شناسهٔ خبر: 37705584 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

این بار به روایت بی بی سی

ضربات موشکی ایران به ماموریت آمریکا در عراق

بی بی سی هر چند تلاش می کند تنها به نقطه های مشخص عین الاسد سر بزند اما از ضربات موشکی ایران به مأموریت آمریکا در عراق نمی تواند بگذرد

صاحب‌خبر -
به گزارش سرویس بین الملل  خبرگزاری صدا و سیما؛  شبکه تلویزیونی بی بی سی گزارشی مستند گونه از پایگاه عین الاسد در استان الانبار عراق پخش کرد.
تعداد بازدید : 1
<div id="video-display-embed-code_4418085"><script type="text/JavaScript" src="https://iribnews.ir/fa/news/play/embed/2625293/4418085?width=350&height=250"></script></div>
خبرنگار بی بی سی در گزارش خود از عین الاسد به نکته جالبی اشاره کرد و گفت: شاید هیچ نظامی آمریکایی در حمله به عین الاسد آسیب ندیده باشد، اما ماموریت آمریکا در عراق از ترور سردار سلیمانی آسیب دیده است.
در آغاز این گزارش آمده است: ایران در پی به شهادت رسیدن ژنرال ارشد خود سردار قاسم سلیمانی موشک‌های زیادی را به سمت پایگاه هوایی آمریکا و نیرو‌های ائتلاف در عراق شلیک کرد.
کوئنتین سامرویل خبرنگار بی بی سی در آغاز این گزارش اعلام کرد که وی تنها خبرنگار  انگلیسی بود که به همراه ائتلاف تحت فرماندهی آمریکا از این پایگاه هوایی- پس از حملات موشکی ایران - دیدن کرد و گزارشی از میزان خسارت‌های وارد شده به آن تهیه کرد.
کوئنتین سامرویل:اینجا سفارت آمریکا در بغداد است و یک فروند بالگرد شینوک متعلق به نیرو‌های ائتلاف درحال آغاز یک ماموریت است و می‌خواهد قدرت مقاومت آمریکا در عراق را به نمایش بگذارد.
سفارت آمریکا تحت محاصره قرار گرفت و پایگاه‌های آمریکا هدف حمله قرار گرفتند، اما پیامی که به گروه خبرنگاران حاضر در این ماموریت داده شد این بود که «آمریکا همچنان حضوری مقتدرانه در اینجا (عراق) دارد» و این حضور درحالی است که (موشک‌ها به عین الاسد اصابت کردند)!
خبرنگار بی بی سی افزود: فیلم جدیدی منتشر شد که یک نظامی نیروی هوایی آمریکا آن را ضبط کرده بود و لحظه حمله ایران به نیرو‌های آمریکایی و ائتلافی را در پایگاه هوایی عین الاسد نشان می‌دهد. این حمله دو ساعت طول کشید.
کوئنتین سامرویل خبرنگار بی بی سی: ائتلاف تحت فرماندهی آمریکا ما (خبرنگاران) را امروز به اینجا (پایگاه عین الاسد) آورد تا نشان دهد که ایران شوخی نداشت (در حمله اش جدی بود). این حفره (که در تصویر مشاهده می‌کنید) ناشی از پنج موشک باران بود. شدت انفجار‌های ناشی از اصابت موشک‌ها به حدی بود که باعث شد دیوار‌های بتنی روی زمین بیافتند.
در داخل این پناهگاه کوچک یک پیمانکار آمریکایی حضور داشت که در تمام مدت حملات موشکی آنجا ماند. احتمالا علت زنده ماندن این پیمانکار، افتادن دیوار‌های بتنی روی پناهگاه کوچک وی بود (که به عنوان یک مانع و حفاظ عمل کرد)
خبرنگار بی بی سی: آمریکا این روز‌ها در عراق تحت فشار قرار دارد، بنابر این (کشته نشدن هیچ نظامی آمریکایی در حمله موشکی ایران) یک پیروزی محسوب می‌شود. هشدار‌های زودهنگام باعث شد که نظامیان بتوانند در پناهگاه‌ها مستقر شوند تا هیچ کسی کشته نشود.
خبرنگار بی بی سی: برای آمریکا با این همه قدرتِ آتش (نظامی) که دارد بسیار نادر است که مستقیما هدف حمله نیرو‌های (نظامی) متعارف قرار گیرد!
تِری جونز (Terry Jones) گروهبان آمریکایی: «انفجار‌های بسیار بسیار مهیبی رخ دادند و نور‌های روشن و سفید رنگ در محیط ایجاد شدند. پناهگاهی که ما داشتیم کاملا روشن شد و ما می‌توانستیم ببینیم که کل آسمان روشن شده است. چند ثانیه بعد بود که صدای مهیب دیگری را می‌شنیدیم».
خبرنگار بی بی سی در مورد میزان خسارت و تلفات نظامیان تنها به شنیده ها استناد می کند و می گوید: اکنون عراق مکانی خطرناک‌تر است. ترور قاسم سلیمانی (شهادت سردار سلیمانی) بود که باعث این حمله (موشکی ایران) شد. نیرو‌های خارجی از این (پایگاه) درحالی خارج شدند که صدمه ندیدند، اما نمی‌توان چنین چیزی را برای ماموریت این نظامیان بکار برد، چون عراق اکنون می‌خواهد که میهمانان خارجی (نظامیان خارجی) این کشور را ترک کنند.
خبرنگار بی بی سی: روابط بین آمریکا و عراق اکنون در وضعیت افتضاح و درهم و برهمی قرار دارد. بغداد می‌گوید آن‌ها (آمریکایی ها) یکسال فرصت دارند که بساط خود را جمع کنند و بروند، اما آمریکا می‌گوید (به حضورش) ادامه می‌دهد. این درحالی است که ایران نظاره گر و منتظر است. در پایگاه الاسد آن‌ها (نظامیان آمریکایی) می‌گویند که این دفعه خوش شانس بودند.

نظر شما