شناسهٔ خبر: 37711161 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: آنا | لینک خبر

دانستنی‌های پزشکی/ 47

مصرف پیروکسیکام برای چه افرادی توصیه نمی‌شود؟

پیروکسیکام برای کاهش درد، تورم و التهاب مفاصل مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ این دارو با وجودی‌که به‌صورت موضعی مصرف می‌شود ولی مصرف آن برای برخی از افراد همچون مبتلایان به آسم توصیه نمی‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه اجتماعی خبرگزاری آنا از webmd،  پیروکسیکام دارویی برای کاهش درد، تورم و التهاب مفاصل است. کاهش این علائم می‌تواند به افراد دارای چنین دردهایی کمک کند تا فعالیت‌های روزمره خود را به‌طور عادی انجام دهند.

پیروکسیکام به‌عنوان یک داروی ضدالتهابی غیراستروئیدی باعث می‌شود تولید ماده‌ای طبیعی در بدن که باعث التهاب می‌شود متوقف شود.

عوارض جانبی مصرف پیروکسیکام چیست؟

معده درد، حالت تهوع، سرگیجه، خواب‌آلودگی بخشی از عوارض مصرف پیروکسیکام است. افرادی‌که با تجویز پزشک این دارو را مصرف می‌کنند حتماً در صورت عدم کاهش درد یا بدتر شدن آن پزشک معالج خود را از این موضوع مطلع کنند.

علاوه بر عوارض فوق بروز برخی از عوارض خطرناک دیگر که البته به‌ندرت رخ می‌دهد نیز قابل پیش‌بینی است که از آن جمله می‌توان به مشکلات شنوایی، مشکلات ادراری، علائم نارسایی قلبی (افزایش غیرمعمول وزن، تورم مچ پا)، خستگی غیرمعمول و ... اشاره کرد.

چه افرادی از پیروکسیکام استفاده نکنند؟

با وجودی‌که این دارو بیشتر به شکل موضعی مصرف می‌شود و عوارض داخلی ناشی از مصرف خوراکی دارو را ندارد ولی استفاده از آن برای برخی از افراد همچون زنان باردار و مادران شیرده، افراد دارای سابقه بیماری آسم و حساسیت و یا حساسیت به داروهای ضدالتهاب و درد همچون آسپرین، ایبوبروفن، ناپروکسن و دیکلوفناک توصیه نمی‌شود.

پیروکسیکام با چه داروهایی دارای تداخل است؟

  • پيركسيكام باعث مقابله با اثر ضد فشار خون شده و خطر بروز نارسايی كليوی و افزايش پتاسيم خون را افزايش می‌دهد.
  • اثر داروهای کاهنده قند خون ممکن است به‌وسیله این دارو افزایش یابد.
  • مصرف همزمان اين دارو با سيكلوسپورين خطر مسمومیت كليوی را افزايش می‌دهد.

منبع اصلی

انتهای پیام/4105/
 

نظر شما