شناسهٔ خبر: 37704052 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

معاون وزیر ارتباطات؛

دنیای جدید، مدیران جدید می‌خواهد

تهران- ایرنا - معاون وزیر ارتباطات گفت: اینکه تدوین قواعد مربوط به بیمه، اقتصاد، فناوری و مسائلی از این دست را به گذشتگان بسپاریم به معنای نادیده گرفتن موضوعات جدید و آینده جامعه است، آن چیزی که احتیاج داریم تغییر نگاه برای پذیرش و فهم دنیای جدید است، دنیای جدید مدیران جدید می‌خواهد.

صاحب‌خبر -

امیر ناظمی در هفتمین همایش ملی مدیران فناوری اطلاعات به دوره‌های مختلف اقتصاد و تعامل بین عرضه کننده و متقاضی پرداخت و افزود: در اقتصاد و طی دو دوره مبادلات از طریق تهاتر انجام می‌شد، گاهی اوقات در قالب کالا به کالا و گاهی کالا به جای خدمات. این شکل از تعامل ادامه داشت تا این که یک پول واحد پدید آمد.

وی اظهارداشت: در دنیای تهاتر اجناس خیلی با هم تفاوت نداشتند، اما زمانی که دنیای بانکداری رشد کرد و یک پول قابل معامله به وجود آمد، مفاهیم مبادله شکل جدیدی به خود گرفت. با به میان آمدن پول، عرضه و تقاضا شکل گرفت، کسی که تقاضای کالا داشت می توانست کالاهای عرضه شده را با یکدیگر مقایسه و آن ها را با پول خریداری کند، به همین واسطه بود که مفاهیم و رشته های جدید مانند مارکتینگ به وجود آمد تا طرف تقاضا را راضی به خرید محصولی خاص کند.

رییس سازمان فناوری اطلاعات اضافه کرد: تا چند وقت پیش معاملات به این شکل بود یک طرف عرضه و یک طرف تقاضا اما اکنون بازار تغییر کرده و به سمت بازارهای جورسازی رفته است، در بازار جورسازی فقط بحث عرضه و تقاضا مطرح نیست، در این بازار جدید یک فرد می‌تواند همزمان عرضه کننده و متقاضی باشد، در اقتصاد پلتفرمی کالاها و خدماتی ارائه می‌شوند که با بقیه قابل مقایسه نیستند.  

معاون وزیر ارتباطات در ادامه برای ملموس شدن این شکل بازار جدید که به آن بازار پلتفرمی می‌گویند، مثالی زد و گفت: فکر کنید کلیه فردی دچار مشکل شده است. در دنیا خرید و فروش کلیه به دلایل جدی و اخلاقی ممنوع است. حال این سوال پیش می‌آید حالا که این کار ممنوع شده، چطور فرد می‌تواند شخصی را برای اهدای کلیه پیدا کند.

وی در ادامه این مثال افزود: برای اهدای کلیه معمولا نزدیکان این کار را انجام می‌دهند اما مشکل این است که الزاما ویژگی‌های دهنده کلیه و گیرنده آن اغلب هماهنگ نمی‌شود. اگر بازاری ایجاد کنیم که در آن بازار زنجیره افرادی شکل بگیرد که آن‌ها بدون رد و بدل کردن پول، صرفا کالایی که به آن نیازمند هستند را دریافت کنند در این پلتفرم هر فردی که قصد اهدای کلیه به عضو خانواده اش را دارد اما به هر دلیلی با او هماهنگ نیست، می‌تواند کلیه را به فرد دیگری بدهد و در مقابل فرد دیگری پیدا شود تا کلیه مورد نیاز را به او اهدا کند.

ناظمی اشاره کرد: در اقتصاد پلتفرمی نه پولی جا به جا شده، نه خرید و فروشی از جنس تهاتر صورت گرفته است نه بین متقاضی و عرضه کننده تفاوتی ایجاد می شود. هر متقاضی می تواند عرضه کننده نیز باشد، ما اکنون با اقتصاد پلتفرمی رو به رو هستیم که پایه‌های آن با اقتصاد فعلی یکی نیست، کالاها دیگر از جنس همگن نیستند، اقتصاد شراکتی به وجود آمده که تردیدهایی را در خصوص آینده در ذهن روشن می‌کند.

وی افزود: ما در عصری زندگی می‌کنیم که تغییرات تکنولوژی منجر به تغییرات سیاسی می شود و بسیاری از مفاهیم حوزه اجتماعی نیز به واسه آن تغییر می‌کند. اکنون صدای گروه هایی به گوش می‌رسد که در گذشته صدای شان شنیده نمی شد. ما شاهد شکل گیری مفاهیم جدید در اقتصاد هستیم، مفاهیمی مانند جورسازی و بازارسازی که تا قبل از این برای ما اهمیتی نداشت اما اکنون اوضاع به شکلی است که مفهوم اشتغال نیز به سرعت در حال تغییر است و تمام چابکی ما این است که بتوانیم پاسخگوی تغییرات در سیستم خود باشیم، تغییر دیدگاه بزرگ ترین چیزی است که به آن نیاز داریم و اگر به آن توجه نکنیم وارد دنیای بدتری می‌شویم.

رییس سازمان فناوری اطلاعات گفت: اگر تنظیم گری و نوشتن قواعد جدید به بازیگران قدیمی سپرده شود، دنیای ما تغییر نخواهد کرد. اگر قرار بود مقررات مربوط به ماشین‌رانی را گاری‌چی‌ها بنویسند ما هنوز سوار گاری می‌شدیم، گاری چی هم ذهن‌شان برای حوزه اقتصاد گاری تعریف شده هم منافعی دارد که باید حفظ شود، به همین دلیل نمی‌تواند قواعد درستی بنویسید، این که تدوین قواعد مربوط به بیمه، اقتصاد، فناوری و مسائلی از این دست را به گذشتگان بسپاریم به معنای نادیده گرفتن موضوعات جدید و آینده جامعه است، آن چیزی که احتیاج داریم تغییر نگاه برای پذیرش و فهم دنیای جدید است، دنیایی که نه بدتر است، نه سیاه‌تر، صرفا متفاوت است و این تفاوت باید درک شود.

نظر شما