شناسهٔ خبر: 37704456 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

فعالیت کانون‌های فرهنگی برای تثبیت جایگاه مساجد در کردستان توسعه یابد

نماینده ولی فقیه در استان کردستان گفت: باید فعالیت کانون‌های فرهنگی برای تثبیت جایگاه مساجد در کردستان توسعه یابد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از سنندج و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر نماینده ولی فقیه در استان کردستان، آیت‌الله سیدمحمد حسینی‌شاهرودی با اشاره به نقش مساجد و کانون‌های فرهنگی وهنری در بالا بردن فرهنگ جامعه اظهار داشت: مسجد از صدر اسلام از جایگاه ویژه‌ای برخوردار بوده و دارای کارکردهای زیادی است.

وی با بیان اینکه مسجد برای حفظ جامعه موثر و مفید است، به فرموده خداوند در قرآن اشاره کرد و افزود: اگر جلو متجاوزان را به دست عده‌ای دیگر نمی‌گرفتیم زمین را فساد می‌گرفت، اینها تربیت‌شدگان مسجد هستند پس مسجد جامعه را از فساد نجات می‌دهد.

نماینده ولی فقیه در استان کردستان با تاکید بر اینکه مسجد باید رونق داشته و نقش‌آفرین باشد، تصریح کرد: علاوه‌بر کارکرد عبادی، باید کارکردهای فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی در مساجد فعال شود و این مهم زمانی اتفاق می‌افتد که افراد در مساجد باشند و با همفکری و همکاری زمینه ترویج و توسعه این فعالیت‌ها را فراهم کنند.

وی به جایگاه و نقش کانون‌های فرهنگی هنری مساجد اشاره کرد و گفت: کانون‌های مساجد مهم و جایگاه ویژه‌ای دارند و نیازهای فرهنگی هنری بچه‌های مسجد را برآورده می‌کنند.

آیت‌الله حسینی‌شاهرودی خواستار برنامه‌ای جامع برای رفع نیازهای فرهنگی آحاد جامعه در مساجد شد و بیان کرد: کانون‌های فرهنگی هنری این ظرفیت را داشته که بتوانند این نیازها را در زمینه‌های هنری از جمله خطاطی، تئاتر، حفظ قرآن، قرائت و فرهنگی مرتفع سازند.

وی با بیان اینکه کانون‌های مساجد توانایی شکوفایی استعدادهای افراد را دارد، اظهار کرد: باید با تقویت هنر اسلامی و در قالب کانون‌های فرهنگی هنری مساجد، دیگر کارکردهای مساجد را فعال کرد چراکه فعالیت‌های فرهنگی و هنری غذای روح انسان است و با پرورش آن فرد را رشد می‌دهد.

نماینده مردم استان کردستان در مجلس خبرگان رهبری صفاتی همچون شجاعت، بخشندگی، دینداری و آزادگی را از ویژگی‌های بچه‌های مسجدی برشمرد و افزود: بچه‌های مساجد به گونه‌ای هستند که مردم دوستشان دارند؛ امنیت، رشد و توسعه علمی و استقلال کشور همیشه توسط افرادی به دست می‌آید که در مساجد تربیت شده و در مسجد کار فرهنگی می‌کنند.

وی یکی دیگر از کارکردهای مساجد را اجتماعی کردن افراد دانست و بیان کرد: جمعی زندگی کردن یک فضیلت است و کانون‌های مساجد ظرفیتی برای اجتماعی بار آوردن افراد است.

نماینده ولی فقیه در استان کردستان افراد مسجدی را انسان‌های مسئولیت‌پذیر و مدیر معرفی کرد و ادامه داد: بچه‌های مسجد افرادی هستند که در آینده می‌توانند مدیران خوب و صاحب امور و کارها ‌شوند و اداره زندگی و جامعه را بر عهده بگیرند.

وی تنوع فعالیت‌های فرهنگی و هنری در مساجد را موجب جذب و جلب سلایق مختلف به مسجد عنوان کرد و افزود:  کانون‌های فرهنگی هنری مسجد مجموعه منسجم و سازمان یافته بوده که در قالب‌های مختلف نسبت به مسائل سیاسی، اجتماعی و اقتصادی فعال و حضور جدی در صحنه دارند.

آیت‌الله حسینی‌شاهرودی گفت: بچه‌های مسجد دوستان خوبی هستند که کمال دوستی را دارند و به حال دیگران هیچ ضرری ندارند و دنبال منافع خودشان نیستند بلکه منافع جامعه را دنبال کرده و به گونه‌ای رشد یافته که در قالب ظرفیت چند میلیونی در تمام عرصه‌های نظام حضور جدی و پشتیبان نظام و اجازه سوءاستفاده را به دشمن نمی‌دهند.

وی کمک به همنوع، ساده‌زیستی، سبک زندگی اسلامی، وطن‌پرستی را از دیگر فعالیت‌ها و کارکردهای مساجد برشمرد و ابراز داشت: افرادی که وارد مسجد می‌شوند برای مملکت هزینه ندارند و برعکس هزینه جامعه را پایین آورده و با تکیه بر این ارزش‌ها در راستای توسعه کشور گام برمی‌دارند.

نماینده ولی فقیه در استان کردستان با بیان اینکه مسجد انسان‌ساز است، تاکید کرد: مردمی بودن مسجد خوب است ولی باید به مساجد کمک شود و اگر مساجد را تقویت کنیم، هزینه‌های اقتصادی ما در موارد دیگر پایین می‌آید چرا که بچه‌های مسجد تعلیم دیده مکتب اسلام و پای ارزش‌های ماندگار اسلام مانده و حلال و حرام را می‌شناسند.

انتهای پیام/481/ش

نظر شما