شناسهٔ خبر: 37686312 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایران آنلاین | لینک خبر

رئیس جمهوری در بازدید از مناطق سیلزده سیستان و بلوچستان:

در کنارتان هستیم، فراموش‌تان نمی‌کنیم

گروه سیاسی/ رئیس جمهوری، روز گذشته به منظور بازدید از مناطق سیل زده استان سیستان و بلوچستان و بررسی روند امدادرسانی و حل مشکلات سیلزدگان این استان، به این استان سفر کرد و در فرودگاه کنارک چابهار، از سوی استاندار و دیگر مقامات محلی مورد استقبال قرار گرفت.

صاحب‌خبر -

حجت‌الاسلام حسن روحانی بلافاصله پس از ورود، عازم مناطق سیلزده شد تا ضمن بازدید از این مناطق از نزدیک در جریان روند امدادرسانی و اقدامات انجام شده در این زمینه قرار گیرد.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، روحانی  پس از بازدید از مناطق سیلزده استان سیستان و بلوچستان و شهرستان چابهار، با حضور در میان مردم روستای «کلانی» از بخش دشتیاری شهرستان چابهار تأکید کرد: مطمئن باشید دولت و همه ما در کنار شما هستیم، مشکلات شما را حل خواهیم کرد و شما را فراموش نمی‌کنیم.
روحانی با بیان اینکه باران به عنوان رحمت الهی هم نعمت بزرگی است و هم برخی اوقات مشکلاتی به وجود می‌آورد، گفت: متأسفانه در باران اخیر مشکلاتی برای مردم منطقه پیش آمده، خانه‌ها را آب گرفته و راه‌های ارتباطی و مسیرهای رفت و آمدهای مردم دچار مشکل شده و اموال آنها از بین رفته است.
رئیس جمهوری، بازسازی ویرانی‌ها، درمان مصدومان احتمالی و جبران خسارت‌ها را اقدامات فوری دانست که باید انجام گیرد و افزود: خوشبختانه سازمان هواشناسی قبل از آغاز بارش‌ها پیش‌بینی کرده و هشدار و اخطار لازم را داده بود که این بسیار مهم است و موجب شده که ما خسارت جانی در این سیل نداشته باشیم و خسارت‌های مالی نیز قابل جبران است.
روحانی با قدردانی و تشکر از سازمان هواشناسی به خاطر پیش‌بینی سیل، گفت: از هواشناسی می‌خواهیم که این روند و اطلاع‌رسانی بموقع ادامه داشته باشد.
او با بیان اینکه این حادثه باعث می‌شود که بسیاری از طرح‌ها و پروژه‌هایی که باید در استان انجام شود با جدیت و تلاش بیشتری پیگیری شود، گفت: در مسیر بازدید از مناطق سیلزده وزیران راه، نیرو و کشور توضیح دادند که در این منطقه نیاز به ساخت پل‌هایی است و جاده‌های ویران شده باید ترمیم و بازسازی شود که این اقدامات با جدیت پیگیری خواهد شد.
رئیس جمهوری با اشاره به گزارش وزیر نیرو در مسیر بازدید در این مناطق، گفت: خوشبختانه برق روستاها وصل شده و البته مردم این روستاهای سیلزده همچنان با مشکلاتی مواجه هستند که رسیدگی و رفع خواهد شد.
روحانی با تأکید بر اینکه همه مسائل و مشکلات شما را بررسی و رفع خواهیم کرد، گفت: همه در کنار هم برای رفع مشکلات تلاش می‌کنیم و در شادی و غم در کنار هم هستیم.
رئیس جمهوری افزود: مردم ما در مقابل توطئه دشمنان و صهیونیست‌ها که سردار دل‌های ما را ترور کردند، با شجاعت و مقاومت اتحاد خود را نشان دادند. سردار سلیمانی سال‌ها برای امنیت این استان، کل کشور و کشورهای همسایه خدمت کرده و مردم ما قدردان این سردار دلاور بودند. مردم همچنین در سانحه دردناک سقوط هواپیما هم غم و اندوه خود را نشان دادند و همچنین وقتی از وقوع سیل در استان سیستان و بلوچستان مطلع شدند، همه بسیج شدند از سپاه و ارتش و امدادگران و بسیج و همه مردم برای کمک به صحنه آمدند.
روحانی با بیان اینکه استان سیستان و بلوچستان سال‌هاست که سختی و رنج کشیده، گفت: باید این سختی‌ها جبران شود. کارهای خوبی برای توسعه استان شده و من 25 سال پیش که همراه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی برای افتتاح سد پیشین به این منطقه آمدم، امروز سدهای دیگری هم در استان ساخته شده است و به گفته استاندار یکی از این سدها 85 درصد پیشرفت داشته است.
