شناسهٔ خبر: 37685171 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

اقدام تنبیهی اتحادیه اروپا علیه ترکیه؛ کمک مالی بروکسل به آنکارا به شدت کاهش یافت

اتحادیه اروپا در اقدامی تنبیهی علیه ترکیه به دلیل «استخراج غیرقانونی» گاز نزدیک قبرس و عملیات نظامی در سوریه، کمک‌های مالی به این کشور را کاهش داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، به دنبال اقدامات اخیر ترکیه در عملیات حفاری غیر قانونی گاز نزدیک سواحل قبرس و عملیات نظامی در شمال سوریه، اتحادیه اروپا تصمیم گرفته کمک‌های مالی قبل از الحاق این کشور را ۷۵ درصد کاهش دهد.

به نوشته وبگاه شبکه خبری «دویچه وله»، ترکیه با این تصمیم‌گیری جدید تنها ۱۸۶ میلیون دلار دریافت می‌کند. این مبلغ قرار است در امر حاکمیت قانون و ارتقا وضع دموکراسی هزینه شود.

بر اساس این گزارش، این موضوع در نامه‌ای که «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به پارلمان اروپا نوشته، عنوان شده است. بر اساس این نامه که مؤسسه رسانه‌ای «فونکه مدیا» به آن دسترسی پیدا کرده، بورل به نمایندگان پارلمان اروپا گفته است که این تصمیم در واکنش به عملیات نظامی ترکیه در شمال سوریه و همچنین «حفاری غیر قانونی» گاز در سواحل قبرس اتخاذ شده است. 

پیش از این اتحادیه اروپا در چند نوبت به ترکیه بابت احتمال مواجه شدن با پیامدهای عملیات حفاری غیرقانونی اکتشاف گاز در سواحل قبرس هشدار داده بود. کمیسیون اتحادیه اروپا  نوامبر گذشته (شهریور) از ساز و کار تحریم‌ها علیه ترکیه با هدف گرفتن مقامات و نهادهای این کشور فعال در عملیات حفاری  نزدیک قبرس پرده برداشت. این در حالی است که ترکیه مدعی است عملیات حفاری در قلمروی قانونی خود یا بخش‌ترک نشین قبرس صورت می‌گیرد.

تنش‌ها در دریای مدیترانه از سال گذشته میلادی به این سو به دلیل تلاش‌های ترکیه، یونان و قبرس جهت عملیات اکتشاف و حفاری گاز در منطقه شدت یافته و این مسئله به پدیدار شدن تنش‌های قدیمی منجر شده است. ترکیه چندی قبل برای نمایش قدرت به همسایگان خود یک رزمایش در دریای اژه برگزار کرد. (جزئیات بیشتر)

انتهای پیام/ق

نظر شما