شناسهٔ خبر: 37676639 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: آی‌تی‌آنالایز | لینک خبر

2 میلیون کارت ملی هوشمند در مرحله تراشه‌گذاری

صاحب‌خبر -

سخنگوی سازمان ثبت‌احوال کشور گفت: در حال حاضر 2 میلیون کارت هوشمند ملی تولید شده و برای تراشه‌گذاری فرستاده‌ شده است.
به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری فارس، سیف‌الله ابوترابی در برنامه زنده تلویزیونی گفت:‌ 55 میلیون و 612 هزار نفر مراحل تکمیل ثبت‌نام برای کارت ملی هوشمند را انجام داده‌اند و از این میان 46 میلیون و 342 هزار و 900 نفر کارت خود را دریافت کرده‌اند.

 وی با اشاره به جمعیت بالایی که در نوبت دریافت کارت ملی هوشمند قرار دارند،‌گفت: چاپخانه دولتی قرار بود برای نیاز جمعیت 8 تا 9 میلیون نفری که در نوبت کارت هستند، کارت را تولید و به ما تحویل دهد اما با فراز و فرودهایی همراه و موجب شد که فقط 428 هزار کارت تولید داخل به ما بدهند و در نتیجه جمعیت زیادی پشت دریافت کارت باقی مانده است.

ابوترابی افزود: صادقانه مطالب را با مردم در میان گذاشته‌ایم؛ قول چاپخانه تولید 9 میلیون کارت بود به همین دلیل ما نیز ظرفیت‌سازی لازم را انجام دادیم و اکنون ماهیانه می‌توانیم 2.5 میلیون کارت صادر کنیم اما چاپخانه دولتی متولی است و باید عملیات فنی آن را انجام دهد.

سخنگوی سازمان ثبت‌احوال کشور افزود: در دی ماه امسال، 103 هزار کارت را به ما  داده‌اند اما این در حالی است که هم بدنه و هم تراشه کارت، وارداتی است؛ بدنه کارت را چاپخانه دولتی تولید می‌کند و تراشه توسط یک شرکت وابسته به دولت وارد می‌شود و فقط در دنیا سه کشور این تراشه را تولید می‌کنند.

وی ادامه داد: در حال حاضر 2 میلیون کارت را تولید کرده و برای تراشه‌گذاری فرستاده‌اند و ما این ظرفیت را داریم که کارت‌ها را صادر کنیم اگر این دو نهاد متولی به ما کمک کنند.

وی افزود: بیش از یک و نیم سال است که برخی از مردم ثبت‌نام‌های خود را کرده‌اند اما کارتی دریافت نکرده‌اند و چنانچه کارت تولید داخل را چاپخانه به ما بدهد می‌توانیم ظرف سه تا چهار ماه پاسخگوی همه نیازها باشیم.

ابوترابی ادامه داد: قبلا اولویت دادن کارت برای افراد کارت بود اما اکنون در 200 نقطه استعلام برخط انجام می‌شود بنابر این آنهایی که تکمیل ثبت‌نام کرده‌اند می‌توانند با رسید ثبت‌احوال و سریال شناسنامه خود احراز هویت کنند و بانک‌ها و سازمان‌ها نیز باید همکاری لازم را طبق دستور دولت با مشتریان خود داشته باشند چرا که تقصیری متوجه این مردم نیست.

سیل‌زدگان نگران اسناد هویتی‌شان نباشند

سخنگوی سازمان ثبت‌احوال کشور همچنین در بخش دیگری از صحبت‌های خود در مورد وقوع سیل در جنوب کشور و دغدغه مردم این منطقه نسبت به از بین رفتن اسناد هویتی‌شان گفت: ما نظیر این حادثه را در سیلاب لرستان، خوزستان و گلستان داشته‌ایم اکنون هم رسماً اعلام می‌کنیم که هماهنگی‌های لازم در استان سیستان و بلوچستان انجام شود چرا که مردم نقشی در از بین رفتن مدارک خود ندارند.

وی افزود: بنابر این خارج از زمانبندی معمول، مدارک مردم سیل‌زده صادر می‌شود و حتی برای تأمین منابع مالی ناشی از صدور مدارک، هماهنگی‌هایی شده است تا علاوه بر اینکه خارج از نوبت برای‌شان مدارک صادر می‌شود این افراد با تأییدیه ستاد بحران شهرستان خود می‌توانند نسبت به تهیه و صدور مدارک هویتی خود به اداره ثبت‌ احوال مراجعه کنند.

نظر شما