شناسهٔ خبر: 37718308 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

معاون برنامه ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش:

نوسازی آمار آموزش و پرورش در سال ۹۹/ تدوین برنامه توسعه هفتم در دستور کار

ناهید سمیعی

الهیار ترکمن گفت: از سه ماهه اول سال ۹۹ کمیته تدوین برنامه توسعه هفتم را تشکیل می دهیم تا موانع توسعه را شناسایی کنیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ علی الهیار ترکمن، معاون برنامه ریزی و توسعه منابع آموزش و پرورش‌،در نشست خبری مسکن، بیمه، رتبه‌بندی و بودجه که صبح امروز در ساختمان این وزارتخانه برگزارشد، گفت: باید برنامه مشخصی برای‌پیشبرد اهداف‌اموزش و پرورش تدوین شود تا بتوان از تمامی ظرفیت‌های این وزارتخانه استفاده کرد. خوشبختانه در طول سال گذشته تا کنون، اقداماتی در مطالعه، آسیب‌شناسی و برنامه‌ریزی این حوزه ادامه دادیم که برخی به مرحله اجرایی رسیده و برخی در آینده به اجرا می‌شود.

او ادامه داد: انتخابات مجلس به عنوان قوه مقننه تاثیر زیادی در توسعه خط مشی کشور دارد، آموزش و پرورش مشارکت حداکثری‌ را در این انتخابات را دارد یکی از ارکان این مشارکت فرهنگیان هستند.

معاون برنامه ریزی و توسعه منابع آموزش و پرورش‌ گفت: طبق قانون آموزش و پرورش در برگزاری انتخابات بی‌طرف است، کاندیدا باید در نظر داشنه باشند آموزش و پرورش مطابق قانون نمیتواند از کاندیدا حمایت کند، نظارت های لازم در این زمینه صورت میگیرد و با متخلفان نیز برخورد خواهد شد.

او با اشاره به تدوین برنامه هفتم توسعه اظهار کرد: برنامه ششم توسعه در ۱۴۰۰ به پایان می‌رسد، برنامه هفتم آخرین سند چشم انداز ۱۴۰۴ است، باید در این برنامه سیاستگذاری‌مشخصی داشته باشیم تا بتوانیم به تحقق سند چشم انداز اول و موارد مورد تاکید در سند تحول‌ بنیادین برسیم.

الهیار ترکمن اظهار کرد: همچنین آموزش و پرورش باید برای تدوین سند چشم انداز دوم آماده شود. از سه ماهه اول سال ۹۹ کمیته‌ای در راستای برنامه سند توسعه را در آموزش و پرورش تشکیل می دهیم تا با نگاهی آینده‌نگر مشکلات ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۴ را بررسی کرده و سیاست‌های لازم در این حوزه را شناسایی کنند.

او بیان کرد: متاسفانه وظایف آموزش و پرورش به عنوان برنامه تدوین و ابلاغ شده است، ما باید وارد سیاست‌هایی شویم که بتواند موانع اموزش و پرورش را برطرف کند، امیدوارم با کمک کارشناسان سیاست‌هایی واقع بینانه و مبتنی بر هدف تدوین شود تا بتوان آموزش و پرورش را رو به جلو پیش ببریم.

معاون برنامه ریزی و توسعه منابع آموزش و پرورش‌ از نوسازی آمار وزارت اموزش و پرورش در سال ۹۹ خبر داد‌ و گفت: نو‌سازی‌آمارهای آموزش و پرورش را در دستور کار قرار داده‌ایم، همان‌طور که می‌دانید آمار الفبای توسعه بوده و مبنای برنامه‌ریزی قرار گرفته است، در این راستا باید شاخص‌های نظام برنامه‌ریزی جهانی‌ را تعریف‌و داده‌های اصلی بر اساس محاسبه داده‌ها شناسایی کنیم و زمینه را برای ارتقای توسعه آموزش و پرورش‌ فراهم کنیم.

او بیان کرد: اخیرا آزمون استخدامی آموزش و پرورش برگزار شد، قبول شدگان چند برار ظرفیت به آموزش و پرورش معرفی شده‌اند، در حال حاضر مصاحبه این افراد دز حال برگزاری است. پس از مصاحبه، فرایند گزینش پذیرفته‌شدگان این آزموت انجام می‌شود امیدوارم بتوانیم تا مهرماه این افراد را به دانشگاه فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی معرفی کنیم تا بتوانیم از ظرفیت آن‌ها استفاده کنیم.

