شناسهٔ خبر: 37670732 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

آریا گزارش می دهد؛

عامل نامعلوم بوی بد پایتخت؛ از اتهام به مرکاپتان تا رها شدن فاضلاب در 400 نقطه شهر!

صاحب‌خبر -
عامل نامعلوم بوی بد پایتخت؛ از اتهام به مرکاپتان تا رها شدن فاضلاب در 400 نقطه شهر!

خبرگزاری آریا- با گذشت بیش از یکسال از انتشار بوی نامطبوع در تهران هنوز مقصر اصلی شناسایی نشده و آخرین اظهارات مبنی بر رها شدن فاضلاب خام در 400 نقطه شهر است.
به گزارش خبرگزاری آریا، دو روز قبل بود که مدیرکل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران در خصوص انتشار بوی نامطبوع امروز تهران گفت:احتمالا گوگرد منشاء این بوی نامطبوع است.شینا انصاری با اشاره به اخذ گزارش‌هایی در خصوص انتشار دوباره بوی نامطبوع در برخی از مناطق تهران، گفت:خوشبختانه دستگاه‌های پایش گازها در اختیار ما قرار گرفته است.بر همین اساس پس از اخذ گزارش‌های انتشار بوی نامطبوع دو تیم در مناطق 6و7 مشغول نمونه‌برداری هستند البته این نمونه‌برداری‌ها در مناطق مختلف انجام خواهد شد تا بتوانیم به نتیجه قطعی در خصوص کانون و منشاء این بوی نامطبوع برسیم.
اما در آخرین اظهار نظر از سوی مسئولان در رابطه با منشاء بوی بد پایتخت ، شینا انصاری مدیرکل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران در خصوص سناریوهای احتمالی بو می گوید:یکی از سناریوهای دیگر فاضلاب‌های شهر تهران است که گفته می‌شود در 400 نقطه انفصال فاضلاب داریم.
وی در خصوص انفصال فاضلاب گفت: یعنی فاضلاب خام در کانال ها رها شده است و این بو با توجه به وضعیت اینورژن بیشتر استشمام می‌شود. چرا که در شرایط اینورژن شهر محصور و لایه دود گرفته دارد و به خاطر همین این بو بیشتر منتشر می‌شود.
مدیرکل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران با بیان اینکه گفته می‌شود منشأ این بو آمونیاک یا گوگرد است، گفت: احتمال اینکه گوگرد باشد بیشتر است.هنوز دستگاه‌های سنجش بو به تهران نرسیده است اما گفته می‌شود که با ورود این دستگاه‌ها بخش عمده‌ای از مشکلات برطرف و مقصر بوی پایتخت شناسایی می‌شود.
البته چندی قبل هم رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران چهار نقطه احتمالی منشاء بوی نامطبوع در پایتخت را اعلام کرد. رضا کرمی محمدی در مورد بررسی‌های انجام شده برای منشاء بوی نامطبوع در پایتخت عنوان کرده که برابر بررسی‌های انجام شده و گزارش‌های موجود چهار نقطه احتمالی برای منشاء بوی نامطبوع در پایتخت اعلام شده است و البته بررسی‌ها همچنان ادامه دارد.

