شناسهٔ خبر: 37668603 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

دبیر کل ناتو با وزیر خارجه عراق تلفنی گفت‌وگو کرد

دبیر کل ناتو در تماس تلفنی با وزیر خارجه عراق با او درباره آینده همکاری میان ناتو و عراق با توجه به مصوبه پارلمان عراق درباره خروج نیروهای خارجی گفت‌وگو کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «محمد علی الحکیم» وزیر خارجه عراق روز جمعه  یک تماس تلفنی از  دبیر کل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) دریافت کرد.

وزارت خارجه عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد که در این گفت‌وگوی تلفنی تحولات عراق و منطقه، آینده رابطه عراق با ناتو و ساز و کار همکاری میان دو طرف بررسی شد.

بر اساس این بیانیه، الحکیم بر لزوم تقویت نقش عراق در دفاع از حاکمیت خود و اجتناب از تبدیل شدن آن به عرصه درگیری تاکید کرد.

ناتو به دنبال تنش‌های ایجاد شده در عراق پس از حملات آمریکا به این کشور آموزش سربازان عراقی را متوقف کرد و بخشی از نیروهایش را از این کشور بیرون برد؛ اما دبیر کل ناتو همان زمان تاکید کرد که آموزش نیروهای عراق برای جلوگیری از احیای مجدد داعش اهمیت دارد و ناتو آماده است در صورت فراهم بودن شرایط، فعالیت در این زمینه را از سرگیرد.

نیروهای ناتو در زمینه‌های آموزش نظامی، خنثی سازی تجهیزات انفجاری، دفاع سایبری، برنامه ریزی شهری فوری، برنامه‌ریزی شهری نظامی، پزشکی نظامی و همکاری پزشکی با عراق همکاری می‌کنند، در عین حال به وزارت دفاع عراق و نهادهای امنیتی و پلیس این کشور هم مشاوره می‌دهند. شمار نیروهای ناتو در عراق در حال حاضر حدود ۵۰۰ نفر است که اکثر آنها کانادایی هستند.

«عبدالکریم خلف» سخنگوی فرمانده کل نیروهای مسلح عراق هم روز جمعه شراکت با ناتو را در چارچوب آموزش دراز مدت نیروها و تجهیز عراق خواند و گفت: «از سال ۲۰۰۵ عراق با ناتو شراکت دارد و ما به آنها پیام دادیم که در چه چارچوبی فعالیت کنند. آنها حقی برای ساختن پایگاه‌های نظامی ندارند و این را در سازوکار جدیدی که دولت عراق فراهم کرده به آنها ارائه خواهیم داد».

پارلمان عراق در پنجم ژانویه خروج همه نیروهای خارجی از این کشور را تصویب کرد. طبق این مصوبه نظامیان آمریکایی و دیگر کشورها در ائتلاف بین‌المللی باید عراق را ترک کنند و استفاده نیروهای بیگانه از حریم زمینی، هوایی و دریایی این کشور ممنوع است و استفاده از سلاح نیز تنها در اختیار دولت خواهد بود.

انتهای پیام/ص

نظر شما