شناسهٔ خبر: 37676418 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

۳۶ میلیارد تومان از بودجه حوزه جوانان تخصیص یافت

تهران- ایرنا - معاون امور جوانان، وزیر ورزش و جوانان گفت: مجموع اعتبارات سال ۱۳۹۸ این معاونت ۹۰ میلیارد تومان بود که در ۱۰ ماهه امسال در مجموع حدود۳۶ میلیارد تومان از این بودجه تخصیص یافت.

صاحب‌خبر -

محمد مهدی تندگویان روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: البته از زمانی که بنده در این سمت بودم، شاهد افزایش اعتبارات بودیم که جای تشکر هم دارد، اما سال گذشته که کل اعتبارات ما ۷۰ میلیارد تومان برای کل کشور بود حتی ۵۰ درصد هم اختصاص نیافت.

وی ادامه داد: سئوال این است که چطور باید با این اعتبار، ۳۱ استان کشور را با رقمی حدود ۳۵ تا ۳۶ میلیارد تومان که سهم هر استان حدود یک میلیارد تومان می شود اداره کرد؟ این در حالی است که در هر استان سهم هر جوان حدود ۲هزار تومان برای یک سال است و این عدد در واقع عددی نیست که بنده بتوانم با آن موضوع سمن ها، تشکل ها و دفاتر مشاوره ازدواج و دیگر مباحث مربوط مانند اوقات فراغت را اداره کنم.

معاون امور جوانان، وزیر ورزش و جوانان با بیان اینکه جا دارد در مورد اختصاص بودجه سال ۹۹ تشکر کنم، گفت: مجموع این اعتبارات ۱۲۷ میلیارد تومان است که این افزایش خوب است، اما باید دید که تخصیص برای سال ۹۹ چه خواهد شد،  درحالی که حتی اگر همین ۱۲۷ میلیارد تومان هم به صورت کامل اختصاص یابد، بازهم کم است.

وی اضافه کرد: زمانی که اختصاص بودجه روی اعداد ۳۰ تا ۴۰درصد می آید، کار ما سخت می شود،  در حالی که در استان ها،  تشکل ها و ادارات کل، برای برنامه هایی که اجرا می کنند، بدهکار هستند و مشکلات مالی دارند.

تندگویان با اشاره به اینکه هفته ازدواج، هفته جوان و هفته ولایت از جمله موضوعاتی است که تشکل ها در این زمینه فعالیت و برنامه هایی دارند، گفت:ما سعی می کنیم، بتوانیم اعتباراتی را از جاهای دیگر و نهاد های مختلف جذب کنیم و با احتساب اعتبارات خودمان موضوعات را مدیریت کنیم.

برای اجرای سیاست‌گذاری ها هیچ نوع اعتباری نداریم

معاون امور جوانان، وزیر ورزش و جوانان گفت: در حوزه معاونت جوانان که سیاستگذاری آن با بنده است، ۲۳ دستگاه عضو ساماندهی امور جوانان هستند، اما سیاستگذاری با معاونت امور جوانان است و برنامه ها را هم ابلاغ می کنیم، اما هیچ نوع اعتباری نداریم که برای اجرای کار هایی که مد نظر است به دستگاه ها اختصاص دهیم.

تندگویان افزود: موضوع این است که سازمان برنامه و بودجه به نهادها و وزارتخانه ها اعتباراتی را تحت سرفصل های مختلفی که به عهده جوانان است،  ابلاغ می کند اما در مورد ابلاغ اعتبارات و مدل هزینه کرد اعم از افزایش یا کاهش آن هیچ دخالت و جایگاهی نداریم و این امر از مشکلات اصلی این معاونت است.

وی افزود: حتی اگر ما گزارش هایی هم ارائه کنیم که دستگاه یا نهادی در این خصوص کوتاهی کرده، باز سال آینده دوباره همان اعتبارات به آن‌ها تخصیص می یابد و حتی در مواردی اعتبارت آن ها افزایش هم می یابد که به نظر می رسد این امر هدر رفتن منابع است.

تندگویان اضافه کرد: درخواست ما این است که دولت با توجه به لایحه تفکیک و تشکیل دوباره سازمان ملی جوانان که جایگاهی در هیات دولت دارد، بتواند در حوزه های میان بخشی دخالت کند.

وی با بیان اینکه موضوع ما میان بخشی است، گفت:  این در حالی است که جایگاه ما ذیل یک بخش و یک وزارتخانه قرار گرفته و این مشکل اساسی است و تا این موضوع برطرف نشود وضعیت همین است که هست.

تندگویان افزود: شاید یک سوم اعتبارات در کشور با موضوع جوانان توزیع می شود که پول کمی نیست، این در حالی است که وزارتخانه ها یا دستگاه ها با اعتباراتی با موضوعات جوانان دریافت می کنند که خیلی از آن ها در مورد فرهنگ سازی در حوزه جوانان است، اما آیا ما در این خصوص دخالت و نظارتی داریم؟ یا اینکه کسی به نظارت های و گزارش های ما توجهی می کند؟  این درحالی است که ما گزارش های خود را به دولت، مجلس و دیگر نهادها می دهیم، اما تاثیری بر موضوع ندارد.

نظر شما