شناسهٔ خبر: 37706492 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

نظر مراجع درباره استفاده از اتومبیل شخصی در هنگام آلودگی هوا؛

حکم استفاده از وسیله نقلیه شخصی در هوای آلوده

دیگر رسانه‌ها ــ امروزه واژه آلودگی هوا رایج‌تر از گذشته در کلام و محاسبات مردم استفاده می‌شود. خصوصاً در فصل سرما که به سبب پدیده وارونگی و ایستا بودن هوا، آلودگی بیشتر هم می‌شود، طوری که این آلودگی مرزهای تهران و کلان‌شهرها را طی کرده و این روزها تقریباً تمام شهرهای بزرگ و متوسط را تحت تأثیر خود قرار داده است. استفاده نکردن از اتومبیل شخصی یکی از راه‌های حل این معضل در کلان‌شهرها است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایکنا؛ تبیان نوشت: از نظر کارشناسان، وجود حجم بالای اتومبیل‌های شخصی در سطح شهر یکی از دلایل تشدید آلودگی هوا است که باید حضورشان در سطح شهر کمرنگ شود.
مراجع تقلید نیز درباره استفاده از اتومبیل شخصی در هنگام آلودگی هوا نظرات خود را بیان کرده‌اند.

سوال:
رفت ‌و آمد با وسایل نقلی شخصی و عدم استفاده از وسایل نقلی عمومی در زمان‌‌هایی که هوای شهر آلوده است چه حکمی دارد؟

مقام معظم رهبری:
اگر وضعیت یک وضعیت استثنایی و هوای شهر آلوده باشد به‌گونه‌‌ای که هر چه این وسایل به تعدادشان اضافه شود به آن آلودگی اضافه می‌شود و تنفس این هوا برای مردم به ‌ویژه افرادی که دچار بیماری‌های قلبی و تنفسی هستند ضرر قابل توجه داشته باشد، در این صورت اگر کسی سبب افزایش این آلودگی شود و ضرر معتنابه(ضرر قابل توجه) به مردم برساند، کار حرام مرتکب شده است. لذا اگر مسئولان اعلام کردند که مردم وسایل نقلی شخصی را بیرون نیاورند باید مراعات شود.

آیت‌الله سیستانی:
هر قانونی که بنا بر مصلحت عمومی مردم است باید رعایت شود. مثلا اگر گفته شود که امروز فقط پلاک زوج بیرون بیاید؛ اگر پلاک فرد بیرون بیاید حرام است.

آیت‌الله مکارم شیرازی:
اگر استفاده از وسیله شخصی ضرورتی نداشته باشد، اشکال دارد.

آیت‌الله علوی‌گرگانی:
در صورت امکان باید ترک شود.

انتهای پیام

نظر شما