شناسهٔ خبر: 37706048 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

در نشست «عراق واحد و مخالفت با اشغالگری و تجزیه» تاکید شد

ضرورت اخراج اشغالگران آمریکایی از عراق

خبرگزاری صداوسیما

شیوخ عشایر عراق: هرکس می خواهد به طرح تجزیه عراق دامن بزند تا نیروهای اشغالگر آمریکایی بمانند، بداند به نتیجه نمی رسد

صاحب‌خبر -

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما؛ به نقل از شبکه تلویزیونی الاتجاه عراق، بیش از ۷۰ نفر از شیوخ عشایر اهل تشیع و تسنن عراق و شماری از بزرگان عشایری در استان الانبار این کشور تشکیل جلسه دادند و در پایان، با صدور بیانیه‌ای اعلام کردند خواهان وحدت عراق هستند و با تجزیه این کشور به چند منطقه مخالفند و همچنین خواستار خروج اشغالگران از عراق هستند.

تعداد بازدید : 1
<div id="video-display-embed-code_4418315"><script type="text/JavaScript" src="https://iribnews.ir/fa/news/play/embed/2625320/4418315?width=350&height=250"></script></div>

نشستی با حضور بیش از ۷۰ نفر از شیوخ عشایر و شمار زیادی از بزرگان عشیره‌ای با عنوان «عراق واحد و مخالفت با اشغالگری و تجزیه» در استان الانبار برگزار شد. این شیوخ از استان‌های مرکزی و جنوبی در الانبار تشکیل جلسه دادند. خبرنگار الاتجاه در گزارشی از این نشست گفت: شمار زیادی از شیوخ عشایر بغداد و عشایر استان‌های مرکزی و جنوبی در الانبار تشکیل جلسه دادند و مهمان مهمانسرای شیخ سفیان عیساوی سخنگوی عشایر ضد تروریسم بودند.

خبرنگار گفت: هیات عشایری از جنوب و بغداد که در این نشست شرکت کرده بود با پیام اطمینان بخشی به نزد عشایر الانبار آمده بود تا بر اهمیت وحدت ملی ولزوم تقویت پیوند‌ها بین عشایر عراق که رکن‌های اساسی در جامعه عراق هستند تأکید کنند. عشایر الانبار و بزرگانشان و علمای اهل تسنن از عشایر جنوب و مرکز به گرمی زیاد استقبال و تأکید کردند با همه طرح‌های تقسیم که برخی کشور‌ها از جمله آمریکا برای آن می‌کوشند مخالفند.

شیخ سعدان الحردان از شیوخ اهل تسنن عراق گفت: ما عراق واحد هستیم ما یک پیکر واحد هستیم بین ساکنان الانبار و بصره تفاوتی وجود ندارد همه ما همانند یک دست هستیم که برای عراق کار می‌کند. ما از حضور هیئتی از مرکز و جنوب عراق بسیار خوشحالیم. نمی‌دانیم از شدت شادی چه بگوییم. ما همانند یک بدن هستیم. اگر متحد باشیم امکان ندارد شکست بخوریم، اما اگر جدا بیفتیم شکست می‌خوریم.»

وی افزود: «ما در عراق جدیدی هستیم در عراق واحد هستیم ما بین هیچ یک از عراقی‌ها تفاوت قائل نمی‌شویم. ما آنچنانکه برخی سیاستمداران خواهان تقسیم بندی فدرالی عراق و مدعی آن هستند، چنین چیزی را نمی‌خواهیم. کسانی که به اینجا آمده اند از شیوخ عشایر در مرکز و جنوب هستند و خواستار وحدت و مخالفت با طائفه گرایی هستند. ما خواستار محقق کردن خواسته‌های تظاهرکنندگان هستیم.»

یکی از شیوخ شیعه عراق گفت: «هدف از حضور در اینجا یکپارچه سازی افکار و اخراج اشغالگران آمریکایی از خاک عراق است همه ما اهل عراق هستیم و برای آن می‌جنگیم. از همه می‌خواهیم یک دست و یکصدا باشند تا برای اخراج اشغالگران و اعوان و انصارش متحد باشیم. استقبال عشایر از ما بسیار خوب بود.»

شیخ سفیان گفت: «امروز مایه خوشحالی همه شیوخ و بلکه همه ساکنان استان الانبار است. ما از آمدن شیوخ مرکز و جنوب عراق خوشحالیم چرا که این نشست مایه تثبیت وحدت عراق است. عراقِ واحد امروز مخالف تقسیم وتجزیه است و با برنامه‌های خارجی مخالف است، زیرا عراق، متحد است. ما به وحدت و حاکمیت عراق پایبند هستیم. ما امروز قاطعانه با تجزیه مخالفت کردیم. ما با کسانی که تلاش می‌کنند از سرگرم بودن دولت مرکزی در بغداد به امور تظاهرکنندگان بهره برداری کنند مخالفت کردیم.»

وی افزود: «ما با نشست‌های پشت پرده این‌ها برای تجزیه عراق مخالفت کردیم. شبکه تروریستی داعش پیش از این وارد الانبار شد، اما همین ساکنان جنوب و مرکز عراق آمدند و با داعشی‌ها جنگیدند و شهدای زیادی در دفاع از ثبات و امنیت و حاکمیت الانبار و عراق دفاع تقدیم کردند و امروز عشایر الانبار از خون شهیدان تجلیل می‌کنند به خدا سوگند تا زنده ایم ساکنان جنوب و مرکز و گروه‌های اسلامی مسلح مانند گردان‌های حزب الله و گروه‌های مسلح دیگر را فراموش نمی‌کنیم و مدیون آنان هستیم و آن‌ها زمانی که داعش آمد در کنار ما ایستادند و برای آزادسازی الانبار شهید دادند.»

خبرنگار در ادامه، گفت: شرکت کنندگان در نشست امروز در اینجا تأکید کردند امنیت الانبار امنیت بصره و نجف و کربلا و امنیت عراق است آنان پیام‌های اطمینان بخش دادند و گفتند هر کس می‌خواهد به طرح تجزیه عراق دامن بزند تا نیرو‌های امریکایی اشغالگر بمانند بداند به نتیجه نمی‌رسد و با همه نقشه‌های خارجی‌ها و در صدر آن با طرح‌های آمریکا برای تجزیه عراق مخالفیم.

شیخ سعدان الحردان از شیوخ اهل تسنن عراق در بیانیه پایانی این نشست، تاکید کرد: «ما خواهان وحدت عراق هستیم ما با تجزیه عراق به چند منطقه مخالفیم تقسیم عراق به چند منطقه باعث تفرقه ما می‌شود. ما علاوه بر این، خواستار خروج اشغالگران هستیم همچنین از دولت می‌خواهیم خواسته‌های تظاهرکنندگانی را که به صورت مسالمت آمیز تظاهرات می‌کنند، برآورده کند.»

یکی از سران قبایل صلاح الدین، فراخوان تجزیه عراق را محکوم کرد
شیخ محمود سرحان از سران قبایل استان صلاح الدین عراق گفت: ما هرگونه فراخوان درباره تجزیه عراق با شعار تقسیم بندی اقلیمی را رد و محکوم می‌کنیم.
محمود سرحان خاطرنشان کرد: عراقی‌ها در راه حفظ وحدت کشورشان فداکاری‌های بزرگی کرده اند.

نظر شما