شناسهٔ خبر: 37687396 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ایران | لینک خبر

«عصیان» حسن روح‌الامین هفت برابر قیمت پایه فروخته شد

شگفتی در شب 31/7 میلیاردی حراج تهران‌

صاحب‌خبر -
مریم سادات گوشه
خبرنگار
دوازدهمین حراج تهران با رویکرد هنر معاصر ایران عصر جمعه ۲۷ دی ماه در هتل پارسیان آزادی تهران با فروش کلی 31 میلیارد و 717 میلیون تومان به‌کار خود خاتمه داد. پایانی که نسبت به حراج قبل با یک افت 11 میلیاردی همراه بود؛ چرا که فروش کلی یازدهمین حراج تهران با 79 اثر 42 میلیارد و 4 میلیون تومان بوده است.
اتفاق بزرگ دوازدهمین حراج تهران، فروش اثر «عصیان» حسن روح‌الامین به 7 برابر عدد پایه بود. «عصیان» که با قیمت پایه 40 میلیون تومان پیشنهاد شد، در نهایت روی رقم 280 میلیون تومان چکش خورد تا یک اثر از هنرمندان مذهبی و انقلابی بتواند در یک اتفاق بی‌سابقه در تاریخ حراج تهران رکورد بالاترین درصد رشد از عدد پایه را بشکند. در این دوره از حراج که با مدیریت علیرضا سمیع‌آذر برگزار شد، ۱۱۸ اثر از هنرمندان پیشکسوت و جوان هنر معاصر برای فروش ارائه شد و با اثر «بسم…» از محمود زنده‌رودی کلید خورد. این تابلو با قیمت پایه ۱۲۰ تا ۱۶۰ میلیون تومان، ۳۰۰ میلیون تومان فروش رفت. در ابتدای مراسم حسین پاکدل با تسلیت شهادت سردار قاسم سلیمانی و شهادت جمعی از هموطنان در سقوط هواپیمای اوکراینی، اعلام کرد که این حراج را با همراهی رضا کیانیان اجرا خواهد کرد. در این حراج در مجموع 7 اثر بالاتر از یک میلیارد تومان چکش خورد، 9 اثر بالاتر از 500 میلیون تومان، 48 اثر بین 100 تا 500 میلیون تومان و 50 اثر زیر 100 میلیون تومان به فروش رسیدند و سه اثر از منصوره حسینی، فرامرز پیلارام و خسرو حسن‌زاده نیز فروخته نشد. رکورد فروش این دوره را نیز اثری از حسین زنده‌رودی با عنوان «قوس آبی نیلگون» زد که با 3 میلیارد تومان قیمت پایه به‌عنوان گران‌ترین اثر ارائه شد و روی رقم 3 میلیارد و 200 میلیون تومان چکش خورد. تابلوی «طبیعت بی‌جان» منوچهر یکتایی با فروش یک میلیارد و 900 میلیون تومان، اثری از فرهاد مشیری از مجموعه کوزه‌ها با عنوان «خوابم یا بیدارم» با فروش یک میلیارد و 600 میلیون تومان، مجسمه‌ای از ژازه تباتبایی یک میلیارد و صد میلیون تومان، اثری از منیر شاهرودی فرمانفرماییان با فروش یک میلیارد و صد میلیون تومان، اثری از فرامرز پیلارام و مجسمه «هیچ روی صندلی» اثر پرویز تناولی نیز هر کدام با فروش یک میلیارد تومان، هفت هنرمند میلیاردی این دوره بودند. آثاری که در دوازدهمین دوره حراج تهران ارائه شد، معاصرترین آثار به لحاظ سبک و ماهیت در طول دوره‌های گذشته این حراج تاکنون بوده است و قیمت فروش بیشتر آثار بالاتر از قیمت پیشنهادی بود.
در این دوره نیز 26 هنرمند برای نخستین بار آثارشان به حراج تهران معرفی شد که برخی از آنها هنرمندان شناخته شده‌ای بودند. از جمله مهدی حسینی، کریم نصر، احمد وکیلی، مسعود سعدالدین، فاطمه امدادیان یا سینماگری چون مهدی کرم‌پور با اثری از مجموعه عاشقانه‌هایش که پیش‌تر کار دیگری از مجموعه‌اش را در حراج نیویورک عرضه کرده بود. برخی دیگر نیز هنرمندان کمتر شناخته شده یا جوانی هستند که فروش آثارشان را در یک رویداد معتبر و رسمی برای نخستین بار تجربه می‌کنند.
دوازدهمین دوره حراج تهران همچون دوره‌های گذشته میزبان آثاری از هنرمندان انقلاب و دفاع مقدس بود که فروش قابل توجهی را نسبت به دوره‌های قبل تجربه کردند و علاوه بر اثری از حسن روح الامین که رشد 7 برابری را در این حراج تجربه کرد، جاسم غضبان‌پور عکاس شناخته شده دوران جنگ تحمیلی نیز با عکسی با عنوان «یاران فکه» برای نخستین بار در این حراج حضور یافت و توانست به فروش 38 میلیون تومانی دست یابد. عکس «گمرک خرمشهر» اثر سعید صادقی نیز روی قیمت بیشینه خود 70 میلیون تومان چکش خورد، نقاشی کاظم چلیپا از دیگر نقاشان انقلاب و دفاع مقدس نزدیک به رقم بیشینه 38 میلیون تومان فروش رفت. نقاشی حبیب‌الله صادقی دوبرابر رقم کمینه 60 میلیون تومان چکش خورد. اثر ایرج اسکندری بالاتر از رقم بیشینه 80 میلیون تومان فروخته شد و نقاشی مرتضی گودرزی نیز نزدیک به رقم بیشینه 36 میلیون تومان به فروش رسید. اثر بدون عنوان هانیبال‌الخاص با موضوع شهادت و انقلاب اسلامی نیز در این حراج به قیمت 150 میلیون تومان فروخته شد.
در این حراج اثر دو چهره سینمایی هم به فروش رفت. غیر از اثرمهدی کرم‌پور که با قیمت 60 میلیون تومان فروش رفت، کار سه لت رضا کیانیان نیز که برای بار دوم در حراج شرکت می‌کرد با قیمت 65 میلیون تومان به فروش رسید. از عباس کیارستمی فقید نیز که جایگاهش فراتر از سینما به‌عنوان عکاسی جهانی نیز تثبیت‌شده است، «سفیدبرفی» که پیش‌تر در حراج کریستیز عرضه شده بود با قیمت 420 و اثر دیگر بدون عنوانش با قیمت 300 میلیون تومان فروش رفت.‌‌


نظر شما