شناسهٔ خبر: 37702501 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

براساس نظرسنجی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات:

بیشتر مردم ایران درباره خطر سیل آموزش ندیده‌اند

تهران-ایرنا- پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات نتایج نظرسنجی مردادماه درباره سیل را منتشر کرد و بر این اساس ۷۶.۷ درصد پاسخگویان، گفته‌اند که تاکنون آموزشی درباره خطرات سیلاب ندیده‌اند.

صاحب‌خبر -

ابتدای امسال سه دوره بارندگی شدید، موجب طغیان ۱۴۰ رودخانه کشور شد که در اثر این طغیان‌ها و جاری شدن سیلاب ۸۰ نفر از هم‌وطنان کشته شده و بیش از دوهزار شهر و روستای ایران آسیب دید. در این اتفاقات، ۲۶ استان از ۳۱ استان ایران تحت تاثیر رخداد سیل قرار گرفت و حدود ۲.۵ میلیون نفر به طور مستقیم از سیلاب‌های مختلف آسیب دیدند.
پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات در مردادماه امسال نظرسنجی‌ای با عنوان، ارزیابی دیدگاه مردم در خصوص حوادث طبیعی، علت پدیدآمدن بحران های ناشی از این حوادث، رضایت از اقدامات مسئولین در قبال بحران‌ها و نقش رسانه‌ها در این مسائل انجام داد. این نظرسنجی در سطح ملی و به صورت تلفنی با جامعه آماری کلیه شهروندان بالای ۱۸ سال ساکن در شهرهای سراسر کشور و تعداد نمونه ۲۰۹۲ نفر انجام شد.
بر اساس نتایج به دست آمده از این نظرسنجی، ۷۱.۵ درصد پاسخگویان اعلام کردند محل زندگی‌شان در معرض خطر سیل قرار ندارد. از سوی دیگر ۲۴.۷ درصد افراد اظهار کردند در شهری که زندگی می کنند، احتمال وقوع سیل وجود دارد.
در زمینه آموزش در حوزه مواجهه با سیل۷۶.۷ درصد پاسخگویان تاکنون آموزشی درباره خطرات سیلاب ندیده‌اند. همچنین ۵۲.۵ درصد پاسخگویان طی چند سال گذشته برنامه‌ای با محتوای سیل و آموزش درباره آن از تلویزیون تماشا نکرده‌اند و ۸۴.۷ درصد افراد پاسخگو نیز برنامه‌ای مرتبط با آموزش آمادگی در برابر سیل از رادیو نشنیده‌اند.
۷۵.۹ درصد پاسخگویان نیز در حادثه سیل بهار سال جاری، کمک نقدی و غیرنقدی کرده‌اند و از بین افرادی که کمک کرده‌اند ۶۵.۱ درصد به صورت نقدی، ۲۱.۸ درصد به صورت غیرنقدی، ۹.۲ درصد هم به شیوه نقدی و هم غیرنقدی و ۳.۹ درصد با حضور در مناطق سیل‌زده به یاری سیل‌زدگان رفته‌اند. همچنین مردمی که در سیل امسال کمک کرده‌اند بیشتر از طریق سازمان هلال احمر کمک‌های خود را به سیل‌زدگان اهدا کرده‌اند. بعد از سازمان هلال احمر هم مردم بیشتر بواسطه سازمان‌های کمک‌رسانی مردمی و خیریه‌ها و یا دوستان و آشنایانی که مورد اعتمادشان بودند در این حادثه کمک کرده‌اند.
همچنین اکثریت پاسخگویان از طریق رادیو و تلویزیون اخبار سیل ابتدای سال جاری را پیگیری کرده‌اند. بعد از آن شبکه‌های اجتماعی مثل تلگرام و اینستاگرام پرمخاطب‌ترین رسانه در زمینه پیگیری اخبار سیل اخیر بوده اند.
در نهایت ۳۴.۹ درصد پاسخگویان روند بازسازی مناطق سیل‌زده را ضعیف ارزیابی کردند. در طرف مقابل با اختلاف اندکی نسبت به این دسته از افراد ۳۴.۱ درصد آنان از مراحل بازسازی مناطق حادثه دیده رضایت داشتند.

نظر شما