شناسهٔ خبر: 37702213 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

کنفراس صلح لیبی در برلین آغاز شد

تهران – ایرنا – کنفرانس صلح لیبی روز یکشنبه با حضور سران جناح‌های رقیب این کشور در برلین آغاز به کار کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش شبکه خبری اسپوتنیک، خلیفه حفتر فرمانده نیروهای موسوم به «ارتش ملی لیبی» و فائز السراج نخست وزیر دولت وفاق ملی لیبی در این کنفرانس حضور دارند.

همچنین ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه، ‌سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه این کشور، ‌رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه، ‌ امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه، ‌ مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا و دنیس ساسو انگوسو رئیس جمهوری کنگو از دیگر شرکت کنندگان در این کنفرانس هستند. ۹۱۰۹

انتظار می رود که در پیش نویس بیانیه نهایی این کنفرانس بر تشکیل چهار گروه فنی به منظور نظارت بر تصمیمات اتخاذ شده در این نشست تاکید شود.

پمپئو در حاشیه این کنفرانس با عبدالله بن زاید آل نهیان وزیر امور خارجه امارات متحده عربی و مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه دیدار و گفت و گو کرد. برای دیدار پمپئو با نمایندگان روسیه در حاشیه این کنفرانس برنامه ریزی نشده است.

آنگلا مرکل صدراعظم آلمان نیز در آغاز کنفرانس لیبی با رئیس جمهوری کنگو دیدار و گفت و گو کرد.

تدابیر امنیتی در برلین در جریان این کنفرانس شدت یافته است. حدود ۸۰۰ خبرنگار از سراسر جهان، کنفرانس صلح لیبی در برلین را پوشش خبری می دهند.

لوئیجی دی مایو وزیر امورخارجه ایتالیا پیشنهاد داده است طرف هایی که به جنگ داخلی در لیبی دامن بزنند، ‌ با تحریم های بین المللی روبه رو شوند.

در این کنفرانس از طرف های درگیر در لیبی خواسته می شود از حمله به تاسیسات نفتی این کشور خودداری کنند.

لیبی از سال ۲۰۱۱ میلادی در پی خیزش مردمی و حمله نظامی نیروهای ناتو که با هدف برکناری معمر القذافی دیکتاتور پیشین این کشور روی داد، ‌ با بحران سیاسی گسترده‌ای رو به روست و به دو دولت موازی در شرق و غرب تقسیم شده است.  
یکی دولت وفاق ملی به ریاست السراج که از سوی سازمان ملل متحد به رسمیت شناخته می‌شود و مقر آن در طرابلس است و دیگری دولت موقت در شرق لیبی که نخست وزیر آن عبدالله الثنی است و پارلمان طبرق و ارتش ملی لیبی به فرماندهی ژنرال حفتر از وی حمایت می‌کنند.

نظر شما