شناسهٔ خبر: 37719868 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

«هشام جابر» :پاسخ موشکی ایران بازدارنده بود

هشام جابر تحلیلگر مسایل نظامی و راهبردی منطقه گفت: ایران به دور از هیجان پایگاه عین الاسد را بمباران کرد واین حمله نشان داد موشک‌های بالستیک ایران به دقت به اهداف اصابت کردند و آمریکا سیلی محکم خورد.

صاحب‌خبر -

به گزارش مشرق، «هشام جابر» تحلیلگر مسایل نظامی و راهبردی منطقه و رئیس مرکز مطالعات و روابط عمومی غرب آسیا در سپتامبر سال ۱۹۴۲ در استان النبطیه در لبنان به دنیا آمد.  وی در جوانی وارد ارتش شد و دوره پیاده نظام را در فرانسه و دوره علوم رسانه‌ای و روابط عمومی را در دانشگاه اطلاعات وابسته به وزارت دفاع آمریکا در ایالت ایندیانا پشت سر گذاشت.

جابر دوره کارشناسی ارشد خود در علوم نظامی را در دانشکده فرماندهی ستاد ارتش آمریکا در ایالت کانزاس دریافت کرد و کارشناسی ارشد رسانه را نیز از همین دانشگاه کانزاس اخذ کرد. وی مدرک دکترای خود را نیز در رشته علوم انسانی از دانشگاه سوربون فرانسه دریافت کرد. جابر در علوم نظامی نیز موفقیت‌هایی داشت و در سال ۱۹۹۱ به عنوان کاردار نظامی سفارت لبنان در پاریس انتخاب شد. او در سال ۱۹۹۶ به عنوان رئیس آکادمی آموزش در ارتش لبنان انتخاب شد. وی یک سال بعد فرمانده نظامی منطقه بیروت شد و در سال ۲۰۰۰ بازنشسته شده و مرکز مطالعاتی و روابط عمومی خود را تاسیس کرد. ‎

خبرنگار بین‌الملل خبرگزاری تسنیم با "هشام جابر" درباره حمله موشکی اخیر ایران به پایگاه نظامیان آمریکا در عین‌الاسد و ابعاد منطقه‌ای و بین‌المللی آن گفت‌وگویی  را انجام داده است.

"هشام جابر" در این گفت‌وگو و در پاسخ به سوالی درباره واکنش ایران به اقدام تروریستی آمریکا در به شهادت رساندن چهره‌های مقاومت بخصوص سردار قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس گفت: پاسخ ایران سریع و به دور از شتابزدگی و کاملا بررسی شده بود؛ دقتی که بر اساس آن اهداف آمریکایی مورد اصابت قرار گرفت و نکته اصلی در پاسخ ایران این است که از زمان جنگ جهانی دوم اولین بار است که نیروهای آمریکایی از سوی یک کشور هدف قرار گرفته و این که ایران است اعلام می‌کند، پایگاه آمریکایی را بمباران کرده نشانه بسیار مهمی است.

وی افزود: در مورد هدف قرار دادن نظامیان، می‌دانیم که ایران به دنبال کشتن نظامیان آمریکایی نبود زیرا هم ایران و هم آمریکا می‌دانند، چنین اقدامی واکنش آمریکا را به دنبال دارد چرا که اعزام صدها جسد آمریکایی در تابوت چیزی است که نه ترامپ و نه کسی جز او نمی‌تواند بر اساس تهدیداتی که علیه ایران داشته است، به آن پاسخ ندهد.

نکته دیگر اینکه ایران در برابر حمله به خاک خود سکوت نخواهد کرد و این چیزی است که آمریکا، روسیه و تمام کشورهای مرتبط با تحولات خاورمیانه آن را می‌دانند، بلکه چه بسا ایران در واکنش به تجاوز آمریکا پایگاههای نظامی آن در خلیج فارس را هدف قرار دهد و به این ترتیب جنگ منطقه‌ای شعله ور می‌شود.

جابر ادامه داد:  ایران با زیرکی تمام و در اقدامی کاملا دقیق، پایگاه عین‌الاسد را بمباران کرد؛ این حمله نشان داد موشک‌های بالستیک ایران به دقت به اهداف مورد نظر اصابت می‌کند؛ موشک‌های بالستیکی که  از آن تحت عنوان محور اصلی توافق هسته‌ای یاد می‌شود و از این گذشته رادارها و پدافند هوایی آمریکا به هیچ وجه در سطح این حمله نبوده و این ناامید کننده است.

