شناسهٔ خبر: 37681215 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: مثلث | لینک خبر

دو روی سکه‌ آمریکایی؛ تروریسم اقتصادی و ابراز همدردی با مردم ایران

آمریکا از سویی با توسل به تحریم تلاش می‌کند که مردم ایران را از برخورداری از زندگی مناسب محروم کند اما همزمان مقامات آمریکایی و رئیس جمهور این کشور با توییت زدن به زبان فارسی مدعی حمایت از مردم ایران می‌شوند.

صاحب‌خبر -
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

 یک سال و هشت ماه از خروج ایالات متحده آمریکا از برجام و آغاز تحریم‌های همه جانبه علیه ایران می‌گذرد در این مدت دولت دونالد ترامپ کمپینی برای فشار حداکثری علیه ایران به راه انداخته و مستقیما اقتصاد ایران را هدف گرفته است تمامی این اقدامات بر زندگی تک تک مردم ایران تاثیر مستقیم گذاشته است.

اقدامات خصمانه آمریکا حتی در حوزه مواد غذایی و دارو نیز کشور و مردم ایران را دچار مشکل کرده است، اگرچه دولت ایالات متحده، جمهوری اسلامی را از همان سال‌های ابتدای انقلاب، هدف تحریم قرار داد اما در دوره ریاست جمهوری ترامپ این تحریم‌ها با قدرت بیشتری به اجرا درآمد. سیاستی که این روزها از آن به تروریسم اقتصادی تعبیر می‌شود.

در چنین شرایطی رئیس جمهور آمریکا که علاقه زیادی دارد نظرات خود را به جای رسانه‌های رسمی در توییتر منتشر کند، در توییت‌های خود از مردم ایران حمایت می کند یا ژست‌های دلسوزانه برای ایرانیان می‌گیرد.

دونالد ترامپ که اخیرا به توییت کردن به زبان فارسی علاقه پیدا کرده است، در جدیدترین توییت خود به زبان فارسی در پاسخ به توییتر مقام معظم رهبری نوشت: «مردم نجیب ایران، که آمریکا را دوست می‌دارند، سزاوار دولتی هستند که بیش از تمرکز بر کشتن آنها به جرم احترام خواهی، به آنها کمک کند تا به رؤیاهایشان دست یابند. رهبران ایران به جای آن که ایران را به سمت ویرانی بکشانند، باید هراس افکنی را کنار بنهند و ایران را دوباره باعظمت کنند!»

او همچنین در توییت دیگری به بیانات مقام معظم رهبری در خطبه‌های نماز جمعه اشاره کرد و مدعی شد که اقتصاد ایران در حال فروپاشی است و مردم در حال رنج هستند.

مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا که پیش از این گفته بود که باید به مردم ایران گرسنگی داد تا تسلیم شوند. چند روز پیش با اشاره به تجمعات دانشجویی در تهران که برای یادبود جان‌باختگان حادثه مورد هدف قرار گرفتن غیرعمد هواپیمای مسافربری اوکراینی در ایران برگزار شد، اظهاراتی مداخله‌جویانه با بیان این که صدای مردم ایران واضح است، مدعی شد: ما در کنار مردم ایران می‌مانیم که لایق آینده بهتری هستند.

این سخنان ترامپ و پمپئو در حالی بیان می شود که محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان بارها تاکید کرده است که تحریم‌های آمریکا مردم عادی ایران را هدف قرار داده است و تروریسم اقتصادی علیه مردم، غیرنظامیان بی‌گناه را هدف قرار داده است.

امیر سرتیپ حاتمی، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح نیز در حاشیه نماز جمعه تهران که به امامت مقام معظم رهبری برگزار شد، در واکنش به ادعای حمایت مقامات آمریکایی از مردم ایران عنوان کرد: آمریکایی‌ها خیلی در دنیا ظلم می‌کنند، اما این حرفشان ظالمانه‌ترین کار آن‌هاست. آمریکا کاری می‌کند که مردم ایران از دارو، غذا، سرمایه، فروش نفت و منابع خودشان محروم شوند. این حرف آمریکا بسیار ظالمانه است و کسی این دروغ آشکار را باور نمی‌کند.