مرکاپتان متهم بوی بد تهران
حدود یک سال قبل بود که بوی بدی چندین منطقه از تهران را فرا گرفت و واکنش های زیادی داشت و گمانه زنی‌ها در پی بررسی علت انتشار بوی نامطبوع در شهر تهران حتی به سمت ماده شیمیایی مرکاپتان رفت.برای شناسایی منشأ بوی نامطبوع کمیته‌ای متشکل از اداره کل محیط زیست استان تهران، شهرداری، آتش‌نشانی، مدیریت بحران و ...جلسه‌ای را برای بررسی دقیق این موضوع تشکیل دادند.در این کارگروه تمام موارد احتمالی از جمله ترکیدگی لوله گاز، شبکه فاضلاب و آتش سوزی پسماند مورد بررسی قرار گرفت، به همین منظور گروه‌هایی برای بررسی بیشتر به مناطق مختلف شهر اعزام شدند.
 در این میان برخی رسانه‌ها مدعی شدند که منشأ بوی نامطبوع تهران، ترکیدگی شبکه فاضلاب در میدان انقلاب است.
کیومرث کلانتری مدیرکل اداره محیط زیست استان تهران نیز گفت:این بو شبیه ماده‌ای به نام مرکاپتان است که شرکت گاز آن را به گاز مصرفی تزریق می‌کند، اما تا این لحظه شرکت گاز این موضوع را تأیید نکرده و ممکن است یکی از پیمانکاران این ماده را به گاز اضافه کرده باشد.
 برخی منشأ بوی نامطبوع را مربوط به مترو می‌دانستند که در همین رابطه علی امام مدیرعامل شرکت راه آهن شهری تهران و حومه اظهار کرد:احتمال انتشار بوی نامطبوع از ایستگاه‌های متروغیرممکن است و این موضوع را تکذیب می‌کنیم.
مجید بوجارزاده سخنگوی روابط عمومی شرکت ملی گاز ایران نیز گفت:بوی نامطبوع تهران هیچ ارتباطی با عملیات مجموعه شرکت ملی گاز ندارد.
شایعات مطرح شده مبنی بر انجام عملیات تزریق گاز یا متصاعد شدن بوی نامطبوع ناشی از نشت گاز در سطح تهران، تکذیب می‌شود.
به هر حال پاسخی بر این سئوال پیدا نشد و رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران گفت:در برخی مناطق که بوی نامطبوع باعث آزار شهروندان شده بود شدت بو کاهش پیدا کرده و در حال حاضر این بو، دیگر آزاردهنده نیست.
انوشیروان محسنی بندپی استاندار تهران نیز از آخرین جزئیات علت انتشار بوی نامطبوع گفت:علت آن پیدا نشده است؛ ضمن اینکه ستاد مدیریت بحران نیز تشکیل شده و چیزی را که به عنوان ترکیدگی لوله گاز، فاضلاب یا از تصفیه‌خانه بوده مشخص نشده است.احتمال دارد یک ماده شیمیایی که بوی تندی دارد مانند مرکاپتان آن هم به صورت عمد یا سهو در جایی ریخته شده باشد و این در قسمتی از فضای تهران منتشر شده بود که ظرف 2-3 ساعت برطرف شده است.حتی اعلام شد که از فاضلاب پلاسکو بوده است.
یکی دیگر از متهمان بوی نامطبوع/رها شدن فاضلاب خام در 400  نقطه شهر
منشأ بوی سال گذشته تهران چه بود؟
معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص در خصوص اینکه فاضلاب پلاسکو منشأ بوی سال گذشته تهران بوده نیز می گوید:در آن زمانی که این مطلب منتشر شد بررسی‌ها نشان داد که منشا بو بیشتر به "مرکاپتان"نزدیک بود.در سال گذشته روز قبل از انتشار بوی نامطبوع در تهران، در زنجان و قزوین نیز این اتفاق افتاد که بررسی‌های آن نشان داد که منشا بو در این دو شهر مربوط به مرکاپتان بوده است.علاوه بر آن در 6 تا 7 سال گذشته نیز در اصفهان بوی نامطبوع منتشر و پس از یک هفته بررسی مشخص شد یک کامیون حامل مرکاپتان در گاراژ شیب‌داری پارک شده بود و به دلیل باز بودن در آن بوی نامطبوع در این شهر منتشر شده بود.
او می گوید:در حال حاضر منشأ بوی نامطبوع عامل خطرناکی نیست، این مسئله یک آلودگی است و در حال بررسی هستیم که کدام یک از صنایع موجود در منطقه در آن زمان با استفاده از چه سوختی چه نوع فعالیتی داشتند؟ ولی به هر حال گازی موجود است که در آن غلظت، در حد استاندارد نبوده و کسی که در این زمینه اقدام کرده، متخلف است و باید مستندات علمی آن را بیابیم تا به مراجع قانونی اعلام کنیم.

نمودارها سطح  بالای گوگرد را نشان می دهد
اما امسال نیز دوباره این بوی بد تهران را در حالی فرا گرفت که شهروندان با آلودگی هوا و تعطیل شدن و نشدن مدارس دست به گریبان بودند.
رئیس شورای شهر تهران امروز از نقش پررنگ گوگرد در انتشار بوی نامطبوع در تهران خبر داد و گفت:در جلسه هم اندیشی اعضای شواری اسلامی شهر تهران و حناچی شهردار تهران دو موضوع آلودگی هوا و انتشار بوی نامطبوع در دستور بررسی قرار گرفت و علاوه بر شهردار تهران، مدیران و مسوولان اداره کل محیط زیست شهرداری نیز حضور داشتند که تقریبا کل جلسه به بحث انتشار بوی نامطبوع اختصاص داده شد.
وی با بیان این که شهرداری تهران گزارشی ارائه کرد که نمودارها نشان داد که در 23 آذر ماه سطح گوگرد به مراتب بالاتر بود و یک پیک افزایشی داشته است گفت: کارشناسان در حال تحقیق و بررسی هستند.
هاشمی در مورد بوی نامطبوع تهران گفته که هنوز تکلیف مشخص نشده اما گزارش‌ها نشان می‌دهد که سهم گوگرد بالا رفته است و دقت داشته باشید که کارخانه سیمان مجاور تهران در 150 روز گذشته از مازوت استفاده می‌کرده است و آرادکوه به نظر می‌رسد نقش کمی داشته باشد.

