شناسهٔ خبر: 37704018 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

نخست وزیر یمن اعلام کرد؛

بمب های خوشه ای آمریکایی علیه شهروندان یمنی

تهران - ایرنا - عبدالعزیز بن حبتور نخست وزیر یمن اعلام کرد : سلاح های کشنده آمریکا، انگلیس، فرانسه از جمله بمب های خوشه ای توسط عربستان و متحدانش علیه شهروندان غیرنظامی یمن مورد استفاده قرار می‌گیرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش شبکه المسیره یمن، وی روز یکشنبه در مراسم پایان سومین دوره آموزشی خنثی‌سازی مین افزود: از ابتدای جنگ سعودی - آمریکایی علیه یمن در مارس ۲۰۱۵، شاهد استفاده از سلاح های کشنده آمریکا، انگلیس، فرانسه و دیگر کشورها توسط متجاوزان علیه شهروندان یمن هستیم.

نخست وزیر یمن افزود: در بین این اسلحه‌ها، بمب های خوشه ای که مساحت زیادی را تحت تاثیر قرار می دهد مورد استفاده قرار گرفته و تاکنون موجب مرگ ده ها نفر از کودکان، زنان، کشاورزان، چوپانان و رهگذران یمنی شده است.

حبتور اضافه کرد: به رغم مشکلات اساسی که برای دست یابی به نتایج و عواقب غم انگیز بمب های خوشه ای بر هموطنان ما وجود دارد اما فعالیت‌ها برای بررسی و مستند سازی آنها ادامه دارد.

وی خاطر نشان کرد: یافتن مین های مورد استفاده در جنگ هایی که چهار دهه پیش در این کشور در جران بود همچنان مشکل اساسی یمن است و شهروندان یمنی اکنون به خاطر صدمات و خطرات این مین‌ها در رنج هستند.

" علی صفره " رییس مرکز ملی خنثی سازی مین یمن نیز در این مراسم با اشاره به اینکه دشمن متجاوز سعودی و متحدانش درصدد جلوگیری از پیشرفت این مرکز هستند، گفت: آنها از ارسال تجهیزات و وسایل مخصوص خنثی سازی مین به این مرکز جلوگیری می کنند.  

وی افزود: خیابان‌ها و شهرهای یمن از سلاح های کشنده و بمب های خوشه ای متجاوزان پر است و هر روز درباره انفجار یک بمب خوشه ای و از دست دادن جان کودکان، زنان یا شهروندان یمنی اخبار مختلفی می‌شنویم.

درگیری های یمن که عربستان از سال ۲۰۱۵ با حملات هوایی وارد آن شد، از سوی سازمان ملل متحد به عنوان بدترین بحران انسانی در سطح جهان در نظر گرفته شده است؛ به طوری که ۲۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر در این کشور محتاج کمک های غذایی و دارویی هستند.

مداخله نظامی ائتلاف کشورهای عربی به سرکردگی عربستان از مارس ۲۰۱۵ با هدف سرکوب نیروهای مسلح و مردمی یمن و بازگرداندن دولت مستعفی این کشور به قدرت آغاز شد که بر اثر آن تاکنون شمار زیادی غیرنظامی به خاطر حملات نظامی و نبود غذا و دارو جان باخته‌اند.  

نظر شما