وی با تاکید بر اینکه در این حمله هیبت و شکوه آمریکا هدف قرار گرفت، گفت: آمریکا سیلی محکمی  بدون خونریزی خورد. هدف این بود که این ضربه خونین نباشد تا نشان دهد ایران و متحدانش توان هدف قرار دادن مواضع آمریکایی را دارند.

این کارشناس نظامی لبنانی درباه تاثیرات و پیامدهای این حمله بر رژیم صهیونیستی نیز گفت: در مورد اسرائیل بی شک و حتماً این حمله بازتاب منفی داشته و موجب سرخوردگی آن شد زیرا اسرائیل در درجه نخست می‌داند، ۱۵۰ هزار موشک در اختیار حزب‌الله است که  نمی‌تواند با آن مقابله کند و این مهم ترین نکته است.

جابر در بخش دیگری از این مصاحبه به تلاش رسانه‌های غربی و برخی از رژیم‌های منطقه برای کم اهمیت جلوه دادن این حمله موشکی ایران تصریح کرد: در مورد کشورها و شخصیت‌های سیاسی  عربی نیز که حمله ایران به پایگاه عین الاسد را کم اهمیت جلوه می‌دهند، باید گفت که این طرف‌ها تحلیل نظامی منطقی ندارند، بلکه اظهارات آنان تحت تاثیر کشورهایی  است که از حمله ایران ناراحت هستند و نیز کشورهایی که همه آنان را می‌شناسند و می‌دانند آمریکا از آنان با وعده حمایت و تامین امنیت مبالغ میلیاردی باج‌خواهی می‌کند، با این حال این کشورها اولا احساس ناامیدی و سرخوردگی و در درجه دوم احساس بیم و هراس دارند آن هم در حالی که ناگفته پیداست ایران به هیچ کشور عربی تجاوز نکرده  و برای تفاهم با تمام کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس نیز اعلام آمادگی کرده است .

وی تاکید کرد: اما این کشورها سرخورده هستند و در این مورد من همواره تحلیل روشن و عملی داشته‌ام نه سخنرانی زیرا در سخنرانی انسان می‌تواند با ظلم به واقعیت، احساسات دیگران را برانگیزد حال اینکه ما با دقت در حال تحلیل موضوع هستیم.

جابر ادامه داد: با این تفاسیر باید گفت، پیش از حمله ایران به پایگاه عین الاسد گفتم که ایران به ترور و شهادت سردار قاسم سلیمانی پاسخ خواهد داد و احتمال می‌رفت پاسخ آن یا با استفاده از متحدانش باشد و یا به شکل مستقیم و ایران تصمیم گرفت پاسخ مستقیم دهد و عملیات مورد نظر نیز بسیار دقیق به اجرا گذاشته شد به این معنی که هیچ کشته‌ای نداشت بلکه ایران اقتدار و موضع خود را به نمایش گذاشت.

 وی در توضیح این مطلب گفت: در جنگ روانی گفته می‌شود، "قدرتت را به نمایش بگذار تا مجبور نشوی از آن استفاده کنی". ایران به عمد بدون خونریزی قدرت خود را به کار گرفت و اقتدارش را به نمایش گذاشت و این همان منظور اصلی موضوع یا همان قدرت بازدارندگی است و به این ترتیب اسرائیل و آمریکا متوجه شدند، ایران همچنان از قدرت بازدارندگی برخوردار است .

این کارشناس نظامی اظهار داشت: نکته دیگر اینکه کسی که ملت آمریکا و رئیس جمهور و نیز احساسات مردم این کشور را می‌شناسد، می‌داند، ترامپ نمی‌تواند کاری کند که جسد صدها سرباز به کشورش بازگردد، زیرا او بود که به آمریکایی‌ها قول داد آنان را سالم به خاک کشور بازگرداند بنابراین اگر جنگی شعله ور شود ، چنین نخواهد شد؛ جنگی که آغاز آن مشخص است اما هیچ کس نمی‌داند چگونه پایان خواهد یافت.

نظر شما