یافته‌ها درباره عامل بوی نامطبوع در تهران
دکتر مسعود تجریشی معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست نیز در این باره اعلام کرده که بر اساس یافته‌های ما عامل بوی نامطبوع در تهران مربوط به افزایش غیراستاندارد میزان گوگرد است و باتوجه به اینکه این بو از سمت شهرری آغاز می‌شود، برای یافتن منشأ آن لازم است صنایع مستقر در این منطقه را مورد ارزیابی قرار دهیم تا مشخص شود آن‌ها از چه سوختی استفاده و چه فعالیتی در زمان انتشار بوی نامطبوع داشته‌اند.
معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست  به بررسی‌های علمی در خصوص منشأ بوی نامطبوع اخیر تهران اشاره کرده و می گوید:آنچه که در زمینه انتشار بوی نامطبوع تهران می‌دانیم این است که در زمان‌هایی که این بو منتشر می‌شود میزان گوگرد با حجم بسیار زیادی افزایش می‌یابد و این وضعیت را  تمام ایستگاه‌های ما نشان می‌دهد.

منشاء بوی بد از کجاست؟
به گفته این مقام محیط زیستی، انتشار بو ابتدا از «شهر ری» آغاز می‌شود وبا وزیدن باد ملایم این بو در سطح وسیعی از شهر پخش می‌شود.از این رو بر اساس یافته‌های خود می‌توانیم اعلام کنیم که این بو از جنوب شهر تهران شروع می‌شود همچنین ترکیبات گوگردی آن افزایش یافته است.
تجریشی تصریح می کند:وقتی می‌خواهیم انگشت اتهام به سمت مسوولی ببریم خیلی سخت است.ما مستندات را در کنار هم قرار داده و با جمع‌بندی‌های انجام شده به یکی دو گزینه رسیده‌ایم ولی باید بررسی‌های بیشتری را انجام دهیم.
او گفته که  در منطقه شهرری سه صنعت بزرگ داریم که در حال حاضر نوع سوخت مصرفی آن‌ها در حال بررسی است و بیشترین گزینه‌های بررسی ما از این صنایع مربوط به نوع سوختی است که این صنایع مورد استفاده قرار داده‌اند.
 تجریشی گفته، در صورتی که برخی صنایع از مازوت و یا گازوئیل غیراستاندارد استفاده کنند، منجر به تولید گوگرد می‌شود.
او تاکید دارد، وقتی در خصوص فلان کارخانه صحبت کنیم باید بررسی شود که در آن زمان از چه سوختی استفاده می‌شود و در این صورت است که می‌توانیم اظهار نظر کنیم ولی آنچه که الان می‌توانیم بگوییم منشأ بو، گوگرد بوده و در جنوب تهران از حدود شهر ری شروع شده است.
این عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف از بررسی موضوع خبر داده و اینکه آیا این کارخانه‌ها مازوت سوز بوده‌اند یا خیر؟ می گوید:برای بررسی این موضوع باید انبار این صنایع کنترل و بررسی شود که آیا در آن زمان از گاز استفاده می‌کردند یا نه و برای این منظور از اداره گاز استعلام خواهد شد.
معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست تصریح می کند که آنچه که تاکنون می‌توانیم بگوییم این است که بو هیچ ارتباطی به زلزله و فاضلاب ندارد.


