شناسهٔ خبر: 37681925 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

تظاهرات جوانان بیروتی با شعار «تاوان نخواهیم داد»

بیروت - ایرنا - هزاران جوان لبنانی شنبه شب از نقاط مختلف پایتخت و شهرهای شمالی این کشور با شعار «تاوان نخواهیم داد» به سمت میدان‌های الشهدا و النجمه در مرکز بیروت تظاهرات کردند.

صاحب‌خبر -

رسانه های  صوتی و تصویری لبنان گزارش کردند:  تظاهر کنندگان که پرچم های لبنان در دست داشتند شعار «همه یعنی همه» و «تاوان  نخواهیم  پرداخت»  سر می دادند و سیاست های حاکمیتی را محکوم کردند.

معنای شعار «همه یعنی همه » محکوم کردن عملکرد و فساد چهل سال گذشته ی همه حاکمان و سیاستمداران لبنان بدون استثناء است و معنای شعار « تاوان نخواهیم  پرداخت» این است که مردم دیگر حاضر نیستند تاوان فساد، سوء مدیریت دولت های طایفه ای، پیامدهای تشکیل نشدن دولت جدید و عواقب بحران های اقتصادی و اجتماعی را بپردازند.

برپایه این گزارش، معترضان از میدان های ساسین، الدوره  و برج حَمّود در شرق بیروت و میدان بربیر در جنوب این شهر به طرف وزارت خانه های دارایی و دادگستری و سپس اتحادیه بانک ها و ساختمان مجلس در میدان های مرکزی شهر راهپیمایی کردند.

شمار زیادی از جوانان معترض از شهرهای طرابلس، المنیه، الضنیه و عکار در شمال و صیدا و النبطیه و خلده  در جنوب لبنان با دهها دستگاه اتوبوس، ون و خودرو شخصی خود را به بیروت و جمع تظاهرکنندگان رساندند.

نیروهای نظامی و انتظامی لبنان تدابیر امنیتی را تشدید کردند و از معترضان خواستند تظاهرات و تجمعشان، مسالمت آمیز باشد و از آسیب رساندن به اموال و مراکز عمومی و خصوصی و راه بندان اجتناب کنند.

عده ای از جوانان،  مسیر میدان های الشهدا و النجمه  به طرف خیابان های مرکز بزرگ تجاری بیروت (سولیدر) در مرکز این شهر را بستند و به طرف نیروهای نظامی و انتظامی، سنگ و ترقه های آتشین پرتاب کردند.

پس از این اقدام ، نیروهای ضد شورش وارد عمل شدند و با پرتاب گاز اشک آور و استفاده از خودروهای  آب پاش، کوشیدند معترضان را از اطراف ساختمان مجلس در میدان النجمه ، پراکنده و مسیرها را باز کنند.

 در جریان ناآرامی ها و درگیری های ۲۴  دی ماه در مرکز بیروت  ۲۰ تن از معترضان زخمی و ۶۵ تن بازداشت شدند. هم چنین در ۲۵ دی ماه  ۳۵ جوان معترض از جمله عده ای از روزنامه نگاران و ۱۰۰ تن از نیروهای نظامی و انتظامی با سنگ پراکنی معترضان مجروح شدند.

نظر شما