الهیار ترکمن با اشاره به ساماندهی نیروی انسای در اموزش و پرورش گفت: ساماندهی نیروی انسانی در کمیته ۳ نفره متشکل از سازمان برنامه بودجه، سازمان امور استخدامی و آموزش و پرورش است، اعضای این کمیته بر نیازهای واقعی و شیوه‌های تامین نیاز متمرکز شده‌اند این امر باید تا نیمه‌های اسفند باید نهایی شود و تا بتوانیم در سال ۹۹ وارد فاز دوم ساماندهی نیرو شویم.

او با اشاره به رتبه‌بندی معلمان گفت: مبلغ ۲۰۰۰ میلیارد تومان برای این امر پیش‌بینی و آیین‌نامه مربوطه در هیات وزیران تصویب شده است و اکنون در مرحله بررسی و تعیین رتبه‌ها و صدور احکام هستیم. نظام رتبه‌بندی بر اساس نظام شغل‌محور تعریف شده است. رتبه‌بندی و هدف نهایی آن افزایش حقوق نیست. نظام آموزش و پرورش اولین تجارب خود را برای رتبه‌بندی سپری می‌کند و نقطه شروع خوبی است. باید به‌تدریج نهادینه و مستقر شود و در بازه‌های زمانی مشخص با اصلاحاتی، خود را به نقطه نهایی مطلوب برساند.

او افزود: دولت به رقم حقوق دی ماه حدود ۱۴۰۰ میلیارد تومان افزود و دارندگان رتبه‌های ۲ تا ۵ حقوق خود را با اعمال رتبه بندی دریافت کردند. باید رتبه دو تا پنج را تطبیق می‌دادیم و رتبه یک را احراز می کردیم . حقوق رتبه یکی‌ها نیز برحسب رتبه‌بندی از بهمن ماه اعمال می‌شود.

الهیارترکمن درباره تعیین تکلیف استخدام مربیان پیش دبستانی، حق‌التدریس و نهضتی‌ها نیز گفت: شیوه نامه ابلاغ شده است و همکاران ما در استان‌ها در حال نهایی کردن موارد هستند. مجلس نیز استفساریه‌ای تهیه کرده است. دولت با هرگونه استفساریه‌ای که موجب توسعه قانون شود، مخالف است. استفساریه باید نقاط مبهم را شفاف کند نه آنکه موجب توسعه شود و این مطابق قانون نیست. هرچه به فرایند علمی و مبتنی بر رقابت و شایسته‌گزینی جذب نیرو خدشه وارد کند، مخالف هستیم.

او با اشاره به برنامه‌های رفاهی آموزش و پرورش گفت: تعرفه بیمه تکمیلی در دو شکل مرسوم صندوقی و بیمه‌گری و بر اساس نوع خدمت مشخص می‌شود. در سال‌های قبل بیمه فقط به روش صندوقی اجرا می‌شد اما در برنامه‌ریزی‌های جدید تغییراتی داشتیم و کمترین عدد افزایش حق بیمه را در قرارداد جدید داریم. حق بیمه از ۳۹ هزار تومان به ۴۶ هزار تومان افزایش یافت و ۵۰۰ مرکز جدید به فهرست مراکز درمانی طرف قرارداد افزوده شد. طبق وعده آتیه‌سازان حافظ، زمان پرداخت خسارات هم کوتاهتر خواهد شد.

این مقام مسئول اضافه کرد: با بانک ملی قرارداد جدیدی در دست انعقاد داریم که شامل وام‌های مرابحه و خرید مسکن می‌شود که هم سقف و هم مبلغ آن افزایش پیدا می کند و سود هم همان ۱۲ درصد باقی می‌ماند. برای دریافت وام دوجانبه خرید مسکن از بانک ملی و بانک مسکن سازوکاری اندیشیده خواهد شد. برای احداث شهرک های فرهنگیان و غیره نیز برنامه‌هایی با وزارت مسکن در حال پیگیری است.