رئیس جمهوری با بیان اینکه این حادثه باعث می‌شود، تکمیل بسیاری از طرح‌های توسعه استان تسریع شود، گفت: درست است که سیل برای شما مشکل ایجاد کرد، اما در آینده برای این استان منشأ خیر خواهد شد.
روحانی افزود: سیستان و بلوچستان در دولت تدبیر و امید در سطح جهان جایگاه دیگری پیدا کرده است و امروز چابهار برای بسیاری از کشورها مرکز تردد و حمل و نقل شده است.
رئیس جمهوری افزود: پروژه راه‌آهن در استان، آغاز شده و مقام معظم رهبری اجازه دادند 300 میلیون یورو برای تکمیل راه‌آهن چابهار اختصاص یابد که در آینده خواهید دید که راه‌آهن، کشتی، اتوبان و فرودگاه در کنار هم در این استان خواهد بود و این یک تحول بزرگ است.
روحانی اضافه کرد: ما به عنوان خادم و نماینده شما در کنار شما خواهیم بود و برای حل مشکلات تلاش خواهیم کرد. نماینده ولی فقیه در استان، استاندار و همه مسئولان استان به تلاش‌های خود برای رفع مشکلات شما ادامه خواهند داد تا ان شاءالله در آینده اگر دوباره باران شدیدی بارید مردم با مشکل مواجه نشوند و آرامش داشته باشند. رودخانه‌ها کشش لازم را داشته باشند و جاده‌ها تاب‌آوری داشته باشند.
رئیس جمهوری تأکید کرد: خسارت‌ها را جبران می‌کنیم و همه مشکلات شما را حل خواهیم کرد. شما مردم خوب، پاسداران مرز ایران هستید.
بازسازی 14 هزار مسکن در استان سیستان و بلوچستان
رئیس جمهوری در پایان سفر، در گفت‌وگو با خبرنگاران، با بیان اینکه یک تصمیم اساسی نسبت به محل‌های مسکونی و خانه‌های مردم اتخاذ کردیم، گفت: بر این اساس خانه‌هایی که مستحکم هستند، ترمیم و بازسازی و خانه‌های غیرمستحکم را از نو بازسازی خواهیم کرد.
روحانی افزود: 14 هزار مسکن در این موضوع بود و این تصمیم اتخاذ شد و این موضوع را به رئیس بنیاد مسکن ابلاغ و اعتبار آن را تأمین می‌کنیم تا همه این خانه‌ها ترمیم موقت شده و مردم در آن زندگی ‌کنند و در کنارش ان‌شاء الله بازسازی هم خواهد شد.
او با اشاره به اینکه سدهای استان سیستان و بلوچستان توانسته ظرفیت خوبی را در خود حبس کند و در دریاها جاری شود، گفت: یکی از سدها را با هلی‌کوپتر دیدیم که چگونه 200 میلیون مترمکعب آب را مهار کرده است. البته خسارت در بخش زیربناها زیاد بوده و در جاده، آب، برق و ارتباطات خسارت‌های زیادی داشتیم.
روحانی با بیان اینکه راه‌ها باز و به طور موقت ترمیم شده و کار بازسازی سایر بخش ها هم آغاز شده است، تصریح کرد: در زمینه مسائل احشام و زراعت که مردم با مشکل زیادی مواجه شدند، مقدار زیادی نهاده‌های دامی آماده شده و در اختیار مردم قرار گرفته است؛ از ذرت تا سایر مسائل برای اینکه دام‌هایی که در این شرایط باقی مانده‌اند، بتوانند ادامه حیات دهند؛ همچنین برای بذررسانی به کشاورزان قبل از این سیل، بذر آماده شده و وزارت کشاورزی در این زمینه کاملاً قدم‌های خوبی برداشته است و در روزهای آینده هم این قدم‌ها را تکمیل خواهد کرد.
رئیس جمهوری افزود: در زمینه ارتباطات بر اساس گزارش وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تقریباً همه امکانات ارتباطاتی که قطع شده بود به طور موقت در همه جا وصل شده است؛ اما بعضی جاها ممکن است نیاز به ترمیم اساسی داشته باشد.
او با بیان اینکه در جلسه ستاد مدیریت بحران استان به وزرا و مسئولان دستگاه‌های ذیربط ‌دستور دادم که همه امکانات‌ باید برای حل سریع مشکلات مردم بسیج شود، گفت: به مردم عزیز و بزرگوار این استان عرض می‌کنیم که ملت و دولت در کنار مردم استان سیستان و بلوچستان خواهد بود و ان‌شاء الله این مشکلات را بزودی در حد توانمان حل و فصل می‌کنیم.

