شناسهٔ خبر: 37711339 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

ابوالفتح در گفت‌وگو با ایلنا بررسی کرد:

کارنامه ۳ ساله ترامپ در کاخ‌ سفید/ آینده سیاسی رئیس‌جمهوری آمریکا تا انتخابات ۲۰۲۰

تحلیلگر مسائل آمریکا گفت: سیاست خارجی رئیس‌جمهوری آمریکا، این کشور را به ابرقدرتی منزوی تبدیل کرد اما اگر مولفه‌های اقتصادی در آمریکا بر همین روال بماند، او پیروز انتخابات ۲۰۲۰ خواهد بود.

صاحب‌خبر -

«امیرعلی ابوالفتح» تحلیلگر مسائل آمریکا در تشریح کارنامه سه ساله دولت دونالد ترامپ در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: برای بررسی عملکرد سه ساله ریاست جمهوری دونالد ترامپ باید دو محور سیاست داخلی و سیاست خارجی را مورد نظر قرار داد. در عرصه سیاست داخلی، دونالد ترامپ در گام اول سعی کرد با تصویب قانون اصلاح نظام مالیاتی که مورد تایید کنگره بود، رونق اقتصادی را افزایش دهد که البته این قانون تا حد زیادی به نفع سرمایه‌داران آمریکا تمام شد. ترامپ از این طریق توانست اشتغال و فرصت‌های شغلی را که یک دستاورد برای دولت وی قلمداد می‌شود به بالاترین حد خود برساند و به همین ترتیب شاهد کاهش بیکاری در ایالات متحده بودیم. مسئله دیگری که در سه سال اخیر و خصوصاً در سیاست داخلی باعث شد ترامپ تا حد زیادی مورد انتقاد قرار بگیرد، بحث کنار گذاشتن بیمه‌های درمانی همگانی (اوباما کِر) بود که ترامپ سعی داشت این موضوع را به طور کامل بایکوت کند، اما موفق نشد.

وی ادامه داد: سیاست‌های ضدمهاجرتی رئیس جمهور آمریکا از ۲۰ ژانویه ۲۰۱۷ که ترامپ وارد کاخ سفید شد تا به امروز یکی از محورهای مهم و اصلی سیاست داخلی ایالات متحده به حساب می‌آید. او با شعار «تامین امنیت داخلی» تعداد زیادی از اتباع کشورهای آمریکای لاتین و همچنین خاورمیانه و آفریقا را ممنوع‌الورود کرد و تا به این لحظه هم این سیاست ادامه دارد. رشد جریان‌های راست افراطی در ایالات متحده به علاوه وقوع حمله‌های مسلحانه و تیراندازی‌های پی در پی یکی دیگر از نکات منفی است که ریشه در تفکر حاکم بر کاخ سفید در سه سال گذشته دارد. تمام آمارها و مستندات نشان می‌دهد که جریان راست افراطی در ایالات متحده مجدداً با سیاست‌های ترامپ، تحریک و قوت گرفت. تمام این مسائل همراه بود با جنجال‌ها و رسوایی‌هایی که اخیراً در پرونده اوکراین گیت به وقوع پیوست و حالا رئیس جمهور آمریکا در یک سال آخرِ دولتش با استیضاح روبه‌رو شده است.

این کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به عملکرد ترامپ در عرصه سیاست خارجی، گفت: یکی از مسائلی که در سه سال اخیر رخ داد، بحث ایجاد شکاف‌های سیاسی و ایدئولوژیک در زمان ریاست جمهوری ترامپ بود. واقعیت این است که در سال ۲۰۱۶ جریانی در آمریکا راه افتاد که نقد بسیار زیادی به تئوری جهانی شدن داشت و به همین دلیل دولتی که به رهبری ترامپ روی کار آمد با شعار «اول آمریکا» کار خود را آغاز کرد. همین دولت (به رهبری ترامپ) بود که از تمام پیمان‌های بین‌المللی یا بیرون آمد یا آنها را اصلاح کرد. همین موضوع باعث ایجاد تنش میان واشنگتن با برخی از شرکای اروپایی و خاورمیانه‌ای خود شد. در مورد ایران شاهد بایکوت برجام بودیم و در مورد عربستان فشار بیش از حد ترامپ به ریاض را نظاره‌گر بودیم که بخشی از آن اقتصادی و قسمتی دیگر جنبه سیاسی و امنیتی داشت.

ابوالفتح افزود: در حوزه سیاست خارجی یکی از مسائل دیگری که دونالد ترامپ برخلاف تمام روسای جمهور آمریکا تمرکز زیادی روی آن داشت، مساله اسرائیل بود. تاریخ آمریکا شهادت خواهد داد که ترامپ تنها رئیس‌جمهوری بود که سفارت ایالات متحده را به قدس انتقال داد و طرح معامله قرن را مطرح کرد. به همین دلیل سیاست خارجی دولت وی طی سه سال گذشته را باید یک سیاست تنش‌زا قلمداد کنیم. ترامپ با پیگیری این سیاست باعث شد تا شکاف میان آمریکا و بسیاری از کشورهای جهان اتفاق بیفتد و از سوی دیگر تنش میان کاخ‌ سفید با چهار هدف اصلی او (ایران، چین، روسیه و کره‌شمالی) به اوج رسید و همین دلیل باعث شد آمریکا به ابرقدرتِ تنها و منزوی تبدیل شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: برای پیش‌بینی یک سال باقی مانده از مدت ریاست جمهوری ترامپ باید به این نکته توجه کنیم که تمام تمرکز رئیس جمهور ایالات متحده بر انتخابات ۲۰۲۰ معطوف شده است. اگر ترامپ بتواند وضعیت رکود، تورم و بیکاری را در داخل آمریکا کنترل کند و هیچ اتفاق خاصی در این عرصه رخ ندهد، بدون تردید برنده انتخابات ۲۰۲۰ خواهد بود. امضای فاز اول توافق اقتصادی آمریکا و چین در همین راستا قابلیت تحلیل دارد؛ چراکه ترامپ علاوه بر خاستگاه اقتصادی‌اش به دنبال آن است تا بتواند شرایط اقتصادیِ داخل را تا انتخابات به همین روال ادامه دهد و به این جهت تمرکز خود را بیش از هر چیز بر روی این محور گذاشته است. در حوزه سیاست خارجی اگر ترامپ وارد جنگ خواسته یا ناخواسته نشود و تلاطم‌های زیادی از این ناحیه متوجه جامعه آمریکا نشود، بدون تردید او از ناحیه رأی‌دهندگان تهدید نخواهد شد و پیروز انتخابات ۲۰۲۰ خواهد بود.

نظر شما