الهیار ترکمن درباره بودجه سال ۹۹ آموزش و پرورش نیز گفت: باید منابع دیگری را در کنار بودجه اصلی تجهیز و فعال کنیم. کارگروهی با حضور صاحبنظران برای تحلیل دارایی‌ها و مولدسازی آن‌ها تشکیل شده است. تا زمانی که به سهم خوبی از درآمد ناخالص ملی نرسیم بودجه فعلی کفاف نمی‌دهد.

او ادامه داد: در تلاش هستیم امسال تخصیص ۱۰ درصد مازاد بر بودجه را دریافت و معوقات را در قالب آن پرداخت کنیم تا کمترین عدد انتقال کسری را به سال آینده داشته باشیم.

معاون برنامه ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش درباره راهکارهای جبران کسری پنهان بودجه آموزش و پرورش گفت: برخی تحلیل ها مبنی بر قابل قبول بودن میزان رشد بودجه در راستای هشت درصد افزایش کل منابع عمومی دولت بوده است. اما اینکه تامین نیاز کند یا خیر بحث دیگری است.

او افزود: در طول چهاردهه گذشته رشد کمی در آموزش و پرورش غلبه داشته است. رویکرد کمی محوری حاکم بوده و هنوز مراحل اولیه را در رشد کیفی سپری می‌کند البته معتقد به کاهش شاخص های کیفی در بودجه و همچنین خرید خدمات آموزشی نیستیم. خرید خدمات آموزشی درمناطقی چون سیستان و بلوچستان منشا اثرات خوبی بوده است.

معاون برنامه ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش درباره برخی اشکالات و سوالات مطرح در رتبه بندی معلمان اعم از حذف ضریب تعجیل مناطق محروم و علت عدم افزایش ۱۰ درصدی حقوق معلمان ابتدایی، گفت: دو کار در رتبه بندی باید انجام می دادیم. نخست آنکه رتبه‌های دو تا پنج نظام قبلی را تطبیق دهیم و برای کسانی که تازه وارد طرح شده اند و در رتبه یک قرار می‌گیرند باید صلاحیت ها احراز شود.

او ادامه داد: برای رتبه های دو تا پنج قبلی تغییراتی نسبت به نظام قبل نداشتیم و دقت زیادی برای اجرای مر قانون در نگارش و اصلاح احکام صورت گرفته است. شائبه هایی ایجاد شده که مثلا برخی معلمان باید برخی امتیازها را می‌گرفتند و... که احتمال آن به شدت پایین است که اشتباه شده باشد. اما با این حال بازنگری و مرور احکام را با مشارکت استان ها انجام خواهیم داد تا اطمینان کامل حاصل شود که اشتباهی رخ نداده است.

الهیار ترکمن ادامه داد: در هیئت ممیزه ای که فردا تشکیل می‌شود درباره برخی موارد همچون اعمال ضریب تعجیل بحث خواهد شد و برگشت ضریب تعجیل نیز منوط به تایید سازمان اداری استخدامی است. بنای ما این است که هیچ کار غیرقانونی انجام ندهیم، بندی را وارد حقوق کنیم و چندماه دیگر ناچار به خروج آن از احکام شویم. تلاش می کنیم یک انتفاع حداکثری ایجاد شود.

معاون برنامه ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش درباره مشکلات دانشجومعلمان برای رتبه بندی نیز گفت: طبق آیین نامه افرادی که بالای دوسال سابقه کار دارند مشمول رتبه بندی می‌شوند.

وی افزود: درباره کسر درصدهایی از حقوق دانشجومعلمان نیز باید گفت که این اقدام طبق قانون متعهدین خدمت صورت می‌گرفت و یک بندی از قانون است.

او با بیان اینکه نظام بودجه ریزی علیرغم آنکه تاکید شده باید مبتنی بر عملکرد پیش برود اما هنوز اینگونه نیست و ماهیت افزایشی دارد، گفت: هرسال عددی را تعیین و سالانه افزایشی را برای آن اعمال می‌کنند. کلیت ساختار و ویژگی نظام بودجه ریزی اینگونه است گرچه باید اصلاحات صورت گیرد. ما باید در چارچوب همین ویژگی ها سخن بگوییم.

