شناسهٔ خبر: 37709507 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه توسعه‌ایرانی | لینک خبر

گروه سخت هندبال برای صعود به نیمه‌نهایی آسیا

معادله سخت جهانی

صاحب‌خبر -

تیم ملی هندبال ایران که سال‌ها جزو قدرت‌های برتر جهان بود و به همین واسطه لژیونرهای بسیار زیادی را به لیگ‌های کشورهای دیگر صادر کرد، پس از مدتی رخوت عزمش را جزم کرد تا دوباره به میدان جهانی برگردد. کاری سخت که با توجه به قدرتمند شدن رقبای آسیایی مسیر پر از مانعی را برای هندبالیست‌های ایران ایجاد کرده است.

با این حال شاگردان حبیبی دست به دست هم دادند تا در مسابقات قهرمانی آسیا که در آن جواز جضور در مسابقات قهرمانی جهان صادر می‌شود، هرچه در چنته دارند رو کنند تا این ورزش را از مشکلاتی که مدت‌هاست گریبانش را گرفته، نجات دهند. آنها برای موفقیت در قهرمانی‌ آسیا چند مرحله اردو را پشت سر گذاشتند. شاگردان حبیبی در مرحله گروهی موفق عمل کردند اما در مرحله دوم کار برای آنها سخت شده است.

با پایان یافتن مرحله گروهی نوزدهمین دوره مسابقات هندبال قهرمانی مردان آسیا و انتخابی رقابت‌های جهانی در کویت، چهره هشت تیم راه یافته به دور دوم شناخته شد. تیم هندبال کشورمان که در دور مقدماتی در گروه اول با تیم‌های نیوزیلند و بحرین همگروه بود با یک برد پرگل برابر نیوزیلند و یک باخت دو اختلافی مقابل بحرین نماینده هندبال قاره آسیا در المپیک ۲۰۲۰ به عنوان تیم دوم راهی دور بعد مسابقات شد.

در پایان دور مقدماتی تیم‌های بحرین، ایران، قطر، کره جنوبی، عربستان، ژاپن، امارات و کویت به عنوان تیم‌های اول و دوم جداول راهی مرحله دوم شدند. در دور دوم تیم ایران در گروه دوم با تیم‌های کره جنوبی، قطر و کویت میزبان قرار گرفته است و در گروه اول تیم‌های بحرین، عربستان، ژاپن و امارات حضور دارند. در پایان این مرحله چهار تیم راهی مرحله نیمه‌نهایی شده و جواز حضور در مسابقات قهرمان جهان را کسب خواهند کرد.

تیم ایران در دور دوم قرعه سختی را دارد. کره جنوبی مدعی‌ترین تیم برای کسب عنوان قهرمانی این رویداد است. کره‌ای‌ها که در مسابقات انتخابی المپیک ناکام مانده‌اند با داشتن ۹ طلا، سه نقره و یک برنز پرافتخارترین تیم قاره در این مسابقات محسوب می‌شوند. از آن سو قطر نیز به عنوان تیمی که یک بار در مسابقات جهانی روی سکوی نایب‌قهرمانی رفته،‌مدعی دیگری است که برای نشان دادن قدرت دوباره خود تنها به فکر صعود به مرحله نهایی بازی‌هاست. کویتی‌ها که چند سالی بعد از تعلیق دوباره به گردونه مسابقات بازگشته‌اند در اولین گام با کسب امتیاز میزبانی مسابقات قهرمانی آسیا و انتخابی جهانی مطمئنا به فکر پرواز دوباره به صدر قاره آسیا و نشان دادن شرایط ایده‌آل خود بوده و بیشترین تلاش را برای اجرای بازی‌های خوب و داشتن شانس صعود به جمع چهار تیم انجام می‌دهند. مرحله دوم این رویداد از امروز (دوشنبه ۳۰ دی) آغاز می‌شود. در این روز تیم ایران در ساعت ۲۰:۳۰ به وقت ایران به مصاف کویت خواهد رفت.

 حبیبی: اولی و دومی ‌ برای‌مان فرق نمی‌کرد

علیرضا حبیبی سرمربی تیم ملی در مورد شکست مقابل بحرین در مرحله مقدماتی رقابت‌های قهرمانی آسیا، اظهار داشت:«مقابل بحرین که نماینده قاره آسیا در المپیک 2020 توکیو است عملکرد خوبی در دفاع داشتیم. اختلاف‌مان با حریف در نیمه اول را توانستیم جبران کرده و از حریف پیش افتادیم، اما بازهم در لحظات آخر شرایط به گونه‌ای شد که نتیجه را واگذار کردیم. با توجه به تفاضل گلی که ایجاد کرده بودیم اگر مقابل بحرین مساوی هم می‌گرفتیم، صدرنشین می‌شدیم. اول یا دوم شدن در گروه تفاوت چندانی برای ما نداشت، تمام تیم‌هایی که به مرحله دوم صعود کرده‌اند، قدرتمند و نزدیک بهم هستند. نتایجی در مرحله مقدماتی رقم خورد که ما پیش‌بینی نمی‌کردیم. برای مثال خیلی‌ها فکر می‌کردند کره‌جنوبی به راحتی عربستان را شکست دهد، اما اینگونه نشد.» وی در پاسخ به این سوال که چرا در لحظات پایانی بازی با بحرین برخی از بازیکنان روی به بازی احساسی آوردند، تصریح کرد:«ما فرصت‌های زیادی از دست دادیم. روی یکسری از بازیکنان هم فشار بسیار زیادی بود و آنها می‌خواستند هر طور که می‌توانند به تیم کمک کنند. شوت‌های زیادی به سمت دروازه بحرین زدیم که متاسفانه به گل تبدیل نشد.» سرمربی تیم ملی هندبال ایران ادامه داد:«مرحله مقدماتی تمام شد و زمان برای جبران شکست مقابل بحرین را داریم، اما در مرحله دوم دیگر جای اشتباه نداریم و باید هوشیار باشیم. از عملکرد بازیکنانم در مرحله اول راضی هستم و چهره خوبی از هندبال ایران نشان دادیم. در مرحله دوم نحوه صعود تیم‌ها را به دقت بررسی می‌کنیم تا مشکلی ایجاد نشده و حقی از ایران ضایع نشود.»

 

نظر شما