شناسهٔ خبر: 37682261 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

ثواب طرح تلاوت نور به روح سردار شهید سلیمانی هدیه می‌شود

سنندج - ایرنا - مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کردستان از اجرای برنامه هدیه ثواب طرح تلاوت نور به روح بنیانگذار فقید انقلاب اسلامی و سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی در روز ۲۲ بهمن خبر داد و گفت: ۴۷۵ حلقه تلاوت نور در اجرای این برنامه در استان مشارکت دارند.

صاحب‌خبر -

کامل گلباغی روز شنبه در کارگروه کمیته فرهنگی، هنری مساجد ستاد گرامیداشت دهه فجر استان با بیان اینکه هجدهمین آزمون قرآن و عترت در کشور ۱۱ بهمن و همزمان با چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی برگزار می‌شود، اظهار داشت: ۲ هزار و ۲۲۹ کردستانی در چهار گروه و ۱۵ رشته در این آزمون ثبت نام کرده‌اند.

وی افزود: قرائت پنج آیه اول سوره مبارکه فجر به صورت همخوانی توسط پرورش یافتگان محراب و منبر، اختصاص تریبون خطبه‌های نماز جمعه به بیان دستاوردهای انقلاب اسلامی، تجلیل از ۴۱ پیشکسوت حوزه‌های فرهنگی و قرآنی و معرفی پایتخت ملی فهما از جمله برنامه‌های دهه فجر در این استان است.

مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کردستان از برگزاری ۱۰ برنامه با محوریت تقریب مذاهب در سطح ۱۰ مسجد خبر داد و اضافه کرد: بزرگداشت شهدای محله، تدوین زندگینامه ۵۶ شهید مسجدی، تقویت روحیه توانمندسازی آحاد جامعه، ترویج فعالیت های کتابخوانی در قالب شنبه های کتابخوانی از دیگر برنامه های گرامیداشت دهه مبارک فجر است.

گلباغی همچنین به فعالیت ۴۲۷ کانون و کتابخانه روستایی در سطح استان اشاره کرد و یادآور شد: کانون مساجد بیش از هر نهاد دیگری در روستاهای کار فرهنگی می کند بطوریکه در سطح ۴۲۷ مسجد روستایی استان فعالیت ها زیر نظر امام جماعت اداره و کار فرهنگی را به بهترین نحو احسن انجام به انجام می‌رسانند.

وی با اشاره به وجود ۶۰ هزار متر مربع فضا در مساجد برای تربیت و آموزش بچه‌های مسجدی گفت: رویداد ملی فهما در راستای استفاده صحیح از این فضاها در جهت حفظ سنگر مساجد و جذب، تعلیم و تربیت کودکان در ۵۷۵ کانون فرهنگی هنری مساجد استان اجرا می‌شود که از آن در برنامه‌های گرامیداشت دهه مبارک فجر بهره‌برداری خواهد شد.

مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کردستان افزود: کمیته مساجد به منظور تبیین نقش مساجد در پیروزی و تداوم انقلاب اسلامی و فراهم سازی زمینه حضور و مشارکت هر چه بیشتر نمازگزاران مساجد در امر برنامه ریزی و برگزاری مراسم سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و آشنایی آنان با دستاوردهای انقلاب اسلامی،  تشکیل شد.

سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان هم در این جلسه با تسلیت شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی اظهار داشت: وجود بیش از ۲ هزار مسجد در این استان،  جلوه‌ای زیبا از اعتقادت دینی و مذهبی بالای مردمان این دیار را نشان می‌دهد.

عبید رستمی با بیان اینکه مساجد و مکان‌های مذهبی در کردستان ظرفیتی برای کار فرهنگی و مسجدی است، گفت: تعدد مساجد و اماکن مذهبی در کردستان نشان از این دارد که مردم این دیار از منظر فرهنگی و دینی جایگاه قابل توجه‌ای دارند و به واسطه تاثیرگذاری آن و بینش مردم، ظرفیت و پایگاه خوبی برای گرامیداشت برنامه‌های متناسب با دهه فجر است.

وی به فعالیت ۵۷۵ کانون فرهنگی هنری در استان نیز اشاره کرد و یادآور شد: باید از این ظرفیت در راستای تقویت باورها و اعتقادات دینی و جلوگیری از هجمه‌های دشمنان استفاده کرد.

سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان با تاکید بر هر چه بهتر برگزار کردن برنامه های گرامیداشت دهه مبارک فجر اضافه کرد: برنامه ریزی مناسب برای تشکیل ستادهای مردمی دهه فجر در مساجد به منظور فراهم سازی زمینه مشارکت و حضور اقشار مختلف مردم در آیین‌های گرامیداشت سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی انجام شده است.

رستمی با اشاره به وظایف و ماموریت های کمیته مساجد ستاد گرامیداشت دهه فجر گفت: برای استفاده از ظرفیت صدا و سیما با هدف ارائه گزارش‌ها از فعالیت‌ها و دستاوردها، فراهم سازی زمینه آشنایی هر چه بیشتر اقشار مختلف با آرمان‌ها ارزش‌ها و دستاوردهای انقلاب اسلامی و برنامه ریزی در راستای پاسخگویی به سوالات رفع شبهات، برنامه‌ریزی شده است.

وی جلب و جذب جوانان و نوجوانان با مواضع اصولی و آرمان‌های انقلاب شکوهمند اسلامی ایران، بهره گیری از توانمندی‌ها و ظرفیت های مردمی به منظور تقویت انگیزه و نشاط در بین مردم، برنامه ریزی شایسته به منظور تکریم از مقام والای شهدا و ایثارگران انقلاب اسلامی و شهدای مدافع حرم را از دیگر وظایف و ماموریت های کمیته مساجد ستاد گرامیداشت دهه فجر اعلام کرد.

سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان افزود: برنامه‌ریزی به منظور تقریب، تحکیم و انسجام هرچه بیشتر اقلیت‌های مذهبی،  تحکیم وحدت بین ادیان و تمدن‌ها در راستای اهداف انقلاب اسلامی و برگزاری مسابقات مختلف با موضوع انقلاب و انقلاب شناسی باید جزو برنامه‌های کمیته های فرهنگی، هنری و مساجد استان باشد.

در ادامه این جلسه هر کدام از اعضای کمیته های فرهنگی، هنری و مساجد ستاد گرامیداشت دهه فجر استان برنامه ها و پیشنهادات خود را در راستای هر چه بهتر برگزار شدن دهه مبارک فجر امسال اعلام کردند.

نظر شما