شناسهٔ خبر: 37680951 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

در سازمان قضایی نیرو‌های مسلح

حساسیت رسیدگی به پرونده‌های قضایی

رئیس دیوان عالی کشور رسیدگی به پرونده‌ها در سازمان قضایی نیرو‌های مسلح را دارای حساسیت، ظرافت و تدبیر خاص برشمرد.

صاحب‌خبر -
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از روابط عمومی سازمان قضايی نیرو‌های مسلح، حجت الاسلام والمسلمین احمد مرتضوی مقدم در جلسه قضایی قضات سازمان قضایی نیرو‌های مسلح استان تهران با اشاره به حساسیت رسیدگی به پرونده‌ها در دادسرا‌ها و دادگاه‌های نظامی گفت: در رسیدگی‌های سازمان قضایی نیرو‌های مسلح از یک طرف باید با فرد متخلف برخورد و احقاق حق شود، دوم اینکه به اقتدار و روحیه نیرو‌های مسلح لطمه‌ای وارد نشود.
وی تأکید کرد: رسیدگی به این گونه پرونده ها، ظرافت و تدبیر خاصی را می‌طلبد تا افرادی که مفید نیستند در دستگاه باقی نمانند و خدشه‌ای هم به قدرت نیرو‌های مسلح وارد نشود.
رئیس دیوان عالی کشور همچنین با بیان اینکه باید در مقابل مردم تواضع داشته باشیم و به آن‌ها خدمت کنیم، گفت: تجربه سی و چند سال خدمت من در دادگاه و قسمت‌های مختلف قضایی این است که هیچ چیزی مفیدتر ازخدمت به مردم نیست.
وی افزود: خدمت به مردم ابعاد مختلفی دارد و تنها رأی دادن به حق و رفع ظلم نیست بلکه اخلاق خوب در برخورد‌ها و بها دادن به مردم نیز شرط است و باید آن‌ها را در نظر بگیریم.
حجت الاسلام والمسلمین مرتضوی تصریح کرد: وقتی می‌خواهیم برای پرونده‌ای تعیین وقت نماییم فکر کنیم که به چه چیز‌هایی نیاز داریم و کارشناسی‌ها و استعلام‌هایی که نیاز است، صورت بگیرد و پرونده آماده صدور رأی شود تا از رفت و آمد مکرر اصحاب دعوی جلوگیری کنیم، چون باعث خوشبینی مردم به دستگاه قضایی می‌شود.
وی با تأکید بر اینکه قاضی در احقاق حق باید جسارت داشته باشد، گفت: اگر قاضی در موقع قلم زدن ترس داشته باشد در خیلی جا‌ها نمی‌تواند احقاق حق کند، قاضی باید ابتکار داشته باشد و به هر نحوی که شده پرونده را از بن بست خارج نماید.
حجت الاسلام والمسلمین مرتضوی در بخش دیگر از سخنانش با اشاره به حکم امام علی (ع) به مالک اشتر گفت: زمانی که در مقابل پروردگار قرار می‌گیریم، انصاف این است که شکرگذار نعمت خدا باشیم و زمانی که در مقابل مردم قرار می‌گیریم حقوق آن‌ها را رعایت نماییم.
وی افزود: برخی مواقع نزدیکان و آشنایان ما، از این موقعیت سوءاستفاده و به مردم ظلم و حقوق دیگران را پایمال می‌کنند و می‌گویند ما آشنا و فامیل فلان مقام و مسئول هستیم.
در ابتدای این جلسه نیز حجت الاسلام والمسلمین بهرامی رئیس سازمان قضایی نیرو‌های مسلح ضمن خیر مقدم به رئیس دیوان عالی کشور، گزارشی از فعالیت‌های این سازمان ارائه کرد.

نظر شما