شناسهٔ خبر: 37702535 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

دیدار و گفت‌وگوی اردوغان و پوتین پیش از برگزاری کنفرانس لیبی

منابع خبری از نشست دو جانبه رئیس جمهور ترکیه و همتای روس وی پیش از برگزاری کنفرانس لیبی در برلین خبر دادند.

صاحب‌خبر -

دیدار و گفت‌وگوی اردوغان و پوتین پیش از برگزاری کنفرانس لیبیبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، خبرگزاری آناتولی در خبری از نشست دو جانبه رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه و ولادیمیر پوتین همتای روس وی پیش از برگزاری کنفرانس لیبی در برلین خبر داد.

اردوغان در این دیدار گفت: «‌کنفرانس برلین باید به تأیید رسمی برقراری آتش بس در لیبی و بازگشت به روند سیاسی منجر شود تا صلح و ثبات در لیبی برقرار شود».

او افزود: «تلاش‌های مشترک ما به برقراری نسبی آرامش در لیبی منجر شده است، اما ما با برگزاری کنفرانس لیبی ثمره ابتکار‌های خود را برداشت خواهیم کرد. باید به رفتار خصمانه حفتر پایان دهیم تا روند سیاسی و دیگر مراحل راه حل در لیبی از سر گرفته شود».

پیش از این منابع خبری از ورود رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه به برلین برای شرکت در کنفرانس بین المللی صلح درباره لیبی خبر داده بودند.

پوتین نیز درباره ادامه گفت‌وگو‌ها درباره لیبی و حل بحران این کشور ابراز امیدواری کرد.

چندی پیش، ترکیه و روسیه پیشنهاد آتش‌بس را در لیبی مطرح کردند. فائز السراج، نخست وزیر دولت وفاق ملی لیبی و خلیفه حفتر به مسکو رفتند تا با مقامات دیپلمات و نظامی ترکیه و روسیه گفت‌وگویی داشته باشند. السراج و حفتر که دیدار مستقیمی نداشتند پیش‌نویس آتش‌بسی را که ترکیه و روسیه پیشنهاد داده بودند از روز یکشنبه (۱۲ ژانویه) آغاز شود، تنظیم کردند. السراج این پیش‌نویس را امضا کرد، اما حفتر زمان بیشتری را برای بررسی آن تقاضا و بدون آنکه آن را امضا کند مسکو را ترک کرد.

نیرو‌های حفتر از ماه آوریل با هدف به تصرف درآوردن طرابلس، پایتخت لیبی و خارج کردن دولت وفاق ملی از این شهر به آن حمله و آن را محاصره کردند. از آن زمان تاکنون درگیری‌ها در لیبی ادامه دارد. در چند روز گذشته نیز به دلیل حملاتی که به بنادر نفتی لیبی صورت گرفته صادرات نفت این کشور دچار مشکل شده است.

از زمان سرنگونی معمر قذافی در سال ۲۰۱۱ در لیبی دو قدرت پدید آمده است. دولت وفاق ملی که در طرابلس، پایتخت این کشور مستقر است و از سوی سازمان ملل به رسمیت شناخته می‌شود و مورد حمایت ترکیه است و دیگری نیرو‌های خلیفه حفتر که در شرق این کشور مستقر هستند و از سوی روسیه، عربستان، امارات و مصر حمایت می‌شوند.

انتهای پیام/

نظر شما