شناسهٔ خبر: 37707266 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: بولتن‌نیوز | لینک خبر

با تمرکز بر حریم خصوصی؛

موتور جستجوی جدید یاهو وان سرچ (OneSearch) آغاز به کار کرد

گجت نیوز

در موتور جستجوی OneSearch که از مایکروسافت بینگ قدرت می‌گیرد، تمرکز اصلی روی حفظ حریم خصوصی و امنیتی قرار دارد.

صاحب‌خبر -
گروه IT: شرکت Verizon به عنوان مالک یاهو، موتور حستجوی وان سرچ را عرضه کرد. این موتور جستجو از مایکروسافت بینگ قدرت گرفته و بر اساس اعلام توسعه‌دهنده، اولویت اصلی در ساخت آن حفاظت از حریم خصوصی کاربران بوده است. موتور جستجوی جدید یاهو وان سرچ قابل استفاده در دستگاه‌های دسکتاپ و موبایل است. برای استفاده راحت‌تر از آن روی گوشی هوشمند یا تبلت، می‌توانید نسخه اندروید را از Google Play Store و نسخه آی او اس را از App Store دریافت کنید.
 

به گزارش بولتن نیوز به نقل از گجت نیوز، یاهو مدعی است موتور جستجو وان سرچ، رفتار کاربران را ردیابی نکرده و اطلاعاتی از جستجوهای آن‌ها برای فروش بعدی به شرکت‌های تبلیغاتی، در پایگاه داده‌اش ذخیره نخواهد شد. همچنین برای افزایش امنیت، داده بین دستگاه کاربر و سرورهای وان سرچ به صورت رمزنگاری شده ارسال و دریافت می‌شود. از آن جایی که موتور جستجوی جدید یاهو عبارات جستجو شده از قبل، آی پی آدرس و موقعیت جغرافیایی کاربران خود را ذخیره نمی‌کند، در هر مرتبه وارد کردن کوئری، رفتار یکسانی داشته و دیگر خبری از بهینه‌سازی بر اساس فاکتورهای بالا نیست. در موتور جستجویی همچون گوگل، بر اساس آدرس آی پی و موقعیت مکانی کاربر، با در نظر گرفتن کوئری‌های قبلی وی، نحوه نمایش عناوین با جستجوی یک عبارت خاص، از کاربری به کاربر دیگر تفاوت دارد.

برخی از ویژگی‌های مهم Yahoo OneSearch تنها در صورت فعال‌سازی حالت Advanced Privacy Mode در دسترس خواهند بود. پس حین استفاده از وان سرچ، از روشن بودن این گزینه اطمینان پیدا کنید. بر اساس گفته‌های سازنده، موارد زیر، مهم‌ترین ویژگی‌های OneSearch محسوب می‌شوند.

    عدم ردیابی کوکی‌ها و عدم ایجاد پروفایل شخصی
    عدم اشتراک‌گذاری داده کاربر با شرکت‌های تبلیغاتی
    عدم ذخیره‌سازی تاریخچه جستجوهای کاربر
    جستجوی بی‌غرض و بدون در نظر گرفتن هر گونه فیلتر
    رمزنگاری کوئری‌های کاربران

از آن جایی که همه عبارت‌های جستجو شده در موتور جستجوی یاهو OneSearch رمزنگاری می‌شوند، می‌توان از ادعای شرکت مبنی بر عدم اشتراک‌گذاری آن‌ها با شرکت‌های تبلغاتی مطمئن بود. به این ترتیب، بعد از چند ساعت جستجو پیرامون محصولی خاص در سرتاسر وب، با ورود به وب سایت‌های مختلف، بنرهای آن‌ها، تبلیغات همان محصول را روی سرتان خروار نخواهند کرد!

نظر شما