الهیار ادامه داد: بودجه عمومی کشور در سال ۹۸ حدود ۴۴۸ هزار و ۵۸۱ میلیارد تومان بوده که به ۴۸۴ هزار و ۵۹۷ میلیارد تومان رسیده و بودجه عمومی هشت درصد رشد کرده است. درآمدها ۹ و هزینه ها نیز ۴ درصد رشد دارند. درباره سهم آموزش و پرورش از بودجه عمومی‌ نیز باید گفت که این عدد به ۱۲.۶ درصد می رسد.

معاون برنامه ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه همه درباره بودجه از دولت سوال می‌کنند اما هیچ کس نقش مجلس را در پیش بینی اعتبارات نمی بیند، گفت: در جریان تصویب لایحه ۹۷، مجلس لایحه دولت را ۴.۸ درصد افزایش داد اما سهم آموزش و پرورش از ۱۱.۲ به ۹.۵ درصد کاهش یافت. این اتفاق در سال ۹۸ افتاده و سقف لایحه افزایش یافته اما ۰.۳ آن را به آموزش و پرورش اختصاص داده است. امیدواریم در بودجه سال ۹۹ این اتفاق نیفتد.

او افزود: آموزش و پرورش به جز سازمان های تابعه، ۱۳ ردیف دارد و ۹۶ درصد بودجه در اعتبارات استانی و چهار درصد در ردیف اعتبارات ملی است. در این ۹۶ درصد بودجه استانی، حدود ۹۹ درصد پرسنلی است.

ترکمن درباره حذف سهم صندوق ذخیره فرهنگیان در برنامه پنجم توسعه گفت: دولت برای برنامه توسعه، لایحه ای کمتر از ۵۰ ماده ای ارائه کرده بود و لایحه ۲۴۰ ماده ای تحویل گرفت. توجیه آن بود که چون صندوق به رسش مالی و درآمد زایی رسیده دیگر نیازی به کمک ندارد. دیدگاه و منطق حاکم همین بود. حتما به اصلاح ساختاری در آموزش و پرورش و بودجه ریزی مبتنی بر عملکرد و کارآیی محور نیاز داریم.

او درباره واریز معوقات رتبه بندی نیز گفت: معوقات از مهر تا آذرماه محاسبه و واریز شده است و عقب ماندگی در این زمینه نداریم.

الهیار ترکمن درباره اقتصاد مدرسه نیز گفت: تجربه کشورهای دنیا نشان می‌دهد که اصلی ترین سازمان اجرایی مدرسه است و اگر مدرسه فعال نشود هرکاری که برنامه ریزی کنیم در سطح ستاد باقی می‌ماند. تا زمانی که مدرسه تحت سیطره است هیچ اقدام اصلاحی صورت نمی‌گیرد. تاکید شده مدرسه در تراز سندتحول تعریف شود. هرکاری در اجرای زیرنظام های سند می‌کنیم باید اثر مشخص داشته باشد و نقش مدرسه باید به صورت کامل تعریف شود.

او اعلام کرد که لایحه ای را در زمان آقای بطحایی تهیه کردیم و یک سال روی آن کار شده است و تحت عنوان لایحه مدریریت مدرسه محور از آن یاد می‌شود که به شورای اداری ارسال شده و در دستور کار است. طبق این طرح با اصلاح بودجه ریزی، حوزه اجرا در سطح مدرسه است و باید مکانیزم هایی برای مدیریت مالی اش داشته باشد. تا رسیدن به این نقطه فاصله داریم و بایدظرفیت سازی قانونی صورت گیرد. باید متناسب با قوانین بالادستی اقتصاد مدرسه اجرا شود. مانند دانشگاه‌ها که کاملا در سطح یک دانشگاه استقلال کامل دارند.

معاون برنامه ریزی و توسعه منابع  آموزش و پرورش در پاسخ به سوال خبرنگاران مبنی بر اینکه قرار است آموزش و پرورش چگونه کسری پنهان بودجه را جبران کند؟  گفت: وقتی می‌گوییم رشد بودجه آموزش و  پرورش قابل قبول بوده است یعنی در تمام دستگاه‌ها در امور اجزایی بعد از فصل پژوهش، به آموزش و پرورش نسبت به در آمدهایش بودجه قابل قبولی اختصاص یافته است. ما دو عدد برای بودجه ۹۹ آموزش و پرورش داریم که یکی مربوط به همه ردیف‌های آموزش و پرورش  و یکی هم جدول هفت لایه بودجه در زمینه آموزش و پرورش است.برخی تحلیل ها مبنی بر قابل قبول بودن میزان رشد بودجه در راستای هشت درصد افزایش کل منابع عمومی دولت بوده است.

