعالی به دست نمی آید. بنابراین هیچ یک از این عوامل، جز با جهاد نفس، تحقق پذیر نیست و بر ما واجب است که در راه خدا جهاد کنیم.

آیت الله خائفی با تاکید بر اهمیت جهاد نفس و رد شیطان برای کسب معارف الهی، افزود: در کسب معارف الهی؛  تصفیه نفس؛  رد شیطان و در رد قوای شهوانی، جهاد نفس لازم است.

۳۱۳/۳۲

نظر شما