شناسهٔ خبر: 37687103 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

اتحادیه اروپا اعزام نیرو نظامی به لیبی را در گرو آتش بس دانست

تهران- ایرنا- جوسپ بورل روز شنبه گفت: هرگاه آتش بس در لیبی برقرار شد، اتحادیه اروپا برای کمک و اعزام نیروی نظامی آماده می‌شود.  

صاحب‌خبر -

بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در مصاحبه با روزنامه اشپیگل گفت: اگر آتش بس در لیبی برقرار شود آنوقت اتحادیه اروپا احتمالاً از طریق نیروی نظامی به عنوان بخشی از مأموریت، باید آماده باشد تا به اجرای و نظارت بر این آتش بس بپردازد.  
بورل در مصاحبه با رسانه آلمانی در مورد تحریم اسلحه در لیبی گفت: ما اروپایی‌ها تحریم اسلحه را به سازمان ملل واگذار کرده‌ایم اما در واقعیت تحریم اسلحه بی‌اثر است زیرا هیچ کس آنجا کنترل نمی‌کند.  

پیتر استانو سخنگوی مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت که بورل در کنفرانس برلین در مورد لیبی که قرار است روز یکشنبه برگزار شود، شرکت می‌کند.  

وی اظهار امیدواری کرد که کنفرانس برلین بتواند رهبران طرف‌های درگیر را به پشت یک میز کشانده و طرح آتش بس و اجرای تحریم تسلیحاتی علیه لیبی که توسط شورای امنیت سازمان ملل متحد شده بود، اجرا شود.  

دیوید ساسولی رییس پارلمان اروپا نیز در بیانیه مطبوعاتی اعلام کرد که مشارکت طرف‌های درگیر در کنفرانس برلین "موفقیت بزرگی" برای دیپلماسی اروپا است.  

وی افزود: کنفرانس برلین اثبات می‌کند که وقتی اتحادیه اروپا به طور متحد و واضح عمل کند، می‌تواند صدای خود را در صحنه بین المللی به گوش همگان برساند.  

شرکت ملی نفت لیبی روز شنبه اعلام کرد، به دنبال تعطیلی مهمترین بنادر نفتی در شرق این کشور از سوی نیروهای تحت امر ژنرال «خلیفه حفتر» مورد حمایت عربستان سعودی و امارات متحده عربی، بیش از نیمی از صادرات نفت کشور متوقف شده است.  

این شرکت با صدور بیانیه‌ای افزود: صادرات نفت از بنادر «البریقه»،   «راس لانوف»،   «الحریقه»،   «الزویتینه» و «السدره» در شرق لیبی متوقف شده است. بسته شدن این بنادر باعث خواهد شد که تولید نفت این کشور از یک میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه در روز به ۵۰۰ هزار بشکه در روز کاهش یابد.  

نیروهای حفتر در حالی اقدام به بستن بنادر اصلی لیبی کردند که آلمان و سازمان ملل در تلاش هستند که این ژنرال بازنشسته لیبی و حامیان خارجی آن را در نشست روز یکشنبه در برلین متقاعد کنند که حملات مستمرش را به طرابلس متوقف کند.  

حفتر از ۹ ماه گذشته حملات گسترده و پیاپی را علیه طرابلس مقر دولت وفاق ملی لیبی مورد حمایت جامعه جهانی آغاز کرده است.  

به عقده ناظران، بستن بنادر اصلی لیبی، بیانگر شکست کنفرانس برلین است که قرار است با حضور حفتر و «فائز سراج» نخست وزیر دولت وفاق ملی و حامیان خارجی آن‌ها برگزار شود.  

شرکت ملی نفت لیبی پیش از این، درباره بستن بنادر در شرق لیبی هشدار داده بود.  

پیشتر «آنگلا مرکل» صدر اعظم آلمان گفته بود که برلین میزبان کنفرانس صلح لیبی خواهد بود و از همه طرف‌های درگیر در لیبی و نمایندگان ۱۱ کشور برای شرکت در کنفرانسی که حل بحران این کشور را هدف قرار می‌دهد، دعوت کرد.  

لیبی از سال ۲۰۱۱ میلادی در پی خیزش مردمی و حمله نظامی نیروهای ناتو با هدف برکناری معمر قذافی حاکم وقت این کشور، تنش‌های سیاسی و درگیری‌های نظامی بسیاری را شاهد بود.  

نظر شما