شناسهٔ خبر: 37701481 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

در گفت وگو با نشریه بیلد آلمان؛

وزیر خارجه آلمان از سیاست کاخ سفید در قبال ایران انتقاد کرد

تهران - ایرنا - هایکو ماس وزیر امور خارجه آلمان با انتقاد صریح از سیاست دولت ترامپ در قبال ایران و دادن هشدار نسبت به بحران فراگیر در منطقه خاورمیانه، بار دیگر خواستار گفت‌وگو با تهران شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز یکشنبه شبکه خبری دویچه وله به نقل از نشریه "بیلد" (بیلد آم زونتاگ)، ماس ضمن انتقاد از سیاست "فشار حداکثری" واشنگتن برعلیه تهران، بر این عقیده است که "ژست‌های تهدیدآمیز و عملیات نظامی"، تغییری در رفتار جمهوری اسلامی ایران "ایجاد نکرده است".

ماس ادامه داد: «نباید تصور کرد که تغییر رژیم در ایران با فشار خارجی به صورت خودکار به بهبود وضعیت منجر می‌شود. مواردی از جمله عراق بوده که در آنها چنین رویه‌ای اصلا به نتیجه مطلوب نرسیده است.»

او معتقد است که برای بهبود شرایط در ایران، نباید باب مذاکره را بست: «باید با ایران گفت‌وگو کرد و خواستار رعایت حقوق بشر شد. تهدید و فشار نظامی هم به هر حال نتیجه‌بخش نبوده است. ما نمی‌خواهیم شاهد بحرانی فراگیر در خاورمیانه باشیم.»

دیپلماسی به جای تشدید تنش

وزیر امور خارجه آلمان در گفت‌وگو با "بیلد آم زونتاگ" با دفاع از نقش اروپا برای حل بحران بین جمهوری اسلامی ایران و آمریکا، گفت: «اتحادیه اروپا به جای تشدید بحران، راه دیپلماسی را در پیش می‌گیرد.»

وی همچنین بار دیگر از برجام دفاع کرد و مدعی شد: «اگر برجام نبود، ایران شاید اکنون بمب اتم داشت، باید حتما جلو آن [دستیابی ایران به تسلیحات هسته‌ای] را گرفت.»

ماس بار دیگر از ایران خواست به تعهدات خود در برجام پایبند بماند و افزود: «غنی سازی اورانیوم با درصد بالا باید پایان یابد. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم برای نظارت دقیق بر این موضوع باید همچنان به همه تأسیسات ایران دسترسی داشته باشد.»

آمریکا تحت ریاست جمهوری دونالد ترامپ در بهار ۲۰۱۸ از برجام خارج شد و تحریم‌های واشنگتن علیه جمهوری اسلامی گام به گام برقرار شد. کاخ سفید ادعا کرده که با اعمال سیاست موسوم به "فشار حداکثری" در پی تغییر سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران در منطقه است.

ایران نیز یک سال پس از خروج آمریکا از برجام اعلام کرد که در اعتراض به عدم پایبندی دیگر طرف‌ها بر تعهدات خود در برجام، به صورت گام به گام از تعهدات خود در این توافق‌نامه می‌کاهد. ایران پس از شهادت سردار قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس، پنجمین و آخرین گام کاهش تعهدات را در برجام، رسما اجرا کرد.

اتحادیه اروپا نیز سازوکار حل اختلاف در برجام را فعال کرده است.  

نظر شما