شناسهٔ خبر: 37686830 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

در گفت‌وگو با ایسنا اعلام شد

امکان انجام تست پره‌های توربین بادی در کشور فراهم شد/راهکاری برای کاهش مصرف سوخت بالگردها

مریم رضایی

محققان دانشگاه‌های فردوسی مشهد و صنعتی شریف سامانه‌ای برای تست پره‌های توربین‌های بادی و همچنین بالگردها عرضه کردند که به گفته‌ها انجام تست‌های این سامانه موجب کاهش مصرف انرژی در بالگردها و افزایش راندمان در توربین‌های بادی خواهد شد.

صاحب‌خبر -

عباس دلیری رضا قلی قشلاقی از محققان طرح در گفت‌وگو با ایسنا یکی از تنها منابع در دسترس انرژی تجدیدپذیر در کشور را انرژی باد دانست و گفت: در حال حاضر تنها درصد کمی از تولید برق کشور از منابع تجدیدپذیر صورت می‌گیرد.

وی ادامه داد: یکی از ملزومات اساسی برای دستیابی به فناوری بومی طراحی و ساخت توربین‌های بادی، فراهم آوردن بسترهای تحقیقاتی و آزمایشگاهی برای مطالعه و اندازه‌گیری عملکرد آنها است، ولی به دلیل پیچیدگی مسایل سازه‌ای و آئرودینامیکی مرتبط با پره‌های توربین‌های بادی، همواره مطالعات تونل باد در کنار شبیه‌سازی‌های رایانه‌ای امری ضروری و اجتناب‌ناپذیر است.

دلیری در این باره توضیح داد: پره‌های توربین‌های بادی در طی چرخش توربین به دلیل عوامل متعدد، حرکات آئرودینامیکی و سازه‌ای پیچیده‌ای را تجربه می‌کند و یکی از راهکارهای اندازه‌گیری،‌ نصب حسگرها بر روی پره واقعی و اندازه‌گیری حین چرخش است که ایرادات متعدد دارد.

این محقق از اجرای مطالعاتی با عنوان "دستگاه شبیه‌ساز حرکت نوسانی پره‌ها برای آزمون تونل باد" خبر داد و اضافه کرد: این دستگاه، دستگاهی برای شبیه‌سازی حرکات نوسانی پره‌ها از جمله پره‌های توربین‌های باد و هلی‌کوپترها و بالگردها است که برای تست‌های مرتبط با تونل باد مورد استفاده قرار می‌گیرد.

محقق طرح خاطرنشان کرد: در این طرح به منظور دستیابی به یک بستر تحقیقاتی مطلوب برای اندازه‌گیری مشخصات آئرودینامیکی و آئروالاستیکی پره توربین باد و همچنین رفع نواقص رویکردهای پیشین از جمله امکان شبیه‌سازی حرکت واقعی پره، سامانه شبیه‌سازی حرکت ترکیبی پره توربین باد طراحی و ساخته شده است.

وی اهمیت این سامانه را بهینه‌سازی پره‌ها ذکر کرد و یادآور شد: کاربردی شدن این سامانه در بررسی و طراحی پره‌ها، موجب بهینه‌سازی آنها می‌شود؛ به گونه‌ای که بهینه‌سازی پره‌ها در هلی‌کوپترها موجب کاهش مصرف انرژی و در توربین‌های باد منجر به افزایش توان تولیدی توربین‌ها خواهد شد.

وی با بیان این‌که آزمایشات گسترده‌ای برای نمونه مقیاس شده از پره یک توربین باد محور افقی در تونل باد صورت پذیرفته است، ادامه داد: این سامانه دارای دو محور پیچشی و انتقالی است که زاویه حمله میانگین مدل،‌ دامنه و فرکانس نوسانات هر محور و اختلاف فاز محورها نسبت به یکدیگر با استفاده از مکانیزم‌های مکانیکی و یک بخش کنترلی دقیق به صورت خودکار و به دقت تنظیم می‌شود.

دلیری، انرژی‌های تجدیدپذیر را یکی از زمینه‌های بسیار با اهمیت در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر توصیف کرد و گفت: از این رو بسیار مهم است که کشور بتواند در زمینه طراحی تجهیزات مرتبط با آن پیشرفت کند؛ این امر نیاز به زیرساخت‌های تحقیقاتی دارد و این سامانه به بهتر کردن زیر ساخت‌های تحقیقاتی کمک خواهد کرد.

به گفته وی، تاکنون این دستگاه برای تست پره‌های توربین در کشور وجود نداشته است.

این محقق اظهار کرد: این دستگاه ساخته شده و در اختیار پژوهشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی کشور قرار گرفته است و از آن استفاده می‌کنند.

به گزارش ایسنا، این تحقیقات از سوی عباس دلیری رضاقلی قشلاقی و محمد بدر گل تپه و با راهنمایی دکتر محمدرضا سلطانی،‌ محمدجواد مغربی و محمد فراهانی از اساتید دانشگاه‌های فردوسی مشهد و صنعتی شریف اجرایی شده است.

انتهای پیام

نظر شما