شناسهٔ خبر: 37679946 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

کُردهای سوریه به دنبال مذاکره با دولت

تهران-ایرنا- رئیس شورای نیروهای دموکراتیک سوریه (قسد) روز شنبه از تمایل کُردهای این کشور برای آغاز دور جدید مذاکرات با دولت سوریه خبر داد.

صاحب‌خبر -

«ریاض درار» در مصاحبه با شبکه کُردی «روداو»، گفت، ما به دنبال مذاکره با نظام سوریه هستیم. ما روند مذاکره را از نیمه ۲۰۱۸ آغاز کردیم اما بنا به دلایلی این مذاکرات متوقف شد. ما اکنون به دنبال از سرگیری مذاکرات جدیدی هستیم که دستاوردهای بهتر و بیشتری داشته باشد.

وی با اشاره به توجه مسئولان اروپایی برای همکاری با رهبران کُرد در شمال شرق سوریه، گفت: در دیدارهایی که در اروپا انجام می شود اهداف خاصی دنبال می شود؛ به خصوص بعد از تجاوز ترکیه به مناطق کُردنشین «راس العین» و «تل ابیض»، از اروپا دعوت های زیادی دریافت کردیم. ما به وزارت خارجه کشورهای مختلف می رویم و با وزیران و مسئولان انها درباره مسائل بسیاری از جمله موضوع مربوط به اسرای داعشی که نزد ما هستند و خانواده های آنان گفت و گو می کنیم.

درار ادامه داد، کشورهای عربی علیه تجاوز ترکیه به شمال سوریه، موضعگیری خوبی داشتند و در کنار ما هستند. ما به قاهره دعوت شدیم و با وزیر خارجه این کشور دیدار کردیم و قرار است کنفرانس قاهره ۳ درباره سوریه تشکیل شود. ما یکی از حامیان این کنفرانس خواهیم بود و در آن دور جدیدی از روابط سیاسی میان سوری ها را آغاز خواهیم کرد تا مخالفان سوری به یک تفاهم و توافق برسند تا بتوانند چالش های آتی را پشت سر بگذارند.

درار پیشتر گفته بود که کردهای سوری برای گفت و گوی بدون پیش شرط با دمشق آماده اند.

ترکیه ۱۷ مهرماه به همراه نیروهای هم پیمان خود عملیاتی موسوم به «چشمه صلح» را به بهانه مبارزه با شبه نظامیان کردهای سوریه در شمال و شمال شرق این کشور آغاز کرد.

یکی از اهداف ترکیه از این عملیات نظامی ایجاد «منطقه امن» در شمال سوریه در حدفاصل شهرهای راس العین و تل ابیض به طول ۱۲۰ کیلومتر و عمق ۳۰ کیلومتری از مرزهای ترکیه است.

حملات یک هفته ای ترکیه، پس از توافق آتش بس میان ترکیه و آمریکا به طور موقت متوقف شد.

نظر شما