شناسهٔ خبر: 37686617 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

فروریختن سقف مسجد تاریخی شجاع‌الدوله از شایعه تا واقعیت+عکس

در حالی که در فضای مجازی از فروریختن سقف مسجد تاریخی شجاع‌الدوله مربوط به دوره قاجار در مراغه به‌دنبال بارش سنگین برف خبر می دادند ولی مسوول میراث فرهنگی و گردشگری مراغه ضمن تکذیب این مطلب می‌گوید که مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

صاحب‌خبر -

 به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، به‌دنبال انتشار مطلبی در فضای مجازی  با عنوان «امشب، بارش سنگین برف، باعث فروریختن سقف مسجد تاریخی شجاع‌الدوله مربوط به دوره قاجار در مراغه شد!»
 

 

یعقوب طالبی رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مراغه  در این ارتباط به خبرنگار فارس در تبریز اظهار داشت: هیچ‌گونه آسیبی به مسجد شجاع‌الدوله وارد نیامده است.

وی با اشاره به اینکه در پی بارش برف در مراغه، مطالبی با عنوان "فرو ریختن مسجد شجاع‌الدوله بر اثر بارش برف" مطرح شده است، گفت: سازه فرو ریخته، فضای الحاقی ضلع شرقی محوطه مسجد بود که به‌عنوان حسینیه مورد استفاده عزاداران حسینی قرار می‌گرفته است.

طالبی با اشاره به اینکه با توجه به بارش سنگین برف، وضعیت بناهای تاریخی به صورت مداوم مورد پایش قرار می‌گیرد، افزود: این سازه از مسجد تاریخی شجاع‌الدوله به واسطه یک ساختمان الحاقی دیگر جدا شده است و هیچ‌گونه آسیبی به اثر ثبتی و ارزشمند مسجد شجاع‌الدوله وارد نیامده است.
 

 

گزارش فارس حاکی است، مسجد شجاع‌الدوله مراغه ای از یادگارهای دوره قاجار به‌خاطر ویژگی‌های منحصر به‌فردی که در آن وجود دارد با شماره 23040 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

این مسجد در اوایل دوران قاجار توسط شجاع‌الدوله مراغه‌ای که نامی مشهور و مشخص در تاریخ مشروطه است، ساخته شده و همچنان به عنوان مسجد و مکان مذهبی مورد استفاده است.

مسجد  شجاع‌الدوله، دارای 6 پایه و گنبد و نیم گنبدهای زیبا و طاق‌های متعدد است و حدود 16 متر طول، 13 متر عرض و 6 متر ارتفاع دارد و مساحت تقریبی آن 240 متر مربع است.

این بنای تاریخی، 20 مرداد ماه 95 پس از پایان عملیات مرمت توسط اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری آذربایجان‌شرقی طی مراسمی با حضور مدیرکل میراث فرهنگی، نماینده  ولی فقیه و امام جمعه شهرستان مراغه و فرماندار مراغه به بهره‌برداری رسید.

انتهای پیام/۶۰۰۰۱/س/خ

نظر شما