برش
دشمن اعلام پشیمانی کند حاضریم مسائل را با آنها حل کنیم

رئیس جمهوری عصر روز گذشته در آخرین مرحله از سفر خود، با حضور در جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران استان سیستان و بلوچستان، آخرین وضعیت امداد و بازسازی مناطق سیلزده را بررسی کرد. روحانی با تشریح اقدامات امدادی دولت برای سیلزدگان، با اشاره به اینکه در جاده‌ای با یک وسیله نقلیه‌ای حرکت می‌کردیم که به این وسیله نقلیه مطمئن بودیم و امروز هم مطمئن هستیم، گفت: اما در وسط راه دشمنان پل‌های مقابل را تخریب کردند؛ یعنی مثلاً پیش‌بینی می‌کردیم که این مسیر راه را ‌در 3 ساعت برویم اما بعد از یک ساعت با تخریب پل‌ها مواجه شدیم؛ طبیعی است که حرکت کند می‌شود اما اصلاً ناامید نیستیم و حتماً به هدف می‌رسیم. روحانی با بیان اینکه حتماً پل‌هایی را که دشمنان تخریب کردند ترمیم می‌کنیم اما در عین حال بر مبنای شرایط روز باید شرایط کشور را ببینیم، اظهار کرد: در این داستان، هیچگونه قصور و تقصیری نداشتیم؛ زمانی است که ما یک اقدامی می‌کنیم و مردم می‌گویند چرا شما این اقدام را کردید و چرا فکر و برنامه‌ریزی نکردید؟
او با بیان اینکه ما تدبیر کامل کردیم؛ یعنی آنچه با دنیا نشستیم و قول دادیم و مطرح کردیم و به نتیجه رسیدیم، به آن پایبند بودیم، ادامه داد: کسی این توافق را زیر پا گذاشت که واقعاً امروز شر منطقه و دنیاست.
روحانی با بیان اینکه سردار ما را که به عنوان فرمانده مبارزه با تروریسم در منطقه شناخته شده بود و همه منطقه خدمات او را دیده بودند ظلومانه به شهادت رساندند، گفت: فراموش نمی کنم لحظاتی که این سردار در میدان‌های نبرد سوریه بود، هیچ‌کس جرأت نمی‌کرد در آن میدان‌ها قدم بگذارد؛ حتی بعضی از فرماندهان نظامی خود آن کشور هم خیلی برایشان سخت بود به آن مناطق بروند، اما این سردار و رزمنده‌های ما رفتند.
رئیس جمهوری ادامه داد: برای ماه‌های طولانی با پروازهای نیروی هوایی ارتش برای آنها و 20 هزار جمعیتی که در محاصره کامل بودند، آذوقه ریختیم؛ شهید سلیمانی می‌گفت در یک نقطه‌ای سوار هلی‌کوپتر شدم که اگر به راست می‌رفتیم می‌خوردیم؛ به چپ‌ می‌رفتیم می‌خوردیم؛ ناچار بودیم این هلی‌کوپتر به طور مستقیم تا یک ارتفاعی بالا بیاید که از آتش مصون باشیم و بتوانیم عبور کنیم. روحانی  با تأکید براینکه دشمنان می‌فهمند، راهی که انتخاب کردند،  ناصحیح است، تصریح کرد: البته از هر فرصتی برای حل مسأله با دنیا استفاده خواهیم کرد و تردید نمی‌کنیم که هر جا دشمنان پشیمان بشوند و اعلام پشیمانی و برای اینکه به حق مردم ایران احترام بگذارند، اعلام آمادگی کنند در همان لحظه آماده‌ایم که بتوانیم مسائل را با آنها حل و فصل کنیم.
روحانی با بیان اینکه راه سخت و دشواری است و دشمنان ما دشمنان قسم خورده‌ای هستند، افزود: اما در عین حال از همه امکانات و وسایل‌ برای احقاق حقوق مردم و پیشرفت کشور استفاده خواهیم کرد.