چهار نقطه منشاء بوی بد تهران
از سوی دیگر آقای کرمی، رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران در خصوص چهار نقطه ای که منشاء بوی بد تهران اعلام کرده عنوان  می کند که یک نقطه آن تصفیه خانه فاضلاب در جنوب شهر ری است، مورد دیگر پالایشگاه، دیگری آرادکوه و آخرین نقطه نیز  دامداری‌های پایین آراد کوه است. البته این نقاط هنوز قطعی نشده است و احتمال دارد که نقاط دیگری هم باشد که به نظر من برخی از صنایع هم می‌توانند منشاء این بو باشند.
رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران در مورد اینکه آیا مدیریت بحران گزارشی در این زمینه به شهرداری تهران ارائه کرده است، گفت: ما نظراتمان را در این خصوص ارائه کرده‌ایم،  شهردار تهران تاکید دارند که مساله‌ بوی تهران به شکل علمی مطرح شود و در مواردی هم که فرضیاتی مطرح شد حناچی تاکید کرد که حتما استدلال‌ها و دلایل با پشتوانه علمی و منطق علمی همراه باشد.

حتمال می‌رود بوی بد از سولفور و یا آمونیاک باشد
اما زهرا صدراعظم نوری رئیس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر تهران در این باره می گوید:در حال حاضر وضعیت عادی است، گفت: امیدواریم که در آینده  دیگر این بو منتشر نشود اما ماجرای بوی نامطبوع از سال گذشته آغاز شده و امسال هم این بو را استشمام کردیم البته انتشار این بو در شرایط خاص وارونگی دما و بارندگی‌ها ایجاد می‌شود و در برخی از مناطق تهران این بو احساس می‌شود.همچنان در حال پیگیری موضوع بوی نامطبوع در تهران هستیم و می‌دانید که موضوعات متعددی در این باره مطرح است و برای اینکه به یقین بیشتری برسیم شهرداری را موظف کردیم دستگاه‌هایی در این زمینه خریداری کنند.این کار انجام شده است و قرار این دستگاه‌ها در سازمان مدیریت بحران و احتمالا اداره کل محیط زیست شهرداری نصب شود. به هر حال باید تمهیداتی اندیشیده شود، این دستگاه‌ها می‌توانند بعد از فعال شدن در شناسایی منشأ بو کمک کنند.
 احتمال می‌رود که این بو از سولفور و یا آمونیاک باشد به همین دلیل واحدهای آلاینده و کارخانه‌هایی که تولید گوگرد، سولفور و یا آمونیاک را دارند بررسی می‌کنیم و شاید یکی از مقصران انتشار بوی نامطبوع در تهران کارخانه‌ها باشد که البته با ورود دستگاه‌های جدید و سنجش بو می‌توانیم به راحتی به منشأ دست پیدا کنیم.

به دلایل متفاوتی بوی بد به آرادکوه و پسماند مرتبط
صدرالدین علیپور مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران در این باره اعلام کرده که تصور می کنم گزینه های مختلفی در خصوص بوی تهران مطرح است، اما چون دیگر متولیان این امر در این برنامه حضور ندارند، نمی توانم یک طرفه نظری بدهم.
وی با اشاره به اینکه به دلایل متفاوتی این موضوع به آرادکوه و پسماند مرتبط نیست، افزود: آرادکوه بیش از 50 سال قدمت دارد و هر روز در این مکان زباله تخلیه می شود. در دو سال گذشته انتشار بوی نامطبوع در فصل سرد سال و وارونگی دما رخ داده است. همین طور در این روزها غلظت گودگرد هوا بیش از 30 درصد بود، افزایش مازوت و گازوئیل داشتیم و سرعت باد در کم ترین میزان خودش قرار داشت. بنابراین بوی نامطبوع ارتباط مستقیمی با منابعی که گوگرد تولید می کنند، دارد.
مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران گفت: آرادکوه به عنوان یکی از گزینه های منشا بوی نامطبوع اعلام شده است که با دلایل علمی می توانم توضیح دهم که اگر منشا آرادکوه بود باید بیشترین میزان استشمام بو را در اطراف آرادکوه داشته باشیم.

کنار رفتن برخی سناریوها به دلیل انتشار بو در روزهای بارندگی
رئیس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر تهران نیز با بیان اینکه برخی سناریوها به دلیل انتشار بو در روزهای بارندگی کنار زده می‌شود، معتقد است اگر موضوع انتشار بو از آرادکوه مطرح باشد ما دائماً در آنجا زباله داریم و باید این بو دائمی باشد و در طول سال استشمام شود و البته باید در فصل تابستان که گرمای بیشتری وجود دارد این بو بیشتر باشد اما نداریم و همچنین این بو در روزهایی که منتشر شده است در محدوده آرادکوه استشمام نشده و در مناطقی بوده که کیلومترها با آرادکوه فاصله داشته است. به همین دلیل بعضی از سناریوها کنار زده می‌شود.

نظر شما