شناسهٔ خبر: 37701268 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

استراتژی مهم رسانه ملی برای کاهش اشتباهات بزرگ در تلویزیون

آنتن‌های زنده یک به یک می‌میرند

سازمان صدا و سیما رسما خبر مهمی را اعلام کرده است. اینکه تعداد زیادی از برنامه‌های زنده شبکه‌های مختلف به برنامه‌های ضبطی تبدیل می‌شوند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین ، تنها کافی است مروری شود روی اتفاقات دو ماه اخیر برنامه‌های تلویزیون و حاشیه‌هایی بی‌پایان که برای رسانه‌ملی از برنامه‌های پخش زنده ایجاد شد. 

گویندگانی که همگی اتفاقا از میان مهمانان ارزشی و کارشناسان مورد وثوق برنامه‌سازان تلویزیون بودند اما گفته‌های‌شان موج‌سازی کرد و التهاب‌ساز شد.

از استاد تفسیر قرآنی که سخنانش حاشیه‌ساز شد و به ناچار عذر خواست تا خانم کارشناس حوزه خانواده‌ای که آمارش تکذیب شد. 

به اینها البته نادر طالب‌زاده، زینب ابوطالبی، امیرحسین ثابتی، نجاح محمدعلی، محمدصادق کوشکی و چند روحانی و کارشناس برنامه سیاسی یا ماجراهای ترویج چندهمسری را هم می‌شود افزود که برای تعدادی از آنها، رسانه ملی رسما ناچار به عذرخواهی شده‌اند.

از توهین به هنرمندان با واژه‌های عجیب تا ماجرای ازدواج با اجنه. گفته‌هایی که بازتاب‌های‌شان چندان خوشایند نبوده است.

 مدیران سیما که در ماه‌های گذشته به دنبال بیشتر دیده شدن بعضی از همین عنوان برنامه‌های زنده‌شان بودند، وقتی برنامه‌هایی چون «جهان‌آرا» و «عصرانه» شبکه افق همزمان روی آنتن زنده شبکه‌های دیگر رفتند و دیده شدند، با چالش بزرگی همراه شدند که حالا واکنش سریع‌شان را در تصمیمی که از سوی رنجبران اعلام شده، می‌توان دید.

مسئول روابط عمومی سیما به خبرگزاری صبا گفته برای ارتقای کیفیت برنامه‌های تلویزیونی، تعدادی از این برنامه‌ها ضبطی می‌شوند.

برنامه‌هایی که شامل عصرانه، جهان آرا، ثریا و آفتاب شرقی هستند. 

برنامه‌هایی که اینگونه مدیران و مسئولان پخش فرصت دارند گفته‌های مهمانان‌شان را چک کنند و مثلا یکباره مجری جوان شبکه افق به چالشی بزرگ چون گفت‌وگو با عباس عبدی روی آنتن زنده دچار نشود یا ماجرای واکنش محسن هاشمی روی آنتن زنده برای‌شان تکرار نشود. واکنش‌هایی که آنها اصلا دوست ندارند دچارش باشند. یا از سوی دیگر اتفاقاتی که برای برنامه‌هایی چون گفت‌وگوی زینب ابوطالبی رخ داد.

این بخشنامه البته جدید هم نیست و از دو سال قبل دستورالعملش حتی ابلاغ شده بود و اصلا همان زمان بود که گفته می‌شد برنامه هایی چون «نود» و «هفت» هم از حالت پخش زنده در خواهند آمد. 

اما با تعطیلی «نود» و تغییر تیم اجرایی هفت به نظر می‌رسید آنها از این تصمیم منصرف شده‌اند.

الگوی تبدیل برنامه‌های پخش زنده به ضبطی، الگوی موفق برنامه های شبکه نسیم بود. برنامه‌هایی که به شدت صاحب مخاطب شدند از «خندوانه» تا «دورهمی» و مسابقه‌ها و تولیدات سرگرمی دیگر!

اما همین برنامه‌ها هم کم خبرساز نشده‌اند. از جنجال‌های گاه و بیگاه برنامه مهران مدیری. نمونه‌هایی مثل شوخی با سیل تا برنامه «زاویه» و جنجال حرف‌های مجری و همسر آقای حداد عادل.

با این همه به نظر می‌رسد رسانه ملی فعلا برای کاهش تنش‌های رسانه و حملات شبکه‌های اجتماعی و موج‌سازی‌هایی که گفته‌های احساسی مجریان و کارشناسان ناخواسته برای تلویزیون ایجاد می‌کند و از آنها گاه برداشت‌های فرامتنی می‌شود، ناگزیر از چنین تصمیمی شده است. 

موج‌هایی که آخرینش همین تحلیل کارشناسی برنامه «سلام صبح بخیر» درباره سرطان‌زا بودن شیرهای پاستوریزه بود. گفته‌ای که برایش تلویزیون ناچار به ارائه توضیحات شد و مسئولان وزارت بهداشت به شدت از این مدل ایجاد حاشیه و تشویش اذهان عمومی گلایه کردند.

۲۵۲۵۸

نظر شما