شناسهٔ خبر: 37686092 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ابتکار | لینک خبر

معاون اول رئیس‌جمهوری:

ابهام چندروزه علت سقوط هواپیمای اوکراینی ضربه بسیار بزرگی بود

صاحب‌خبر - معاون اول رئیس‌جمهوری با اشاره به اعلام علت سقوط هواپیمای اوکراینی سه روز بعد از وقوع حادثه‌ گفت: یکی از بزرگ‌ترین ضربه‌هایی که در ماجرای سقوط هواپیما اوکراینی بیش از سقوط آن و کشته شدن ۱۷۶ نفر آدم محترم که مسافران هواپیما بودند، متحمل شدیم این بود که علت اتفاق را چند روز مبهم گذاشتیم.
به گزارش ایسنا، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهوری روز شنبه در همایش ملی گرامیداشت هفته شوراهای آموزش و پرورش که در مرکز همایش‌های صدا و سیما برگزار شد، اظهار کرد: دی ماه امسال پردلهره، سخت و پر از خبرهای غیر‌مترقبه و داغ‌های بزرگ بود.
معاون اول رئیس‌جمهوری با اشاره به اعتراف رئیس جمهوری آمریکا به برنامه‌های این کشور برای به شهادت رساندن سپهبد سلیمانی گفت: تا امروز شهیدی نداشتیم که رئیس جمهوری آمریکا رسما ترور او را برعهده بگیرد. جهانگیری همچنین به حادثه کرمان و به شهادت رسیدن تعدادی از افراد حاضر در مراسم تشییع پیکر سپهبد شهید سلیمانی اشاره و اظهار کرد:‌ در دی ماه امسال شاهد وقوع حادثه‌ای بودیم که در‌پی آن جمعی از هموطنان عزیز در مراسم باشکوه تشییع سپهبد شهید سلیمانی جان خود را از دست دادند. همچنین در دی ماه در جریان سانحه‌ای که برای هواپیمای اوکراینی رخ داد جمع زیادی از مردم جان خود را از دست دادند که واقعه‌ای دردناک بود.
وی با تاکید بر اهمیت شفافیت در مواجهه مسئولان با مردم اظهار کرد: هر کسی در هر مسئله‌ای پنهان‌کاری کند ضرر کرده است. یکی از بزرگ‌ترین ضربه‌هایی که در ماجرای سقوط هواپیمای اوکراینی بیش از سقوط آن و کشته شدن ۱۷۶ نفر آدم محترم که مسافران هواپیما بودند‌ متحمل شدیم این بود که علت اتفاق را چند روز مبهم گذاشتیم.
معاون اول رئیس‌جمهوری با بیان اینکه مردم بعد از آن ماجرا خیلی عصبانی شدند که چرا دو سه روز به آنها واقعیت گفته نشد، خاطرنشان کرد: شفافیت با مردم مهم‌ترین کاری است که باید مورد توجه قرار بگیرد.
جهانگیری همچنین به شرایط منطقه‌ غرب آسیا اشاره کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران در کانون منطقه پرتنشی قرار گرفته که دود و آتش جنگ از کشورهای منطقه بلند می‌شود. آمریکایی‌ها سال گذشته از برجام خارج شدند و ما نیز از ماه‌های گذشته گام‌های متعددی در کاهش تعهدات خود برداشته‌ایم و امروز اروپایی‌ها حرف‌های عجیب و غریبی می‌زنند. اروپایی‌ها با اینکه می‌دانند ما کسی نیستیم که برجام را برهم بزنیم و رسما نیز اعلام کرده‌ایم که در اقدامی متقابل و به دلیل عدم اجرای تعهدات طرفین برجام، تعهدات خود را در چارچوب برجام کاهش می‌دهیم، به نظر می‌آید که به دنبال آن هستند تا با طرح‌ موضوعاتی اخبار مربوط به شهادت سردار سلیمانی و حمله ایران به پایگاه نظامی آمریکا در عراق را تحت تاثیر قرار دهند. آنها از اینکه کشورها احساس کنند می‌توانند مقابل‌شان بایستند خیلی ناراحت هستند.
معاون اول رئیس‌جمهوری در ادامه صحبت‌های خود به وضع زندگی مردم در داخل کشور اشاره کرد و گفت: شرایط اقتصادی داخل کشور سخت و وضع معیشت مردم دشوار است. در دهه 90 یکی در سال 90 و دیگری طی سال‌های 97 و 98 با دو شوک تورمی مواجه شدیم که قدرت خرید مردم را کاهش داد. همچنین بی‌سابقه‌ترین تحریم‌ها در تاریخ بین‌الملل علیه کشورمان اعمال می‌شود.
وی ادامه داد: گرچه پیگیری اعمال تحریم‌ها به صورتی که امروز مشاهده می‌کنیم در تاریخ استثنایی است‌ اما در شرایط اقتصادی نسبت به آنچه آمریکایی‌ها فکر می‌کردند از ثبات و آرامش خوبی برخورداریم و وضع واردات، تولید و صادرات خوب است.

برچسب‌ها:

نظر شما