شناسهٔ خبر: 37717083 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

تداوم حمایت ترکیه از گروه‌های مسلح سوری به بهانه آتش‌بس در ادلب

رئیس‌جمهور ترکیه با متهم کردن سوریه و کشورهای متحد آن به حمله به غیرنظامیان در ادلب، از تلاش‌های آنکارا برای برقراری آتش‌بس در این منطقه خبر داد

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه روز یکشنبه در ادامه اظهارات مداخله‌جویانه در امور سوریه و دامن زدن به تنش‌ها در مناطق شمالی این کشور، از تلاش جهت برقراری آتش‌بس در ادلب خبر داد.

به نوشته روزنامه «دیلی صاباح» اردوغان طی نشست خبری در فرودگاه آتاترک، پیش از سفر به کنفرانس برلین، گفت: «ما متعهد هستیم از تمام ابزارهای سیاسی، دیپلماتیک و نظامی در مسائل سوریه، [دریای] مدیترانه و لیبی استفاده کنیم».

وی با تکرار ادعاهای بی‌اساس درباره عملیات ارتش سوریه در ادلب، مدعی شد: «زمان آن رسیده که خشونت رژیم [بشار] اسد [رئیس‌جمهور سوریه] متوقف شود. رژیم سوریه و متحدانش به غیرنظامیان در ادلب حمله می‌کنند. مهاجرت به سمت کشور ما بار دیگر شروع شده است. زمان آن است که به خشونت‌های این رژیم پایان دهیم».

رئیس‌جمهور ترکیه همچنین افزود که موضوع ادلب را کنفرانس برلین، محل بررسی راهکارهای پایان دادن به بحران لیبی، مطرح می‌کند.

اردوغان پیشتر هم با تهدید به انجام اقدام نظامی علیه دولت سوریه، مدعی شد با این کار قصد دارد مانع نقض آتش‌بس در ادلب شود. (جزئیات بیشتر)

استان ادلب اوایل سال ۲۰۱۵ در نتیجه اتحاد چندین گروه مسلح بزرگ در قالب ائتلاف «جیش الفتح» اشغال شد. این ائتلاف مورد حمایت برخی کشورهای منطقه مثل عربستان، قطر و ترکیه قرار داشت. این ائتلاف دیگر وجود ندارد زیرا حامیان منطقه‌ای تروریست‌ها دچار اختلافات شدید هستند.

با پیروزی‌های تدریجی ارتش سوریه در ماه‌های گذشته در جنوب و جنوب شرق استان ادلب، بخشی از این استان به کنترل ارتش سوریه در آمده است.  

رؤسای جمهور روسیه و ترکیه چندی پیش، بعد از دیدار با یکدیگر در استانبول طی بیانیه‌ای مشترک بر ضرورت اجرای توافق‌های به عمل آمده بین طرفین در مورد سوریه و تلاش برای مقابله با تروریسم و مقابله با جدایی‌طلبان در سوریه و حفظ تمامیت ارضی این کشور عربی تأکید کردند.

انتهای پیام/ص

نظر شما