دلسوزی نمایشی مقامات آمریکایی برای مردم ایران توخالی است. کسی تردید ندارد که ترامپ و وزیر خارجه اش به دنبال بی‌ثباتی و هرج‌ و مرج در ایران هستند. اگر ترامپ، پومپئو و پنس به مردم ایران اهمیت می‌دادند، آن‌ها را تحریم اقتصادی نمی‌کردند. تحریم‌هایی که حقوق بشر را نقض کرده و تهدیدی برای جهان محسوب می‌شود.

سخنان مقامات آمریکایی تا حدی دور از واقع است که یک ماه پیش «ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه در نشست خبری هفتگی خود اعلام کرد که ادعای مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا مبنی بر حمایت از مردم ایران باعث تعجب مقامات روسیه شده است و در واکنش به اظهارات پمپئو گفت‌: «این اظهارات ما را بهت‌زده کرد، زیرا بیشتر چیزهایی که باعث بروز نارضایتی و سایر مسائل را در ایران شده‌اند، در واقع ناشی از اقداماتی هستند که خود آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران انجام داده است.»

زاخارووا تصمیم دولت ایران برای افزایش قیمت سوخت را ناشی از تحریم‌های سنگین و غیرقانونی آمریکا خواند و افزود: «وقتی آنها تصمیم گرفتند سیاست تحریم و فشار را علیه ایران اجرا کنند، هدفشان همین بود. واشنگتن از یک طرف به‌ صورت کلامی می‌گوید که از خواسته‌های مردم ایران حمایت می‌کند، اما از طرف دیگر هرکاری که ممکن باشد را انجام می‌دهد تا مردم این کشور را دچار رنج کند.»

در شرایط کنونی با هر دیدگاهی که به سیاست های دولت آمریکا نگریسته شود نمی‌توان رویکرد تهاجمی کاخ سفید را کمتر از یک جنگ دانست که به شیوه های غیرنظامی دنبال می شود.  

چندی پیش نیز سفیر جمهوری اسلامی ایران در انگلیس به توییت ضد ایرانی همتای آمریکایی خود درباره اوضاع اقتصادی و وضع معیشتی مردم ایران واکنش نشان داد. حمید بعیدی نژاد در حساب توییتری خود نوشت: توییت سفیر آمریکا در انگلیس مبنی بر اینکه ایرانیان شایسته زندگی بهتری هستند، کاملا شرم آور است. این در شرایطی است که آمریکا با توسل به تحریم، تلاش می‌کند که مردم ایران را از برخورداری از زندگی مناسب محروم کند و از طرف دیگر ۱۳ درصد یا ۴۲ میلیون نفر از مردم خود آمریکا که در کشور ثروتمندی زندگی می‌کنند را به فقر مبتلا نموده است.

تروریسم اقتصادی به اقدامات گفته می شود که با استفاده از محرک های غیرنظامی اقتصاد یک کشور را هدف می گیرد. به این معنا که این سیاست‌ها با فشار اقتصادی بر مردم به بی ثباتی و ایجاد نارضایتی دامن می‌زند، جان شهروندان و غیرنظامیان را به مخاطره می‌اندازد و مقامات کشور هدف را به تغییر رفتار و پذیرش خواسته‌ها ناگزیر می‌سازد.

مقامات دولت ترامپ در حالی که با اعمال تروریسم اقتصادی مانع رسیدن غذا و دارو به مردم عادی اعم از سالخوردگان و بیماران می شود ادعا می کنند که قصد حمایت از مردم ایران را دارند و اظهار همدردی آنها با مردمی انجام می‌شود که تحت فشار تروریسم اقتصادی آمریکا قرار دارند.

نظر شما