او ادامه داد: بر اساس آین نامه دولت ما باید رتبه‌های دو تا پنج را منطبق کنیم و برای رتبه‌های مقدماتی قبلی که الان رتبه یک محسوب می‌شوند باید شرایطی را ایجاد کنیم که شاخص‌های صلاحیت‌های حرفه‌ای محقق شوند. فرهنگیان مطمئن باشند که نمی‌گذاریم حقی از کسی ضایع شود. در هیات ممیزه‌ای که فردا تشکیل می‌شود درباره اعمال ضریب تعجیل بحث خواهد شد.

الهیار ترکمن افزود: لازم به ذکر است طی این سال‌های برای افزایش کمیت و کیفیت در آموزش و پرورش تلاش‌های فراوانی شده است و نوعی رویکرد کمی محوری حاکم بوده و هنوز مراحل اولیه را در رشد کیفی سپری می‌کند البته معتقد به کاهش شاخص های کیفی در بودجه و همچنین خرید خدمات آموزشی نیستیم. علاوه بر این ما شاهد اثرات مثبت خرید خدمات آموزشی درمناطقی چون سیستان و بلوچستان هستیم.

او در باره آزمون‌های سنجش صلاحیت‌های حرفه‌ای و مشکلات رتبه بندی دانشجو معلمات گفت: طبق ایین نامه آنهایی که پیش دو سال سابقه کار دارند در این طرح لحاظ خواهد شد. و برای کسانی که تازه وارد طرح شده‌اند و در رتبه یک قرار می‌گیرند باید صلاحیت‌ها احراز شود.

الهیار ترکمن در پاسخ به سوال خبرنگاران گفت: نظام بودجه ریزی ما باید روی عملکرد باشد اما مبنای آن افزایشی است به تعبیر دیگر بودجه ما بر اساس عملکرد نیست یعنی روی یک عدد خاص هر ساله افزایش میابد. شائبه هایی ایجاد شده که مثلا برخی معلمان باید برخی امتیازها را می‌گرفتند و... که احتمال آن به شدت پایین است که اشتباه شده باشد. در عین حال  دقت زیادی برای اجرای قانون در نگارش و اصلاح احکام صورت گرفته است.

یارمحمد حسین‌بر مدیر کل امور اداری آموزش و پرورش درباره دانشجو معلمانی که سال۹۵ فارغ التحصیل شدند و جایگاه آنها در رتبه بندی توضیح داد: آنهایی که سال ۹۵ فارغ التحصیل شدند عملا با احتساب تحصیل شش سال سابقه دارند و جز رتبه‌های یک محسوب می‌شوند و اینگونه نبوده که از حقوق کسی کسر شود.

معاون برنامه ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش درباره مشکلات دانشجومعلمان برای رتبه بندی نیز گفت: طبق آیین نامه افرادی که بالای دوسال سابقه کار دارند مشمول رتبه بندی می‌شوند.

او افزود: درباره کسر درصدهایی از حقوق دانشجومعلمان نیز باید گفت که این اقدام طبق قانون متعهدین خدمت صورت می‌گرفت و یک بندی از قانون است.

الهیار در پاسخ به این سوار که معوقات رتبه بندی چه زمانی به حساب معلمان ریخته می‌شود؟ گفت:معوقات فرهنگیان به حساب آنها واریز شده است و خوشبختانه در این زمینه عقب نیستیم.

او درباره اقتصاد مدرسه گفت:اصلی ترین ساطمان اجرایی در آموزش و پرورش مدرسه است، اگر برنامه‌هایمان را برای اجرا به مدرسه نبریم هر طرحی بلا استفاه خواهد ماند اما مدرسه باید نقش مشخصی در این زمینه داشته باشد. در زمان آقای بطحایی نزدیک یک سال روی این مساله کار شد اما برای رسیدن به نقطه مورد نظر ابهامات و مسیر زیادی داریم.

بیشتر بخوانید:

نظر شما