شناسهٔ خبر: 37680091 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

در همایش پاسداشت روز ملی هوای پاک مطرح شد

انتشار بوی نامطبوع پایتخت به آرادکوه ارتباطی ندارد

مدیریت پسماند شهرداری تهران به تحقیقات انجام شده در راستای شناسایی عامل انتشار بوی نامطبوع در پایتخت اشاره کرد و گفت: تحقیقات نشان می دهد انتشار بوی نامطبوع به آرادکوه ارتباطی ندارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر، صدرالدین علیپور با حضور در همایش پاسداشت روز ملی هوای پاک، به نقش زباله سوزی در آلودگی هوا و راه‌های پیشگیری از این امر اشاره کرد و گفت: در این راستا یکی از برنامه‌های شهرداری تهران اجرای طرح کاهش پسماند (طرح کاپ) است که ذخیره‌سازی، دفع و دفن زباله‌ها از مشکلات آن محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: طی سال‌های گذشته، تعبیه مخزن‌های ذخیره سازی زباله از مشکلات حوزه پسماند بوده است زیرا این مخزن‌ها به گونه‌ای تعبیه شده اند که هر فرد در هر زمان امکان تخلیه زباله را دارد.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران با اشاره به اهمیت تفکیک زباله از مبدا تصریح کرد: به صورت تدریجی در حال انتقال مخازن نگهداری و تفکیک پسماند به داخل ساختمان‌ها هستیم و هم اکنون مخازن به داخل ساختمان‌های اداری، آموزشی و بلند مرتبه وارد شده است.

علیپور به تغییر شیوه جمع آوری پسماند اشاره کرد و ادامه داد: امروز پسماندهای حجیم مثل سرشاخه‌ها، لاستیک و شیشه‌ها به صورت جداگانه جمع آوری می‌شوند اما به آرادکوه منتقل نمی‌شود بلکه در پروسه‌ای به مواد اولیه خود تبدیل می‌شوند.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران با اشاره به اجرای طرح پردازش اقماری زباله‌ها در ۴ نقطه تهران افزود: در راستای اجرای این طرح، درگاه‌های انتقال زباله تغییر پیدا می‌کنند و در نهایت در آراد کوه با کاهش دفع و دفن زباله رو به رو خواهیم بود.

وی با اشاره به اینکه با استحصال گاز متان از هزار و ۵۰۰ تن زباله می‌توان ٢۵ مگاوات برق تولید کرد، ادامه داد: این طرح با تاکید و حمایت شهردار و اعضای شورای اسلامی شهر تهران در دست اجرا است. طرح کاپ تا سال ١۴٠٠ به صورت کامل در پایتخت اجرا و جایگزین روش‌های جمع آوری فعلی که مشکلات بسیاری را ایجاد می‌کند، خواهد شد.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران به تحقیقات انجام شده در راستای شناسایی عامل انتشار بوی نامطبوع در پایتخت اشاره کرد و گفت: تحقیقات نشان می‌دهد انتشار بوی نامطبوع به آرادکوه ارتباطی ندارد زیرا این امر امکان پذیر نیست که آراد کوه در فاصله ٣۵ کیلومتری تهران عامل انتشار این بو باشد در حالی که در نقاط متعددی از این مسیر بوی نامطبوع استشمام نمی‌شود.

علیپور با اشاره به اینورژن (وارونگی هوا) و سردی هوا به هنگام انتشار بوی نامطبوع، عنوان کرد: تحقیقات حاکی از آن است که به هنگام انتشار این بو شاهد افزایش ٣٠ برابری حجم گوگرد، سرعت باد کم و استفاده از گاز مازوت هستیم، البته بدان معنا نیست که ما اقداماتی را در حوزه پسماند و در جهت به روزآوری عملکرد انجام ندهیم. ما نیز با اجرای طرح کاپ در راستای کاهش آلودگی هوا، آب و خاک اقدام خواهیم کرد.

نظر شما