شناسهٔ خبر: 37703529 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

نخستین دفتر استانداردسازی اسناد ملی وزارتخانه‌ها راه‌اندازی شد

تهران- ایرنا- نخستین دفتر استانداردسازی اسناد ملی وزارتخانه‌ها، مؤسسات دولتی و نهادهای عمومی در سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران گشایش یافت.

صاحب‌خبر -

به گزارش روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران اشرف بروجردی رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در مراسم افتتاح دفتر تدوین استاندارد اسناد که با حضور نیره‌سادات پیروزبخت رئیس سازمان ملی استاندارد در ساختمان آرشیو ملی صورت گرفت، به تشریح فعالیت‌های این سازمان پرداخت.

بروجردی گفت: با استانداردسازی و طبقه بندی منابعی که در اختیار داریم می توانیم خدمات مطلوب‌تری را برای همه کسانی که در عرصه بین الملل تلاش می‌کنند ارائه دهیم. در دو سال اخیر با تلاش های مضاعف، همکاران سازمان اسناد و کتابخانه ملی توانستند اعتبار جمهوری اسلامی را در حوزه اسناد بهتر و مورد توجه بیشتر بین المللی قرار دهند.

وی تصریح کرد: بر اساس شناخت و ملاک‌های حفظ و نگهداری و تولید و مرمت منابع، ظرفیت خوبی در سازمان اسناد و کتابخانه ملی وجود دارد به‌خصوص در زمینه منابع شنیداری و دیداری؛ زیرا در یونسکو نیز طرحی وجود دارد تا برای جلوگیری از تخریب منابع دیداری و شنیداری اقدام شود که می‌توان از استانداردهای خاصی استفاده کرد و در این راستا نیز همکاران ما در پژوهشکده اسناد حساسیت‌های خاص خود را دارند.

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی، افزود: استانداردهایی که سازمان ملی استاندارد تعریف می‌کند در عرصه جهانی شناخته شده است و این سازمان بهترین منبع برای هدایت کیفی سازی در این زمینه است.

بروجردی اظهار داشت: کارشناسان سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران نیز از کارشناسان خبره ای در زمینه پیاده‌سازی استانداردها هستند و امیدواریم آینده ایران و این سرزمین شاهد آن باشد که همه چیز براساس استانداردهای جهانی تعریف شود تا نسل آینده با خاطری آسوده تر از این منابع بهره‌مند شود.

ایران بعد از چین و ژاپن سومین کشور آسیایی در استاندارد ایزو است

نیره‌ سادات پیروزبخت رئیس سازمان ملی استاندارد نیز در افتتاح دفتر تدوین استاندارد اسناد، به تشریح تاثیرات اجرای استانداردها در توسعه کشور پ‍رداخت.

وی ادامه داد: فعالیت‌ها، وظایف و ماموریت های هر دو سازمان برای توسعه کشور زیربنایی است و نقش پررنگی در جامعه دارد و متعاقباً باید مردم با وظایف این دستگاه آگاه شوند.

وی عنوان کرد: اسناد در کشور ما و دیگر کشورها حافظه تاریخی به حساب می‌آیند و نشان می‌دهد آن کشور از چه پیشینه ای برخوردار بوده و مطمئن هستم در شرایط کنونی و بین المللی ایران، اگر حفظ این اسناد و درست رساندن نکات تاریخی آن از دوران گذشته به زمان کنونی نبود دشمنان ما بیش از این برای از بین بردن ایران کمر همت می‌بستند ولی وقتی با تاریخ غنی ایران مواجه می‌شوند کمتر به خودشان اجازه تهاجم و حمله می‌دهند.

پیروزبخت با اشاره به ۲۳۰ استاندارد ملی در کشور مرتبط با حوزه اسناد گفت: در حوزه بین‌الملل نیز همکاری های سازمان با نهادها و کمیته‌های فنی «ایزو» برقرار است و جایگاه ایران در حوزه «ایزو» در دنیا رتبه ۲۱ است و در آسیا - ایران بعد از کشورهای ژاپن و چین همراه با کره جنوبی مقام سوم را دارد.

در پایان این مراسم رئیس سازمان ملی استاندارد از مخازن و برخی بخش‌های ساختمان آرشیو ملی بازدید کرد.

گفتنی‌ است، با توجه به لزوم اجرای بند (۴-۲) سیاست‌های کلی و بند (و) ماده (۲۳۴) قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه کشور، مبنی‌بر توسعه و تقویت نظام استاندارد ملی و در راستای تحقق بند ۲۴ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و مطابق با تبصره ۱ و ۳ ماده تقویت و توسعه نظام استاندارد و همچنین وفق بند ۵ مصوبات صورتجلسه نخستین جلسه شورای استاندارد استان تهران، تمام وزارتخانه‌ها، مؤسسات دولتی، نهادهای عمومی یا غیردولتی، که شمول قانون بر آنها مستلزم ذکر یا تصریح نام است مکلف به راه‌اندازی دفاتر استانداردسازی هستند.

نظر شما